موزه مقدم

گران ترین خانه جهان ؛ در ایران!

۱۲
32
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پروفسور پوپ، مورخ آمریکایی، مقاله‌ای با عنوان بررسی هنرهای ایران در مجله سپید و سیاه آن دوران نوشت و در نوشته خود، برای نخستین‎بار این خانه زیبا را معرفی کرد.
گران ترین خانه جهان

گران ترین خانه جهان در ایران است. به گزارش اختصاصی مجله دلتا، معماری بی‎نظیر و داشتن اشیای تاریخی و نفیس مانند: کلکسیون‎های مختلف پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی که همگی مربوط به دهه ۴۰ و قبل از آن است، این خانه را تبدیل به گران ترین خانه جهان کرده است. نام این عمارت ارزشمند، «خانه مقدم» است که در میدان حسن آباد تهران قرار دارد.

شهرت اولیه

 پروفسور پوپ، مورخ آمریکایی، مقاله‌ای با عنوان بررسی هنرهای ایران در مجله سپید و سیاه آن دوران نوشت و در نوشته‎ی خود، این خانه زیبا را معرفی کرد. خانه مقدم، از آن زمان معروف شد و همچنان یکی از خاص‎ترین خانه‎های ایران و جهان است.

گران ترین خانه جهان

صاحب موزه مقدم، استاد محسن مقدم

قدمت تاریخی این خانه به زمان قاجار می‎رسد. صاحب آن محمدتقی‎خان احتساب‎الملک بوده است. احتساب‎الملک دو پسر به نام‎های حسن و محسن داشت که برای ادامه تحصیل به اروپا رفتند. حسن فعالیت‎های ادبی و اجتماعی داشت و در جوانی از دنیا رفت. او نویسنده نمایشنامه بسیار معروف «جعفرخان از فرنگ آمده» است.

برادر کوچک‎تر، پس از پایان تحصیلات خود در رشته‎های نقاشی، تاریخ هنر و باستان شناسی، در سال ۱۳۱۵ خورشیدی به ایران زیبا بازگشت و با همسر خود «سُلما کویومجیان» در خانه پدری، که محل کنونی موزه مقدم است، ساکن شد.

خانه مقدم

محسن مقدم، استاد ممتاز باستان‎شناسی دانشگاه تهران و همسر هنرمندش نیز رییس کتابخانه موزه ملی ایران بود و این علاقه بسیار آن‎ها به میراث فرهنگی و تاریخی، موجب ماندگاری این عمارت دیدنی شد. پس از فوت مقدم، خانه او وقف دانشگاه تهران و به اسم موزه مقدم، معروف شد.

نشان دانشگاه تهران که با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی شده و هنوز هم بر سردر دانشگاه باقی است، از دیگر هنرنمایی‎های این مرد بزرگ و فرهنگ‎دوست ایرانی است.

موزه مقدم

معماری موزه مقدم

مساحت گران ترین خانه جهان، ۲۱۱۷ مترمربع است و سه حیاط بیرونی، اندرونی و سرایداری دارد. حیاط اندرونی و بیرونی با چند ستون مارپیچی و تعدادی طاق بر روی این ستون‎ها که تزیینات کاشی دارد و پایه ستون‎های حجاری شده که شبیه پایه ستون‎های کاخ چهل ستون اصفهان است، از هم جدا می‎شوند.

تزیینات به‎کار رفته در این محل از کاشی‎های دوران صفوی، آینه‎کاری‎های زندیه و قاجار و کاشی‎های معرق و خشتی قاجار و پهلوی اول تشکیل شده است.

همچنین، تزیینات روی دیوارهای حوض‎خانه از کاشی‎ها و ظروف سفالی است که برگرفته از آثار نفیس متعلق به قرن‎های چهارم تا سیزدهم هجری قمری بوده و بیانگر هنر و سیر تحول صنعت سفال و کاشی ایران است.

گران ترین خانه جهان

اتاق قاجار موزه مقدم

تزیینات اتاق قاجار موزه مقدم یا سالن زمستانی، با استفاده از طاقچه گچ‎بری زندیه از اصفهان، شومینه‎ای از قصر فیروزه یا همان کاخ «فیروزه خانم» سوگلی ناصرالدین شاه، ساخته و به دلیل تزییناتی که دارد، به اسم اتاق قاجار معروف شده است.

۱۲ دیدگاه

  1. دوست

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۰۹ ب٫ظ

    عالی ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۱ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  3. هایک

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ در ۲:۳۴ ب٫ظ

    خیلی خوبه

    پاسخ

  4. مهران

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۲ ب٫ظ

    سلام
    تشکر ویژه از مجله خوب دلتا
    بنده آرامگاه دکتر پوپ رفتم . آرامگاه ایشان و همسر محترمشان در اصفهان در ساحل زاینده‌رود نزدیک پل خواجو توسط مهندس محسن فروغی که از دوستان دکتر بودند بنا شده .

    پاسخ

  5. عسل محمدی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    مشتاق شدم ببینمش

    پاسخ

  6. عسل محمدی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۳۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. رضایی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۸ ب٫ظ

    بسیار شیک و ارزنده است ممنون از زحمات شما

    پاسخ

  8. میرعبدالباقی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

    متشکرم.مشتاق شدم ببینمش

    پاسخ

  9. زارع

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

    چقدر زیباست

    پاسخ

  10. سلیمی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۳ ب٫ظ

    عجب خانه ای عجب ملکی

    پاسخ

  11. ثابتی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

    بسیار زیبا و چشم نواز ولی متاسفانه رسیدگی به همچین بناهایی وجود ندارد

    پاسخ

  12. سعدی

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

    با تشکر فراوان از زحمات و راهنماییهای پند آموزتان،

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…