موجر و مستاجران و تکالیف آن‌ها

۴
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
معمولا پرداخت كرایه به صورت ماهانه است. بنابراین مستاجر باید در پایان هر ماه، اجاره بها را به موجر یا نماینده موجر پرداخت كند. لازم به ذکر است در صورتی که در قرارداد اجاره، حق فسخ در صورت عدم پرداخت به موقع اجاره بها پیش بینی شده باشد، بایستی مستاجر به موقع اجاره بها را پرداخت کند تا دچار مشکلات تخلیه ملک قبل از موعدنشود.
موجر

پس از انتخاب ملک مورد نظر برای اجاره کردن و تنظیم اجاره نامه، موجر و مستاجر از زمان تعیین شده در قرارداد دارای حقوق و تکالیفی می‎شوند. در این نوشته به این موضوع می‎پردازیم. موجر فردی است که صاحب و مالک خانه و آپارتمان و یا مغازه است و آن را برای مدتی مشخص اجاره می‎دهد. در مجله دلتا به بررسی حقوق و تکالیف موجر و مستاجر پرداخته شده است.

تکالیف و حقوق موجر

  • تحویل مورد اجاره به مستاجر: موجر باید پس از بستن قرارداد اجاره، مورد اجاره خانه یا آپارتمان یا مغازه را در تاریخ توافق شده به مستاجر تحویل دهد.
  • برگرداندن پول رهن مستاجر در زمان تخلیه: چون معمولا در قراردادهای اجاره پول پیش (ودیعه) از مستاجر دریافت می‎شود، در موقع تخلیه باید مبلغ یاد شده به مستاجر برگردانده شود.
  • انجام تعمیرات کلی و اساسی در مورد اجاره : اگر موتور خانه (سیستم گرمایشی و سرمایشی) آسانسور ایزوگام پشت بام و سایر تعمیرات کلی در مورد اجاره لازم شود موجر باید آن را انجام دهد. بنابراین موجر حق مراجعه به محل مورد اجاره برای انجام تعمیرات را دارد.
  • دریافت اجاره‌بها در تاریخ‌های مقرر
  • حق درخواست تخلیه در پایان مدت قرارداد

موجر

تکالیف مستاجر

مستاجر فردی است که با پرداخت اجاره‎بها، خانه یا آپارتمان و یا مغازه را معمولا به مدت یکسال اجاره می‎کند. حقوق و تکالیف مستاجر در این مدت به شرح زیر است:

  • پرداخت اجاره‌بها: معمولا پرداخت کرایه به صورت ماهانه است. بنابراین مستاجر باید در پایان هر ماه اجاره‌بها را به موجر یا نماینده موجر پرداخت کند. لازم به ذکر است در صورتی که در قرارداد اجاره، حق فسخ در صورت عدم پرداخت به موقع اجاره‌بها پیش‌بینی شده باشد، بایستی مستاجر به موقع اجاره‌بها را پرداخت کند تا دچار مشکلات تخلیه ملک قبل از موعد نشود.

در مواردی که مستاجر خانه یا آپارتمان را رهن کامل می‌کند دیگر اجاره‌بها نمی پردازد زیرا معمولا مبلغ پیش پرداخت زیاد است و به همین دلیل اجاره ماهانه‌ای در کار نیست.

  •  تخلیه محل اجاره در پایان قرارداد
  • انجام تعمیرات غیر اساسی مورد اجاره: اگر خانه یا مغازه نیاز به رنگ آمیزی یا تعویض لامپ‌ها یا پریز و کلید برق و قفل درها و … داشته باشد، مستاجر خودش باید این کارها را انجام دهد.
  • پرداخت بهای آب برق گاز تلفن و حق شارژ: چون مستاجر از آب برق گاز و تلفن استفاده می‌کند هزینه‌های خدمات و حق شارژ را مستاجر باید پرداخت کند.
  • از تعمیرات اساسی توسط موجر ممانعت نکند: اگر محل مورد اجاره نیاز به تعمیر کلی پیدا کند، مانند تعمیرات موتور خانه و آسانسور و… انجام این تعمیرات با موجر است و لذا مستاجر نباید از ورود موجر برای تعمیرات این موارد جلو گیری کند.
  • خودداری از ورود خسارت به محل اجاره: مستاجر باید به گونه‌ای از خانه یا مغازه استفاده کند که خسارتی به آن وارد نشود در صورت وارد شدن خسارت، مستاجر باید آن را جبران کند.
  • خودداری از تغییر شغل در ملک اجاره‌ای: اگر مستاجر برای شغل خاصی مغازه را اجاره کرده باشد، (مثلا طلا فروشی) حق ندارد بدون موافقت موجر شغل خود را تغییر دهد و مثلا به در و پنجره سازی مشغول شود. چرا که در صورتی که موجر با تغییر شغل موافقت نکند می‌تواند قرارداد اجاره را فسخ کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با چگونگی تمدید اجاره “تمدید قرارداد اجاره و چگونگی انجام آن” را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. کارن

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۸:۵۸ ق٫ظ

    جالب بود و مفید

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۷ ق٫ظ

      سپاسگزارم

      پاسخ

  2. شعبانی

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۲۱ ب٫ظ

    خودداری از تغییر شغل در ملک اجاره ای: اگر مستاجر برای شغل خاصی مغازه را اجاره کرده باشد، (مثلا طلا فروشی ) حق ندارد بدون موافقت موجر شغل خود را تغییر دهد و مثلا به در و پنجره سازی مشغول شود.

    پاسخ

  3. اصف

    ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۰۱ ب٫ظ

    قرار داد در این زمینه باید بر مبنای تعهدات طرفین باشد و مشخصات مورد اجاره باید به دقت بررسی شود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …