خانه انیس‎الدوله، خانه اتحادیه گوشت گوسفندی!

۱
11
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این خانه قدیمی در زمان پهلوی اول تبدیل به مدرسه شد. پرفسور حسابی نیز از دانش‎آموختگان این مدرسه بوده است. بعد از آن، به این دلیل که نزدیک به کشتارگاه بوده، تبدیل به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده است!
گوشت گوسفندی

خانه انیس‎الدوله، خانه اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده است. به گزارش اختصاصی مجله دلتا ، این خانه تاریخی و تماشایی که ۱۴۰ سال قدمت دارد، متعلق به زن سوم ناصرالدین‌شاه قاجار بوده و در جنوب خیابان ولیعصر، چهارراه گمرک، پلاک ۴۳۰ و روبه‎روی مهدیه تهران است.

علت تغییر کاربری خانه به اتحادیه گوشت گوسفندی

این خانه تماشایی و قدیمی در زمان پهلوی اول تبدیل به مدرسه شد. پرفسور حسابی نیز از دانش‎آموختگان این مدرسه بوده است. بعد از آن چند بار دست‎به‎دست شده و به این دلیل که نزدیک به کشتارگاه بوده، تبدیل به اتحادیه گوشت گوسفندی تهران شده است!

معماری خانه انیس‎الدوله

این بنای تاریخی و قاجاری دو طبقه، ۷۲۱ مترمربع مساحت و دو دَرِ ورودی دارد که یکی از آن‌ها به حیاط و دیگری به ساختمان راه دارد. در وسط حیاط حوضی بزرگ با درختانی تنومند، کهن و زیبا دیده می‎شود. داخل آن، تزییناتی مانند سرستون‌هایی به سبک یونانی و ستون‌های حجاری‌شده با پایه‌های گچ‌بری و نقاشی‎شده و شومینه‌های قدیمی وجود دارد.

معماری خانه انیس‎الدوله

زن بودن را از انیس‎الدوله بیاموزیم!

این عمارت تاریخی با ۱۴۰ سال سن، متعلق به انیس‌الدوله، سومین همسر عقدی ناصرالدین شاه قاجار و ملقب به «ملکه ایران» در سال‎های(۱۲۵۸-۱۳۱۴) بوده است. محبوب‎ترین و بانفوذترین بانوی دربار که بر سایر همسران شاه برتری داشت و می‎توان او را ملکه سلطنتی ایران دانست که نشان حمایل آفتاب و تمثال همایونی را از او دریافت کرده بود.

انیس‎الدوله، با اسم اصلی فاطمه، دختر یتیمی بود که توانست تا مرحله سوگلی بودن اندرونی پرجمعیت شاه قاجار برسد. او اهل روستای امامه لواسان بود و در جریان یکی از شکارهای ناصرالدین شاه، شاه او را که چوپانی گله عمویش را می کرد، دید و کمی با او گپ زد. فاطمه نوجوان در همان چند لحظه دل شاه را برد، طوری‎که او بلافاصله بعد از برگشت از شکارگاه، این دختر را به قصر آورد و به دست جیران، یکی از زنان محبوب خود، سپرد تا آداب و رفتار زندگی درباری را به او یاد بدهد.

خانه اتحادیه گوشت گوسفندی

بعد از مرگ جیران، شاه با انیس‎الدوله ازدواج کرد. او بعد از ازدواجش، در دربار ترقی کرد و به‎نوعی ملکه غیررسمی ایران بود. هرچند او خیلی زیبا نبود، اما شاه آن‎قدر به او علاقه داشت که انیس‎الدوله می توانست هر مقام کشور را عزل یا نصب کند.

 

چند پیشنهاد مجله دلتا برای شما:

آخرین اخبار بازار مسکن

۱۰ راز موفقیت یک مشاور املاک حرفه‌ای

بزرگ‎ترین آتریوم چرخان جهان

پس‌انداز ؛ راه خانه‌دار شدن نیست

مطالب دیدنی و جالب  را در صفحه‎های گوناگون  و معماری و دکوراسیون  مجله دلتا، ببینید.

یک نظر

  1. غفاری

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۷:۱۳ ب٫ظ

    خیلی عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…