نرخ تورم قیمت مسکن از اجاره بها سبقت گرفت

۰
0
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
نرخ تورم قیمت مسکن از اجاره بها سبقت گرفت

آمار نشان می‌دهد رشد قیمت مسکن در آبان ماه امسال ۱و ۳ دهم درصد بالاتر از نرخ رشد اجاره بها قرار گرفته است.

در پی نوسان های قیمت مسکن که آمار آن از اردیبهشت ۱۳۹۳ اعلام شده است، میانگین قیمت مسکن، فقط در دی ماه ۹۳ با رشد اجاره بها برابر شده اما پس از آن همواره پایین‌تر از نرخ تورم و اجاره بها قرار گرفته است.

بااین حال در آبان ماه امسال، قیمت مسکن از دو شاخص یاد شده گذرکرده و در محدوده ۱۰ و۹ دهم درصد رشد نسبت به مدت مشابه پارسال قرار گرفته است؛ این در حالی است که در آبان ماه نرخ تورم و اجاره بها ۹ و ۶ دهم درصد بوده است.

مسکن ۳۳ درصد از هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد

در آبان ماه ۹۶ شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در مقایسه با ماه مشابه پارسال به ترتیب ۹ و ۶ و ۸ و ۵ دهم درصد رشد نشان می‌دهد.

هم‌چنین سهم هزینه مسکن (اجاره بهای مسکن اعم از شخصی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی (بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵) معادل ۳۳ و ۱ دهم درصد است.

کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی نرخ اجاره در پاییز

در تابستان امسال با این‌که نرخ رشد اجاره بها بر اساس آمار رسمی بین ۸ تا ۱۰ درصد اعلام شد، گزارش‌های غیررسمی از جهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی اجاره بها در برخی مناطق خبر می‌داد. با این حال پیش‌بینی شد که با شروع فصل پاییز بازار اجاره افت می کند که همین اتفاق هم افتاد.

هم‌اکنون مراجعه به دفاتر املاک برای فایل‌های اجاره به شکلی محسوس کاهش یافته و اجاره بها با کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی نسبت به تابستان روبه رو شده است.ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…