روش مقابله با خواب‌آلودگی بهاری

۱۳
11
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با استفاده از رفتارهای ساده‌ روزمره، خواب‌آلودگی بهاری را برطرف کنید.
مقابله با خواب بهار

بهار فصل بیدار شدن زمین از خواب زمستانی است. اما برای بسیاری فصل شروع خواب‌آلودگی محسوب می‌شود. خواب‌آلودگی بهاره یکی از مشکلات شایع این روزها است که به‌ویژه برای افراد شاغل دردسرساز می‌شود؛ چون در محل کار امکان خوابیدن ندارند و راه مقابله با خواب بهاری را نمی‌دانند. مصرف قهوه و چای، شستن صورت با آب سرد و گوش دادن به یک آهنگ شاد می‌تواند به کاهش این مشکل کمک کند؛ اما راه‌حل‌های موثرتری هم وجود دارد.

خواب

چرا به خواب‌آلودگی بهاری دچار می‎شویم؟

* در سرمای زمستان رگ‌های سطحی بدن منقبض می‌شوند تا بدن گرمای کمتری از دست بدهد و دمای آن ثابت بماند؛ در نتیجه خون و اکسیژن بیشتری به اندام‌های داخلی و مغز می‌رود. با آمدن بهار و با گرم شدن هوا، رگ‌های خونی منبسط می‌شوند؛ بنابراین فشار خون کم می‌شود، خون بیشتر سمت پوست می‌رود و خون و اکسیژن کمتری به مغز می‌رسد.

* هورمون‌ها یکی از علت‌های حس نشاط در بهار هستند. در این فصل روشنایی روز افزایش می‌یابد و سروتونین (هورمون شادی‌آور) بیشتری در بدن ترشح می‌شود. در پی آن تولید ملاتونین (هورمون خواب‌آور) کاهش و هوشیاری افزایش می‌یابد. در کسانی که دچار خواب‌آلودگی می‌شوند، این روند ترشح هورمون‌ها درست انجام نمی‌شود.

* با توجه به کاهش طول شب، برنامه خواب افراد به‌هم می‌ریزد. زودتر از موعد همیشگی خوابیدن کار دشواری است و تا بدن به ساعت خواب و بیداری جدید عادت کند، باید زمان بگذرد. برای مقابله با خواب بهاری، تغییر ساعت خواب باید به‌تدریج صورت بگیرد.

* حساسیت فصلی یکی از عوامل دیگری است که به خواب‌آلودگی منجر می‌شود. کسانی که حساسیت فصلی دارند، معمولاً در طول روز کسل هستند. آلرژی به‌تنهایی می‌تواند این حالت را در فرد ایجاد کند. اما اغلب افرادی که دچار آلرژی می‌شوند، از آنتی‌هیستامین و داروهای مشابه استفاده می‌کنند. این قبیل داروها هم باعث می‌شود بیشتر خواب‎شان بگیرد.

vfvv روش مقابله با خواب‌آلودگی بهاری

راه‌های رفع خواب‌آلودگی

* سعی کنید صبح‌‌ها حتی شده چند دقیقه خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. این کار به‌مرور زمان باعث می‌شود جریان گردش خون بهتر شود و در طول روز کمتر احساس کسل بودن به شما دست بدهد.

* صبح‌ها چای و قهوه یا هر نوشیدنی گرم کافئین‌دار بنوشید. این کار باعث می‌شود سرحال‌تر شوید و احساس رخوت و کسل بودن از وجودتان رخت بربندد.

* سعی کنید به‌تدریج زودتر از قبل بخوابید. این کار به راحتی میسر نیست و جبران یک تا چند ساعت تفاوت زمان خواب، نیازمند زمان است. هر شب فقط یک ‌ربع زودتر از شب قبل بخوابید تا به ساعت مطلوب‎تان دست پیدا کنید.

* چرت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در میانه‌ی روز راه حل مناسبی برای رفع خواب‎آلودگی است؛ به شرط این‎که بیشتر از ۱۵ دقیقه نخوابید. چون خوابیدن بیش از این مقدار، فقط حس خواب‌آلودگی را بیشتر می‌کند.

منبع: تبیان

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا دیدن کنید.

۱۳ دیدگاه

  1. میرعبدالباقی

    ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۵ ق٫ظ

    همین الان ۲۴ ساعت هم برامون کمه کاش میشد ۲۸ ساعت وقت داشتیم. چرت وسط روز از کجا بیاریم… البته مزاح بود…. و متشکرم بسیار مفید

    پاسخ

  2. محمدحسن بیگدلی

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

    باتشکر

    پاسخ

  3. آزاد

    ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

    کار سختیه

    پاسخ

  4. بزرگی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۷:۲۶ ب٫ظ

    سپاس فراوان استفاده بردیم

    پاسخ

  5. شکرچی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۶:۴۳ ب٫ظ

    بسیار مفید و کاربردی ممنون

    پاسخ

  6. اسمعیلی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۴۰ ب٫ظ

    بسیار عالی وآموزنده

    پاسخ

  7. محسن محمدی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. بزرگی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۶ ق٫ظ

    سپاس فراوان عالی بود

    پاسخ

  9. کامجو

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    اتفاقا مطب خواب آلودگی یکی از مطالبی بود که من در حال حاضر با آن مشکل پیدا کردم خیلی عالی بود که متوجه شدم مشکل از من نیست ممنون

    پاسخ

  10. علی فرجی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

    جالب بود
    اطلاعات پزشکی در مورد تاثیرات آب و هوا بر روی بدن ، نیز مفید بود

    پاسخ

  11. حسنزاده

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۲ ق٫ظ

    Like, that’s great

    پاسخ

  12. نقی زاده

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۹ ق٫ظ

    باتشکر
    مطالب آموزنده ای بود

    پاسخ

  13. وفایی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۳ ق٫ظ

    مطلب خوبی بود و راه کارها کاربردی و مناسب بود..
    با تشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…