همه جای ایران سرای من است/ کاشان

۱۰
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاشان شهری کویری‎است اما زیبا و پر از جاذبه گردشگری و توریستی. تعداد این جلوه‎های بی‎نظیر به قدری‎است که در مطلبی دیگر مکان‎های دیگر این شهر را معرفی خواهیم کرد.
خانه بروجردی ها

جدای از کاشان ، هرجای این سرزمین پهناور که پای می‎گذاریم، به قدری محو زیبایی‎ها، شگفتی‎ها و آداب و رسوم متفاوت مردم آن می‎شویم که دل‎مان می‌خواهد مکان‎های متفاوت‌تری از این مرزو بوم را بیابیم و ببینیم. قسمت‎هایی از کشورمان که بارها و بارها از ذهن‎مان گذشته به آن‎جا سر بزنیم و جاذبه‎های طبیعی یا بناهای تاریخی و یا برخی مکان‎های دنج را ببینیم که از چشم‎مان دور مانده؛ اما فرصتش را نداشتیم یا هزینه‎های آن به ما اجازه نداده است.

کاشان، شهر هنرپرور

با این‎که کاشان شهر کوچکی‎است و از نظر خیلی‎ها جاذبه گردشگری آن فقط حمام فین و یا مراسم گلابگیری‎است؛ خوب است بدانید کاشان اتفاقاً یکی از مقاصد اصلیِ بیشترِ کویرنوردان است. شاهکارهای معماری مانند: خانه بروجردی‎ها، خانه طباطبایی‎ها، مسجد جامع، مسجد و مدرسه آقابزرگ، تیمچه امین‎الدوله و… همچنین تپه سیلک که هنردوستان حتماً یک بار را به آن‎جا سر زده‎اند وَ آبشار نیاسر نیز از جاذبه‎های گردشگری طبیعی کاشان است.

کاشان

خانه بروجردی‎ها

در خیابان علوی شهر کاشان بنایی قاجاری ساخته شده است که قدمت آن به سال ۱۲۸۰ هجری قمری بازمی‎گردد. خانه‎ای که «حاج‎آقا حسن بروجردی» در آن زندگی می‎کرد. بازرگانی نامدار از کاشان که معماری بنا را به دست «علی مریم کاشانی» سپرد و نقاشی‎ها و گچ‎بری‎های چشم نوازِ بنا، زیر نظر استاد نامی ،کمال‎الملک، صورت گرفت.

خانه بروجردیها

استادان، خانه را در دو بخش اندرونی و بیرونی ساختند. حیاط مرکزی را بنا کردند و قسمت‎هایی مانند تالار سرپوشیده، اتاق‎های تابستانی، بالاخانه، قرینه تالار اصلی و ایوان جنوبی را طراحی کردند. درست است که این جاذبه بی‎نظیر تاریخی امروزه مقر اداره میراث فرهنگی کاشان شده اما همچنان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کاشان، میزبان بازدیدکنندگان است.

میانی2 4 همه جای ایران سرای من است/ کاشان

تیمچه امین‎الدوله

اگر از آن دست خوانندگانِ علاقه‎مند به خرید کردن و بازارگردی هستید، شما را دعوت می‎کینم هنگامی که به کاشان رسیدید؛ حتماً سراغ تیمچه امین‎الدوله را بگیرید. بازاری سرپوشیده، معروف به میانچال در چهارسوقِ بازار. باز هم استاد علی مریم کاشانی در دوره قاجار سقفی بی‎نظیر و زیبا با تزئیناتی شگفت از آجر و کاشی و رنگ‎بندی‎های عالی خلق کرده. این فضا با نورگیرهای سقف و هدایت آفتابِ فرح‎بخش به مکانی چشم‎نواز تبدیل شده است.

تیمچه

آبشار نیاسر خوراک اصلی آسیاب‎های آبی کاشان

قدیم‎ترها هرجا که آبی بود و دهی و دهکده‎ای، آسیابی آبی نیز بود تا بتوان برکت زمین، گندم را آسیاب کرد و نانی پخت. در کاشان نیز مانند دیگر شهرها آبشاری بود که ۱۳ آسیاب آبی را خوراک می‎داد. سرچشمه این آبشار چشمه‎ای‎است به نام چشمه تالار، در کنار چهار طاقیِ نیاسر. می‎توانید یک روز کامل را برای دیدن این جاذبه طبیعی گردشگری اختصاص دهید. به بازدید از این نقاشی بی‎بدیل خدا رفته، از یکی از آسیاب‎های مرمت شده بازدید کنید و سپس در طبیعت اطراف آبشار دمی بیاسایید.

نیاسر

همچنین از شما دعوت می‎کنیم برای خواندن مطالب بیشتر و مرتبط با گردشگری  به مجله دلتا مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. زهرا حسین پور

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۳۱ ق٫ظ

    بسیار زیبا و داتگبز

    ۱۳۹۸/۰۱/۲۶

    پاسخ

    • گلزار

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

      بله بسیار زیبا و دل انگیز است.
      سپاسگزارم

      پاسخ

  2. آيين

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۸:۴۸ ب٫ظ

    بسیار زیبا

    پاسخ

    • گلزار دی

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      بله همینطوره.
      سپاسگزارم.

      پاسخ

  3. آزاد

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۶:۵۱ ب٫ظ

    واقعا عالی بود

    پاسخ

    • گلزار دی

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      سپاسگزارم

      پاسخ

  4. هاتغ

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • گلزار دی

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۰۵ ق٫ظ

      سپاسگزارم

      پاسخ

  5. زارع

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۳۴ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • گلزار دی

      ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۰۶ ق٫ظ

      سپاسگزارم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…