بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه تجارت – تب ۴۰ درجه‌ای مسکن در روز‌های سرد زمستانی

این روز‌ها اوضاع و احوال بازار مسکن به شدت دگرگون شده به طوری‌که افزایش قیمت آن باعث غافلگیری بسیاری از کارشناسان مسکن شده است.

براساس گزارشات میدانی قیمت مسکن افزایش ۱۰ تا ۴۰ درصدی قیمت را شاهد بوده، به طوری‌که باعث شده بسیاری از متقاضیان و خریداران مسکن از خرید آن عقب نشینی کنند که این امر اثر منفی بر بازار داشته است.

طبق آماری که بانک مرکزی برای قیمت مسکن در آبان ماه منتشر کرد، میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۴۸ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲ و ۱ دهم و ۱۰ و ۹ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ بیشترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ۵ معادل ۱۷ و ۱ دهم درصد و کمترین میزان رشد به منطقه ۳ معادل ۴ درصد تعلق دارد.

روزنامه شرق – شرط افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در سال آینده

مدیرعامل بانک مسکن با تأکید بر اینکه همواره نسبت پرداخت تسهیلات یک واحد مسکونی متوسط در تهران باید در حد ۵۰ درصد حفظ شود، گفت: تلاش بانک مسکن این است که تسهیلات پرداخت‌شده ۵۰ درصد قیمت مسکن را پوشش دهد.

محمد‌هاشم‌ بت‌شکن، در پاسخ به این سؤال که اگر سال آینده قیمت مسکن رشد کند، سقف تسهیلات خرید مسکن (صندوق یکم با سقف ٨٠ میلیون تومان) نیز افزایش خواهد یافت، گفت: به‌هرحال فعلا بانک مسکن برنامه‌ای برای افزایش سقف تسهیلات ندارد.

او در‌عین‌حال تصریح کرد: بانک مسکن می‌خواهد همواره نسبت تسهیلات به ارزش واحد مسکونی متوسط در تهران در حد ۵٠ درصد حفظ شود، بنابراین اگر زمانی این تناسب به‌هم بخورد، خودبه‌خود سقف تسهیلات مسکن افزایش می‌یابد.

بت‌شکن خاطرنشان کرد: به‌هرحال تلاش بانک مسکن این است که تسهیلات پرداخت‌شده ۵٠ درصد متوسط قیمت مسکن را در تهران پوشش دهد.

او تصریح کرد: سقف کنونی وام مسکن که ٨٠ میلیون تومان است، در‌حال‌حاضر ۵٠ درصد یک واحد مسکونی متوسط متراژ را جوابگواست.

روزنامه شهروند – خانه گران نمی‌شود

درحالی ‌که برخی از کارشناسان احتمال افزایش قیمت مسکن تا پایان‌ سال را می‌دهند، مسئولان وزارت راه‌وشهرسازی هرگونه افزایش قیمت جهشی را منتفی می‌دانند.

طبق گفته مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه‌وشهرسازی، محتمل‌ترین سناریو درباره رشد قیمت مسکن در هر فصل افزایش قیمت به ‌اندازه تورم در همان فصل خواهد بود.

بنابراین با توجه به این‌که همچنان نرخ تورم تک‌رقمی است، میزان افزایش قیمت مسکن هم در همین حدود خواهد بود. آخرین آمار رسمی نشان از این دارد که در ‌سال‌جاری صدور پروانه ساختمان ١٠‌درصد و ارزش افزوده بخش مسکن ٧‌درصد نسبت به مدت مشابه در ‌سال گذشته رشد داشته است

این مساله بیانگر تحرک در بازار مسکن بدون افزایش قیمت‌های جهشی است. سیاست دولت یازدهم و دوازدهم در بخش مسکن ورود به دوره رونق بدون افزایش قیمت بوده ، به‌طوری که در طول دولت یازدهم میزان افزایش قیمت مسکن ١٠‌درصد بوده است. این درحالی است که این رقم در طول دو دولت نهم و دهم به ۵٠٠‌درصد رسیده بود.

درحال حاضر، براساس گزارش بانک مرکزی بیشترین و کمترین قیمت فروش هر متر واحد مسکونی تهران به ترتیب با ۱۰ و ۲‌میلیون و ۳۰۰ هزارتومان متعلق به مناطق یک و ۱۸ است و این رقم متناسب با نرخ تورم تا پایان ‌سال حرکت خواهد کرد.

روزنامه دنیای اقتصاد – بازار آپارتمان‌های مصرفی میانسال در آبان

بازار آپارتمان‌های میانسال در میان متقاضیان مصرفی طی آبان ‌ماه گرمتر شده و در نتیجه این وضعیت معاملات آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز پنج واحد درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

برابر تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در آبان ماه، سهم آپارتمان‌های نوساز تا پنج سال ساخت از معاملات ماه گذشته نسبت به آبان ۹۵ معادل پنج واحد درصد کاهش یافته و به ۴۷/۲ درصد رسیده است.

تنزل سهم نوسازها از معاملات ماهانه مسکن، از اسفند سال گذشته آغاز شد و تقریبا بدون وقفه ادامه پیدا کرد طوری که در تمام ماه‌های سپری شده از امسال، سهم معاملات آپارتمان‌های نوساز و تازه‌ساز از معاملات، نسبت به ماه مشابه سال ۹۵ کاهش یافته است.

مشاوران املاک روند نزولی معاملات آپارتمان نوساز را تحت تاثیر دو عامل می‌دانند؛ نخست کاهش فایل‌های نوساز به دنبال رکود ساخت‌وساز در چند سال اخیر و دوم افزایش قیمت غیرمنتظره قیمت فروش آپارتمان‌های نوساز ناشی از کمبود فایل در بازار. در واقع  تقاضای خرید آپارتمان نوساز همواره با فاصله معناداری از بقیه گروه‌های سنی آپارتمان قرار دارد .

این مساله نشان‌دهنده میل زیاد متقاضیان خرید مسکن به سکونت در بناهای کم‌سن است، اما کمبود فایل و به تبع آن افزایش قیمت ناشی از عرضه کمتر از تقاضا، موجب شده بخش قابل توجهی از متقاضیان مصرفی به خرید آپارتمان‌های میانسال ۵ تا ۱۰ سال ساخت که در عین اینکه «به قیمت رسیده» تلقی می‌شوند، قابلیت دریافت وام هم دارند، روی آورند.

در نتیجه این روند سهم نوسازها در معاملات طی ماه‌های اخیر همواره نسبت به سال گذشته با کاهش روبه‌رو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…