۱ به ۱۰؛ نسبت مجردها به خانه‌های خالی

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعداد خانه‌های خالی در کشور معادل کل سرمایه مورد نیاز برای از بین بردن بیکاری است و به نظر می‌رسد تداوم سفته بازی در بازار ملک باعث شده تا این انباشت سرمایه کاذب هر روز بیشتر از قبل شود.
مجرد قطعی

موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، در گزارشی عنوان کرد که رفتارهای سفته بازانه؛ عاملی در جذب بیشتر منابع در بخش مسکن و زمین بوده است. هم اکنون سکونت در خانه‎ای بیش از نیاز خانوار یا داشتن بیش از یک محل سکونت برای هر خانوار، جایگزین پس انداز نقدی در خانوارهای ایرانی شده و همین موضوع به طور مستقیم بر ازدیاد خانه‌های خالی و بالارفتن قیمت مسکن و به تبع آن افزایش تعداد افراد مجرد تاثیر گذار است.

به گزارش مجله دلتا، به نقل از خبر آنلاین به سبب ناکارآمدی بازارهای مالی و ساز و کارهای تبدیل پس انداز به سرمایه مولد (سرمایه گذاری در بخش تولید)، ثروت انباشت شده به جای آنکه در تولید کالاها و خدمات قابل مبادله به کار رود در بخش کالاهای غیرمبادله‌ای همچون مسکن سرمایه‌گذاری می‌شود.

۷۰۰ هزار میلیون تومان در خانه های خالی

از دیدگاه محققان این پژوهش، موضوع تبدیل به احسن کردن که در ادبیات مسکن وارد شده، به مفهوم تغییر محل سکونت و ارزشمندتر کردن مسکن با استفاده از پس اندازهای ریالی است. این مفهوم نشانه‌ای از نوع دیگری از خریدهای ملکی است که همه خانوارها را درگیر کرده و موجب شده به منظور حفظ پس انداز، خانواده‌ها به تغییر یا ارزشمندتر کردن واحد  مسکونی خود اقدام کنند.

خانه مجردی

خریدهای غیرمصرفی در بازار مسکن باعث شده تعداد خانه‌های خالی از سکنه در یک دهه‌ی گذشته از ۴۵۷ هزار به بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی برسد و مساحت زیربنای واحدهای مسکونی خالی از سکنه نیز از ۵۷ میلیون مترمربع به ۲۶۳ میلیون مترمربع افزایش یابد. برآورد می‌شود ارزش خانه‌های خالی نیز از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۷۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده باشد.

وجود ۲۲۰ هزار مجرد قطعی در کشور

طبق آخرین سرشماری کل کشور، ۹ میلیون و ۷۶۹ هزار نفر در سن متعارف ازدواج و هرگز ازدواج نکرده در ایران وجود دارند و تعداد افرادی که از سن متعارف ازدواج عبور کرده‌اند اما هنوز به سن تجرد قطعی نرسیده‌اند، یک میلیون و ۸۱۰ هزار نفر است.  عنوان مجرد قطعی به افرادی اطلاق می‌شود که از سن تجرد قطعی عبور کرده باشند و تعداد آنها در کل کشور حدود ۲۲۰ هزار نفر است. این یعنی به ازای هر مجرد قطعی ، ۱۰ خانه خالی وجود دارد.

جمع‌بندی ساده آمارهای ارائه شده نشان دهنده این واقعیت است که تغییر فرهنگ در ثروت آفرینی و ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی منجر به افزایش سفته بازی در بخش مسکن شده و عملاً قیمت‌ها را به بالاتر از توان خریدار مصرفی (کسانی که خانه را برای تامین سرپناه تهیه می‌کنند) رسانده است.  نکته دیگر آنکه ۷۴۷ هزار میلیارد تومان پول انباشت شده در خانه‌های خالی معادل سرمایه لازم برای ایجاد شغل پایدار در جامعه ۳ میلیون و پانصدهزار نفری بیکار کشور است. به نظر می‌رسد پرداختن به این معضل در بخش مسکن نیازمند عزم جدی نهادهای اجرایی و نظارتی است و باید دید مسئولان برای حل این معضل چه راهکاری خواهند داشت.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر، صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

۵ دیدگاه

  1. هاتف

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۱۱ ق٫ظ

    آمار جامع و کاملی بود ممنون

    پاسخ

  2. محسن ثابتی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۲۰ ب٫ظ

    متاسفانه آمار عجیب و وحشتناک که هر روز بیشتر و بدتر خواهد شد

    پاسخ

  3. صدرا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۲۷ ب٫ظ

    متاسفانه آمار مجردها بالاست…..

    پاسخ

  4. باقی‌زاده

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۵:۱۸ ب٫ظ

    در چنین اوضاع اقتصادی خیلی نباید انتظار شاهکار داشته باشیم از مدیران و مسِولین برای هدایت ثروت در مجاری مورد نیاز اقتصاد کشور وجامعه

    پاسخ

  5. حیدری

    ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۳:۲۵ ب٫ظ

    درود و خسته نباشید به دست اندرکاران مجله دلتا بخصوص جناب تقوی
    با سپاس تز شما بزرگوارن که مطالب مفیدی در راستای آموزش مشاوران ارائه مینمایید
    با اینکه دوازده سال است در این حوزه فعالیت مینکم و ۱۰سال است در سمت مدیر قرارداد فعالیت دارم و برهه ای از زمان بعنوان مدیر املاک فعالیت داشتم این مطالب برایم مروری بر اموزشها بود و امیدوارم بتوانم یکی از پایه های پیشرفت دلتا باشم
    با سپاس از جناب تقوی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…