پس‌انداز ؛ راه خانه‌دار شدن نیست

۷
9
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در سال 98، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در تهران  ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان اعلام شده که نشان می‎دهد باید مدت انتظار برای خرید یک واحد مسکونی را بیش از ۴۰ سال در نظر گرفت و آن را تأیید کرد.
پس‌انداز

پس‌انداز ، راه خانه‌دار شدن نیست. با وجود کمبود نقدینگی از یک سو و کاهش توان خریداران، مسکن روزبه‎روز گران‎تر می‌شود.

با در نظر گرفتن آمار اقتصادی، شاخص خرید یک مسکن شهری با امکانات کامل، برای یک واحد ۱۰۰ مترمربعی، با ذخیره تمام حقوق سالانه خانوار در سال ۱۳۷۶ ، پنج سال بوده است. با توجه به گزارش بانک مرکزی، در سال ۹۸، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در تهران  ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان اعلام شده که نشان می‎دهد باید مدت انتظار برای خرید یک واحد مسکونی را بیش از ۴۰ سال در نظر گرفت و آن را تأیید کرد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین مهدی روانشادنیا، کارشناس مسکن، در مورد این‎که آیا می‌توان با پس‎انداز صاحب مسکن شد، گفت: «اگر متوسط قیمت یک مترمربع مسکن را ۱۱ میلیون تومان در نظر بگیریم، چنانچه  متقاضی بخواهد یک واحد مسکونی ۷۵ متری خریداری کند، باید حدود ۸۲۵ میلیون تومان بپردازد. حال اگر حداقل حقوق ۵ میلیون و یکصد هزارتومان در نظر گرفته شود، باید بیش از ۴۶ سال پس‎انداز کند، تا صاحب خانه شود.»

پس‌انداز

آرزوی خانه‎دار شدن موجب افزایش بدهی مردم به بانک‌ها می‎شود

با وجود ارائه راهکار افزایش تسهیلات برای خانه‎دار شدن مردم، بازار مسکن تبدیل به بازار سفته‎بازان شده و در پیروی از سایر بازارهای متشنج مانند سکه و طلا و ارز، همچنان مسیر خود را برای رسیدن به قله‌های گرانی طی می‌کند.

 پایگاه خبری بانک مسکن در ابتدای امسال خبر داد این بانک در سال ۹۷ موفق شده ۲۰ هزار میلیارد تومان انواع تسهیلات پرداخت کند که بیش از ۹۰ درصد آن در بخش مسکن و ساختمان بوده است.

در سال گذشته بانک مسکن در مجموع رقمی معادل ۱۹ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان انواع تسهیلات پرداخت کرد. این میزان تسهیلات که در قالب ۵۱۹ هزار و ۳۶۵ مورد انواع تسهیلات ساخت مسکن، خرید مسکن، تعمیر منزل و در عین حال به سایر بخش‌های اقتصاد پرداخت شده است، به لحاظ ارزش ریالی و همچنین تعداد تسهیلات، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

تعداد تسهیلاتی که سال گذشته توسط بانک مسکن به کل بخش‌های اقتصاد (با اولویت بخش مسکن) پرداخت شد، ۲۴ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد پیدا کرد. همچنین ارزش ریالی کل تسهیلات پرداختی توسط بانک مسکن نیز در سال ۹۷ معادل ۱۳ درصد بیشتر از سال ۹۶ بوده است.

محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس، نیز با اشاره به اهمیت و نقش بانک‌ها در تقویت بنیه مالی خریداران مسکن، تصریح کرد: «با افزایش تسهیلات بانکی، حرکتی که در سمت تقاضای بازار برای خروج از رکود لازم است اتفاق می‎افتد. در صورت هدایت نقدینگی کشور به سمت تولید، از تلاطم و نابسامانی در بخش‌های مختلف اقتصادی جلوگیری خواهد شد؛ چراکه رها شدن نقدینگی، عامل اصلی بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی است، در صورتی که هدایت نقدینگی به سمت ساخت و ساز، مانند سدی در برابر تورم خواهد بود.

آخرین خبرهای بازار مسکن را در صفحه های خبر و گزارش و اخبار مسکن مجله دلتا بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. سهراب افقی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۲۳ ق٫ظ

    سپاس از مطالبتون.

    پاسخ

  2. قویدل

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۳۱ ب٫ظ

    دقیقا، با توجه به اینکه طی این سالها درآمد خانوارها رشد چندانی نداشته است، پس انداز نیز که مازاد درآمد نسبت به هزینه است افزایشی نداشته، این در حالی است که قیمت مسکن همواره رو به افزایش بوده است. یک راهکار برای افزایش قدرت خرید مسکن، تسهیلات و وام بانکی است. اما نرخ سود بالایی دارند و کمتر خانواری توان بازپرداخت اقساط آن را دارد و از سوی دیگر شرایط استفاده از این تسهیلات و وامها بسیار سخت است.

    پاسخ

    • زهرا دُرّی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۲۷ ق٫ظ

      سلام. ممنون که با مجله دلتا همراه هستید. سپاس از نظر تخصصی شما.

      پاسخ

  3. هاتف

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۱۸ ب٫ظ

    خرید ار وفروشنده با احتیاط بازار ره رصدمیکنند تا بیشترین منفعت را ببرند

    پاسخ

    • زهرا دُرّی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۲۸ ق٫ظ

      سلام و سپاس. بله. درست است.

      پاسخ

  4. جعفری

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۰۰ ب٫ظ

    سپاس از مطالب مفید سایت

    پاسخ

    • زهرا دُرّی

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۲۸ ق٫ظ

      سلام و سپاس.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…