بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- دمای بازار مسکن در پایتخت

بازار معاملات مسکن تهران در مسیر رشد پاییزی، پنج رفتار متفاوت در ۲۲ منطقه پیدا کرد.

بررسی‌ها از دمای منطقه ‌ای بازار ملک نشان می‌دهد فضای کلی بازار تهران در آبان با رشد ۱۸ درصدی در معاملات و افزایش قیمت به میزان تورم در مقایسه با آبان پارسال علایم رونق نشان داد؛ اما شدت پیش‌رونق و دامنه نوسانات قیمت در مناطق، تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارد.

هم‌اکنون بازار مسکن ۲۲ منطقه به پنج دسته «پرفروش با ریزنوسان قیمتی»، «پرفروش با املاک متورم»، «حساس به رشد قیمت»، «دارای املاک ترکیبی با رشد طبیعی» و «همسو با وضعیت متوسط شهر» قابل‌تقسیم است.

مناطق یک و سه در دسته اول طبقه‌بندی می‌شود. حجم فروش در این دو منطقه، ۲۶ و ۳۵ درصد رشد کرده اما تحت‌تاثیر حجم قابل توجه خانه خالی لوکس در آنها، میانگین قیمت‌ها کمتر از ۵ درصد افزایش یافته است.

در دو منطقه اصلی بازار ملک – مناطق ۴ و ۵- که کانون خریدهای مصرفی دهک‌های متوسط است، نوع دوم رفتار معاملاتی مشاهده می‌شود.

در این مناطق، شیب رشد قیمت‌ها از نرخ تورم سبقت گرفته است که تبعات کمبود عرضه مناسب -کم‌متراژ- را نشان می‌دهد. معاملات مناطق جنوبی، به رشد قیمت، واکنش منفی بروز داده است.

روزنامه شرق – مسکن در  تهران ۱۰ و ۹ دهم  درصد ‌گرا ن شد

جدیدترین گزارش بانک مرکزی حکایت از ‌گران‌شدن قیمت مسکن در تهران دارد.

آمار بانک مرکزی حاکی است در آبان امسال میزان معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار و ۸۰۰ هزار واحد رسید که در مقایسه با ماه مشابه پارسال ۱۸ و ۵ دهم درصد افزایش نشان می‌دهد.

درماه یاد شده متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در بنگاه‌های املاک شهر تهران ۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه پارسال  ۱۰ و ۹ دهم  درصد افزایش یافته است.

از مجموع واحدهای مسکونی معامله ‌شده، واحدهای کمتر از  ۵ سال ساخت با  ۴۷ و ۲ دهم  درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند  که در مقایسه با آبان ماه سال گذشته ۵  درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با عمر ۶ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۵ سال افزوده شده است.

درهشت ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران به ۱۱۳ هزار و ۸۰۰ واحد رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۷ و ۷ دهم  درصد افزایش یافته است.

در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله ‌شده در شهر تهران ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که نسبت به هشت ماه پارسال ۷ و یک دهم درصد افزایش یافته است.

همچنین بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص کرایه مسکن اجاره ای در مقایسه با ماه مشابه پارسال؛ در شهر تهران ۹ و ۶  دهم درصد و  و در کل مناطق شهری  ۸ و ۵ دهم  درصد افزایش نشان می‌دهد.

روزنامه عصر اقتصاد- ارقام کلیدی در برنامه بانک مسکن در افق ۱۴۰۰

مدیر عامل بانک مسکن درباره ارقام کلیدی درج شده در این سند گفت: بانک مسکن درمجموع سال ‌های تعریف شده در سند بانک مسکن-۱۴۰۰، معادل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی انواع تسهیلات ساخت، خرید و جعاله مسکن پرداخت خواهد کرد که در سال آخر برنامه یعنی در سال ۱۴۰۰، به تنهایی یک میلیون فقره انواع تسهیلات خواهد بود.

بت‌ شکن در این باره گفت: از آنجا که در برنامه ششم، بازآفرینی سالانه ۲۷۰ محله فرسوده در شهرهای کشور و همچنین لزوم حمایت مالی از اقشار اهداف متقاضی مسکن، پیش ‌بینی شده است، بانک مسکن نیز در این راستا، تسهیلات سال‌‌های برنامه را پرداخت می‌ کند.

مدیر عامل بانک مسکن گفت: این بانک به گونه ‌ای عمل خواهد کرد که طی سال‌ های منتهی به ۱۴۰۰، هر خانه ‌اولی بتواند اولین خانه خود را با مراجعه به بانک مسکن و دریافت تسهیلات ارزان قیمت، دریافت کند.

در سند بانک مسکن-۱۴۰۰، تاکید شده است که تسهیلات خرید مسکن تا ۵۰ درصد هزینه خرید خانه را برای متقاضیان اقشار هدف، پوشش خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…