حیاط خلوت خانه‌تان را دلچسب و جذاب کنید

0
5
زمان مطالعه: 4 دقیقه
با پاسیو، گلخانه رویایی‌تان را در خانه داشته باشید. در این مطلب ایده‌های جالبی برای طراحی پاسیو و حیاط خلوت ارائه داده‌ایم.
طراحی حیاط خلوت و پاسیو

پاسیو یک حیاط خلوت کوچک با انواع گل‌ها و گیاهان مختلف است که نور آفتاب گرم و ملایم در فضای آن پوست صورت شما را قلقلک می‌دهد. در این مطلب از دلتامگ، نکات جالبی برای دیزاین این فضا ارائه شده است.

حیاط خلوت چیست؟

پاسیو به قسمتی از خانه می‌گویند که به‌عنوان باغچه یا گلخانه‌ای کوچک در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعضی از خانه‌ها به‌خصوص خانه‌های ویلایی در گوشه دنجی از ساختمان دارای یک حیاط خلوت دلچسب و کوچک هستند که فضای آرامش‌بخشی را برای اعضای خانواده به وجود می‌آورد.

نورخان معنای اصلی کلمه فرانسوی پاسیو است و همین باعث شده که خیلی‌ها تصور کنند ایده ساخت چنین مکانی در خانه به غربی‌ها برمی‌گردد. اشتباه دقیقا همین‌جاست. خود این کلمه فرانسوی است و از کلمه کهن پادیو ریشه گرفته است.

طراحی حیاط خلوت و پاسیو

ایرانی‌های باستان عادت داشتند برای خانه و کاخ‌های خود مکانی را در نظر بگیرند که در آن بتوان گیاهان خاصی را پرورش داد و از فضای سبز و دلپذیر آن نیز به هنگام استراحت بهره برد. معمولا این مکان غیر از حیاط اصلی خانه بود و به آن حیاط‌خلوت کوچک می‌گفتند که عموما در قسمتی از خانه که از همه‌جا تاریک‌تر بود تعبیه می‌شد تا نور کافی به قسمت‌های بدون پنجره خانه نیز نفوذ کند. آن‌ها می‌توانستند در این فضا از نسیم ملایم استفاده کرده، استراحت کنند، غذا و عصرانه میل کنند و اوقات خوبی را در کنار اهل خانه بگذرانند. پاسیو (Patio) در واقع یک گلخانه درون ساختمانی است که فضای دلنشینی را ایجاد می‌کند.

پاسیو، محلی برای نگهداری گل و گیاه

برای آن‌ها که به پرورش گل‌وگیاه علاقه‌مندند چنین مکانی می‌تواند یک مکان فوق‌العاده برای نگهداری از انواع گیاهان آپارتمانی و پرورش آن‌ها باشد. پاسیو می‌تواند نور کافی و گرمای مناسب برای گل‌های زینتی و گیاهان آفتاب‌دوست را فراهم کند.

پاسیو ویلا را چگونه طراحی کنیم؟

پاسیو در ویلا یعنی یک حیاط‌خلوت کوچک که به نور طبیعی بیرون دسترسی دارد. این قسمت به فضای اصلی داخلی ویلا به نوعی متصل است. برای زیباسازی این حیاط خلوت می‌توان از مبلمان چوبی و حصیری استفاده کرد. طراحی این قسمت با استفاده از گیاهان سبز، زیباتر جلوه می‌کند. ساخت یک چنین مکانی برای خانه یا ویلا باید طبق مقررات ساختمان‌سازی در هر منطقه انجام بگیرد. اگر ویلای نوساز دارید و می‌خواهید پاسیو به آن اضافه کنید، با طراحان ساختمانی مشورتی داشته باشید.

طراحی حیاط خلوت و پاسیو

نکات طراحی حیاط خلوت دلچسب و جذاب

برای طراحی حیاط خلوت باید یک سری نکات را در نظر داشته باشیم. برای مثال کفسازی و نورپردازی این فضا اهمیت بسیاری دارد. همجنین باید ببینیم که قرار است از این فضا برای چه کاری استفاده کنیم. اگر می‌خواهیم محلی برای نشیمن خانوادگی ایجاد کنیم، باید به فکر انتخاب یک ست مبلمان زیبا و کاربردی باشیم. در ادامه ایده‌های جذابی برای دکوراسیون پاسیو ارائه داده‌ایم.

مطلب پیشنهادی:  بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی

استفاده از چمن مصنوعی

با استفاده از چمن مصنوعی می‌توانیم فضایی زیبا و دلچسب در حیاط خلوت به وجود بیاوریم. چمن مصنوعی در کنار کفپوش چوبی زیبا به نظر می‌رسد و می‌توانیم این دو متریال را به صورت ترکیبی کار کنیم. در برخی فضاها هم می‌توانیم از کفپوش‌های سیمانی در کنار چمن مصنوعی استفاده کنیم. به ویژه اگر در سقف اختلاف سطح داریم، کفپوش سیمانی گزینه بهتری است.

طراحی حیاط خلوت و پاسیو

نورپردازی دیوار و کف

استفاده از ریسه یا ال ای دی نواری، برای نورپردازی حیاط خلوت گزینه خوبی است. همچنین می‌توانیم با استفاده از چراغ‌های دیواری، نورپردازی این فضا را تکمیل کنیم. گلدان‌های نوری نیز ایده‌ای جالب برای نورپردازی حیاط خلوت و پاسیو هستند. در کنار نورپردازی دیوار، می‌توانیم با نورپردازی کف، جلوه‌ای بی‌نهایت زیبا و دلنشین به پاسیو و حیاط خلوت خانه خود ببخشیم.

استفاده از گودال آتش

گودال آتش، ایده‌ای بسیار عالی برای دیزاین تراس و پاسیو است و امکان استفاده از این فضا را در فصول سرد فراهم می‌کند. می‌توانیم یک فضای نشیمن گود در داخل پاسیو به وجود آوریم و داخل آن یک گودال آتش قرار دهیم. مبلمان راحتی یا صندلی‌های تکی را می‌توانیم دور تا دور گودال آتش بچینیم و به این شکل، فضایی عالی برای شب‌نشینی‌های خانوادگی ایجاد کنیم.

طراحی حیاط خلوت و پاسیو

سخن پایانی

حیاط خلوت و پاسیو، فضایی جذاب و کاربردی است که به منظور بهره‌مندی بیشتر شهرنشین‌ها از فضای سبز کاربرد دارد. می‌توانیم از این فضا برای دورهمی‌های خانوادگی استفاده کنیم و یا صرفاً آن را برای پرورش گل و گیاه در نظر بگیریم. به هر ترتیب رعایت اصول طراحی و استفاده از متریال مناسب، موضوع مهمی است که هنگام طراحی این فضا باید در نظر داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در معماری و دکوراسیون

همچنین بخوانید

بهترین چیدمان مبل برای پذیرایی مربعی شکل

پذیرایی مربعی شکل، فضایی متناسب و کاربردی برای دورهمی‌ها و استراحت است. با چیدمان و دکوراس…