چغاخور “خورشید چمنزار” ایران

۴
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تالاب چغاخور جایی است که زیبایی‎های آن فقط مخصوص یک فصل نبوده و تفریح‎گاهی چهارفصل است.
تالاب چغاخور

بر فلات بلندی در دامنه کوه زاگرس، در دل دشتی سرسبز و وسیع، تالابی زیبا نشسته است به نام چغاخور. با آب‎وهوایی به شدت فرح‎بخش و مناظری به شدت چشم‎نواز. به هر سو از تالاب چغاخور و دیدنی‎های اطراف آن نگاه کنیم، گویی تابلویی نقاشی شده، با رنگ‎هایی گرم و دل‎انگیز را می‎بینیم. “چغاخور” نامی آمیخته از دو کلمه پارسی و ترکی‎است؛ “خور” در پارسی به معنی خورشید و آفتاب آورده شده و چغا به ترکی یعنی تپه و مرغزار، در نتیجه چغاخور یعنی “مرغزار خورشید”.

تالاب چغاخور

 

باغ و تفریحگاه خان‎های بختیاری

از آن‎جا که دهستان چغاخور و تالاب درون آن یکی از بخش‎های زیبا و خوش آب‎وهوای شهرکرد است، از دیرباز خان‎ها و ایلخان‎های بختیاری از این مکان به‎عنوان ییلاق خود استفاده می‎کردند. تا جایی که در زمان حکومت زندیه باغی سه هکتاری احداث شد با درختان تنومند گردو، چنارهای سربه‎فلک کشیده؛ چشمه‌های پرآب، چمنزارها و جویبارهای خروشان.

تالاب چغاخور

امروزه این مکان به علت نزدیکی به تالاب چغاخور و وجود سکوهای نشیمن و مناطقی مسطح برای چادر‎زنی، میزبان توریست‎های بی‎شماری‎است.

شیر سنگی نماد پهلوانان

تعدادی از توریست‎هایی که برای دیدنی‎های مناطق گردشگری می‎روند، علاقه‎مند به دیدن مکان‎های تاریخی‎ نیز هستند. خوب است بدانیم مجسمه‎هایی از شیرهای سنگی در روستای سیف‌آباد و خانی‌آباد وجود دارند، که یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک تالاب چغاخور محسوب می‎شوند. شیرهای سنگی به عنوان نماد پهلوانان و بزرگان ایل بختیاری، روی قبر آن‎ها نصب می‎شدند و اطلاعاتی از متوفی، روی شیر حک می‎شد تا یادآور پهلوانی‎ها، جنگ‎ها و تاریخِ زندگی پرحادثه آن پهلوان باشد.

تالاب چغاخور

فقط عکاسی نکنید

جایی که برای تماشا آمده‎اید، تالاب چغاخور، فقط مکانی برای طبیعت‎گردی نیست، که تنها تفریح شما عکس گرفتن از مناظر باشد، بلکه می‎توانید خود را به دیگر سرگرمی‎ها نیز مهمان کنید.

تالاب چغاخور

ماهیگیری

در تالاب چغاخور ماهی‎های متنوع بسیار زیادند، از سویی ماهیگیری نیز آزاد بوده و شما به راحتی می‎توانید ساعاتی را به این تفریح بپردازید. البته لطفاً از صیدماهی  بیش از نیازتان بپرهیزید.

تالاب چغاخور

قایق‎رانی

در بهار و تابستان، فصلی که گردشگران بی‎شماری به منطقه سرازیر می‎شوند، یکی از تفریحات آنان قایق‎رانی در تالاب چغاخور خواهد بود.

کوهنوردی

برای علاقه‎مندان به کوهنوردی، کلار، قله‎ای با ارتفاع ۳۸۳۰ متر است که معمولاً در زمستان‎ها از برف سفیدپوشِ می‎شود. شما می‎توانید قبل از سفر خود  تجهیزات کوهنوردی را نیز همراه داشته و به دیدن این قله و مناطق زیبای اطراف آن بروید.

تالاب چغاخور

دوچرخه‎سواری

امکان دوچرخه‎سواری در اطراف این تالاب، به دلیل آسفالت بودن مسیر و راحتیِ راه، به خوبی فراهم شده و شما می‎توانید همراه تورهای دوچرخه‎سواری‎ که مسیرشان به تالاب چغاخور منتهی می‎شود رکاب بزنید.

کمپینگ

چادر زدن و پیک‎نیک یکی از زیبایی‎های گردشگری‎است، که در اطراف تالاب می‎توانید از آن بهره برده و روز خوشی را سپری کنید.

تالاب چغاخور

قدم زدن در دشت شقایق

یکی از مزایای گردش در اطراف تالاب چغاخور، زیبایی‎های دوچندانِ دشتِ پوشیده از شقایق است. می‎توانید در این دشت قدم زده و از زیبایی‎های چشم‎نواز طبیعت لذت ببرید.

تالاب چغاخور

همچنین برای خواندن مطالب بیشتر به مجله دلتا و بخش گردشگری سر بزنید. امیدواریم ساعات خوشی را سپری کنید.

۴ دیدگاه

  1. هاتف

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    همه جای ایران زیبا است. ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۲۴ ق٫ظ

      بله همینطوره
      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

    • صدرا

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۱۴ ب٫ظ

      انشاا… که به اینجا هم میریم.

      پاسخ

      • گلزار

        ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۱۷ ق٫ظ

        🙂

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…