مالکان برای افزایش قیمت مسکن عجله نکنند!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مالکان برای افزایش قیمت مسکن عجله نکنند!

بازار مسکن تهران در مسیر تحرک نسبی از طریق افزایش سهم فروش واحدهای قدیمی‌ساز قرار دارد؛ این درحالی است که بالا بردن پیش از موعد قیمت، از سوی برخی فروشندگان در این بازار خودنمایی می‌کند.

در آبان ماه امسال افزایش ۱۸.۵ درصدی معاملات مسکن شهر تهران درحالی به دست آمد که بخش قابل توجهی از این رشد نسبی مربوط به گرایش بازار مسکن به سمت واحدهای قدیمی‌ساز به سبب بالا رفتن ملایم قیمت‌ها بوده است؛ بنابراین اگر فروشندگان روند طبیعی بازار را مختل کنند خطر رکود تورمی، آینده بازار مسکن را تهدید خواهد کرد.

بررسی‌ها حاکی است بعضی فروشندگان درپی دریافت نشانه‌های پیش‌‌رونق مسکن، قیمت پیشنهادی را بالا برده‌اند که این تصمیم می‌تواند تعادل این بازار را برهم زند.

در جدول زیر، مقایسه برخی قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان با شاخص قیمت مسکن در مناطق مختلف شهر تهران را ملاحظه می کنید:

مقایسه قیمت‌ پیشنهادی فروشندگان با شاخص قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران (به تومان)

محله

شاخص متراژ منطقه

شاخص قیمت منطقه 

قیمت‌های پیشنهادی

قیمت مسکن

در منطقه نیاوران

۱۸۵ متر

۲.۳ میلیارد

۲.۵ میلیارد

قیمت مسکن

در منطقه قیطریه

۱۳۰ متر ۱.۳ میلیارد ۱.۴ میلیارد

قیمت مسکن

در سعادت آباد

۱۳۸ متر

۱.۶ میلیارد

۱.۸ میلیارد

قیمت مسکن

در شهرک غرب

۱۳۵ متر ۱.۴ میلیارد

۲ میلیارد

قیمت مسکن

بلوار فردوس

۸۵ متر ۴۶۷ میلیون

۶۰۰ میلیون

قیمت مسکن

منطقه عباس آباد

۱۳۰ متر ۸۰۰ میلیون

۱.۲ میلیارد

قیمت مسکن

در تهرانپارس

۹۸ متر ۵۴۵ میلیون

۵۸۸ میلیون

قیمت مسکن

در منطقه جنت آباد

۹۰ متر ۵۲۲ میلیون

۷۴۷ میلیون

قیمت مسکن

در منطقه حکیمیه

۹۰ متر ۳۱۲ میلیون

۴۸۰ میلیون

قیمت مسکن

در اتوبان آهنگ

۶۴ متر ۱۷۹ میلیون

۲۱۰ میلیون

قیمت مسکن

در منطقه مسعودیه

۶۸ متر

۱۵۸ میلیون

۲۰۰ میلیون

آبان سال ۹۵ فروش واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت ۱ و ۴ دهم درصد نسبت به سال ۹۴ کاهش یافت، آبان ماه امسال نیز سهم واحدهای کمتر از ۵ سال ساخت نسبت به ماه مشابه پارسال ۵ درصد کاهش یافت.

در مقابل، به سهم فروش واحدهای با عمر ۶ تا ۱۰ سال ۷ دهم درصد، واحدهای ۱۶ تا ۲۰ سال ۴ و ۳ دهم درصد و واحدهای بیش از ۲۰ سال ۱ و ۹ دهم درصد افزوده شد.

به طور کلی در آبان ماه امسال واحدهای ۶ سال به بالا ۵۲ و ۸ دهم درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند؛ در حالی که سال گذشته این سهم ۴۷ و ۸ دهم درصد بود.

این نمایه نشان می‌دهد که قیمت مسکن با این‌که در مسیر بالا رفتن ملایم قرار گرفته، هنوز با سقف توان تقاضای مصرفی فاصله دارد و به همین سبب مشتریان بالقوه بازار برای جا نماندن از مسیر رشد قیمت اقدام به خرید واحدهای قدیمی‌ساز می‌کنند.

در این معادله دو سر برد، بخش تقاضا نیز می‌تواند بهره ببرد؛ به شرطی که در دام رشد لجام‌گسیخته ‌قیمت گرفتار نشود؛بویژه این ‌که کارشناسان می‌گویند با توجه به مازاد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی مسکن در کل کشور، این بخش شرایط رونق دهه‌های گذشته را ندارد.

طی پنج سال گذشته به سبب این‌ که معمولا بازار مسکن نسبت به بازارهای طلا، بورس و دلار، بازدهی کمتری داشته از تقاضای سوداگرانه خالی شده است؛ اما نشانه‌های ورود سفته‌بازان برای غلبه بر تورم از طریق خرید دارایی‌های ثابت دیده می‌شود.

دریافت اطلاعات از واسطه‌های ملکی حاکی است که باتوجه به بالا رفتن قیمت پیشنهادی و پایین آمدن رقم تخفیف، بازار مسکن آماده‌ دگرگونی توسط سرمایه‌گذاران غیرمصرفی است/ ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…