بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- ارزان‌ترین قیمت‌های پیشنهادی خانه در تهران

گزارش رسمی بانک مرکزی مربوط به تحولات بازار مسکن در دومین ماه از فصل پاییز نشان می‌دهد از میان ۲۲ منطقه شهر تهران، بیشترین قراردادهای مبایعه ‌نامه به منطقه ۵ با سهم ۵/ ۱۶ درصدی تعلق داشته است.

پس از آن نیز مناطق ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۶/ ۱۱ و ۱/ ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی دارای بیشترین سهم معاملات خرید و فروش مسکن در آبان‌ماه قرار دارند.

در عین حال بررسی بانک مرکزی حاکی است که در ماه گذشته معادل ۸/ ۷۴ درصد از معاملات در ۱۰ منطقه از شهر تهران شامل ۵،۴،۲،۸،۱۰،۱۴،۷،۱،۳ و ۱۵ انجام شده است.

این در حالی است که منطقه ۵ علاوه بر دارا بودن بیشترین حجم معاملات در آبان ماه سال جاری، رکورد بیشترین رشد متوسط قیمت هر مترمربع در شهر تهران را نیز نصیب خود کرده است.

مطابق گزارش بانک مرکزی در آبان‌ماه سال جاری، متوسط هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده دربنگاه‌های املاک شهر تهران معادل ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته (آبان‌ماه سال ۹۵) به ترتیب معادل ۲ و ۱ دهم و ۱۰ و ۹ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

روزنامه جام جم- رشد ۵ تا۷ درصدی حجم معاملات مسکن در یک ماه

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: معاملات مسکن پس از ماه صفر تا کنون حدود ۵ تا ۷ درصد نسبت به ماه گذشته رشد داشته است.

مصطفی قلی‌خسروی افزود:، زلزله اخیر باعث جابه جایی مردم در محل سکونتشان شده که این جابه جایی خود باعث تحرک در بازار مسکن است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به تاثیر تسهیلات جدید بانک مسکن بر روند معاملاتی این بازار گفت: وام ارائه شده بی تاثیر در این بازار نیست و تا حدودی تاثیر گذار خواهد بود، زلزله اخیر تا حدودی باعث شد تا دولت و مسئولین مجبور به اتخاذ تصمیماتی برای اجرایی شدن تسهیلات به صورت اضطراری شوند، الویت جهت دریافت تسهلات باید زلزله زده ها باشند.

قلی‌خسروی با اشاره به افزایش قیمت مسکن نسبت به سال گذشته ادامه داد: با توجه به شاخص تورم قیمت مسکن نسبت به سال گذشته با افزایش همراه بوده است و براساس بررسی های انجام شده، در نیمه دوم سال جاری تا ابتدای سال آینده هر چند اندک، از شاخص تورم نیز عبور خواهد کرد اما افزایش قیمت مسکن جهش نخواهد داشت.

روزنامه عصر اقتصاد – رشد بخش مسکن در ۷ ماهه نخست امسال

رییس جمهور در ارایه عملکرد ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم اعلام کرد که بخش مسکن در شش ماهه نخست امسال با رشد مواجه شده است. در این خصوص آمارهای رسمی نیز این مساله را اثبات می کند.

بعد از این که بخش مسکن رشد منفی ۱۴ درصد را در سال گذشته تجربه کرد، در زمستان ۱۳۹۵ به رشد ۴ درصد رسید و سپس در هفت ماهه ابتدای سال جاری رشد ۶.۲ درصد را تجربه کرد.

شرایط موجود حاکی است که برخی اقدامات دولت برای کمک به تقاضای مسکن از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم به ۹.۵ درصد و اوراق “تسه” به ۱۷.۵ درصد تاثیر نسبی بر بازار مسکن داشته و باعث افزایش ۶.۳ درصدی تعداد معاملات و افزایش ۶.۵ درصدی قیمت مسکن در هفت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش مسکن با ۳۰۰ حرفه و صنعت در ارتباط است رونق این بخش می تواند تاثیر مثبتی در عملکرد بخش‌های مرتبط داشته باشد.

روزنامه آرمان – قیمت اوراق وام مسکن کاهش یافت

در روزهای گذشته قیمت اوراق (تسه) تسهیلات مسکن نسبت به هفته های گذشته روند نزولی در پیش گرفته و برخی از تسه‌ها تا ۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش قیمت یافته‌اند.

در آخرین روز معاملاتی فرابورس ایران بیشترین قیمت تسه را امتیاز تسهیلات مسکن فروردین ماه ۱۳۹۶ به خود اختصاص داد و تسه تیر ماه ۱۳۹۵ به قیمت هر برگ ۷۲ هزار و ۸۳۶ تومان داد و ستد شد.

این درحالی است که در هفته های گذشته قیمت هر برگ از امتیاز تسهیلات مسکن به حدود ۷۷ هزار تومان می‌رسید؛ اما در این روزها معاملات این اوراق در فرابورس ایران نشان از روند کاهشی در قیمت پایانی تسه‌ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…