رسیدن به موفقیت به چه قیمتی؟

۳
12
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گاهی افراد برای رسیدن به اهداف خود رفتار غیر اخلاقی از خود نشان می دهند. این افراد برای دوری از شکست حاضر به انجام هر کاری هستند. مثلا برای کم کردن وزن خود در مدت زمان کوتاه مسافت های طولانی را بدون رعایت اصول پزشکی و با صرف کالری زیاد در زمان کم دویده و سلامتی خود را به خطر می اندازند. یا در محیط کار این افراد گاهی برای رسیدن به هدف خود کارهای غیر اخلاقی انجام می دهند.
موفقیت

این‎که شما تشنه موفقیت هستید لزوماً چیز بدی نیست. اما اگر رسیدن به موفقیت برای شما همراه با اضطراب یا ترس از شکست باشد، نگران‎کننده است. اگر حس می‎کنید در رسیدن به موفقیت به هر کاری متوسل می‎شوید و افراطی هستید، به پرسش‎های این مطلب پاسخ دهید و خیال خود را راحت کنید.

۱- آیا فقط به نتیجه کار توجه می‎کنید؟

افراد تشنه موفقیت اعتقاد دارند که تنها چیزی که اهمیت دارد، رسیدن به موفقیت است. شکست، جزئی از زندگی افراد افراطی در موفقیت نیست. رسیدن به موفقیت در پایان هرکار، ملاکی برای سنجیدن ارزش و شایستگی آن‎هااست. هنگامی که به هدفی می‎رسند، به جای احساس غرور یا شادی، از اینکه شکست نخورده‎اند احساس راحت شدن دارند.

۲- آیا مدام  در حال انتقاد از خود هستید؟

انتقاد کردن از رفتار و نقص های خود، تا حدی عادی است. کسانی که برای رسیدن به موفقیت زیاده روی می‎کنند، معمولا خود را برای نرسیدن به انتظارات بالا مقصر می‎دانند. آن ها اهدافی غیر قابل دستیابی تنظیم  و بعد از آن برای نرسیدن به این استانداردها خود را سرزنش کرده و مقصر می‎دانند. افراط در رسیدن به موفقیت گاهی به این معنااست که فرد از اضطراب و شک به خود رنج می‎برد. نگرانی مداوم برای رسیدن به هدفی غیر ممکن، که با ترس از شکست همراه است، می‎تواند منبع عظیمی از استرس باشد.

۳- آیا شما یک فرد کمال‎گرا ( ایده آل گرا) هستید؟

کمال‎گرا بودن گاهی به معنای ارزش قائل شدن برای کار خوب و تلاش در حد نهایت توان خود است. اما وقتی که کمال‎گرا بودن باعث استرس و اضطراب فرد می‎شود، می‎تواند روی جسم و ذهن فرد تاثیر منفی بگذارد.

موفقیت

۴- آیا دائما به آینده فکر می‎کنید؟

از آن جایی که افراد تشنه موفقیت دائما درباره آینده نگرانند ، تنها به فکر دوری از نتیجه منفی هستند. مشکل این افراد این است که این این افراد در زمان حال زندگی نمی کنند.

۵- آیا به شدت کار می‎کنید؟

اگر شما دائما در حال کار کردن هستید و به خود استراحت نمی دهید، ممکن است فردی افراط کننده در موفقیت باشید. از خصوصیات رایج این افراد این است که هیچ وقت به تعطیلات نمی روند، مرخصی نمی گیرند و حتی در هنگام کار کردن به خود استراحتی کوتاه نمی دهند.

۶- آیا برای رسیدن به اهداف خود ریسک می‎کنید؟

گاهی این گونه افراد برای رسیدن به اهداف خود رفتار غیر اخلاقی و ریسکی از خود نشان می دهند. این افراد برای دوری از شکست حاضر به انجام هر کاری هستند. مثلا برای کم کردن وزن خود در مدت زمان کوتاه مسافت های طولانی را بدون رعایت اصول پزشکی و با صرف کالری زیاد در زمان کم دویده و سلامتی خود را به خطر می اندازند. یا در محیط کار این افراد گاهی برای رسیدن به هدف خود کارهای غیر اخلاقی انجام می دهند.

۷- آیا از کوره در می‎روید و به شدت عصبانی می‎شوید؟

تلاش برای دیده شدنِ بیش از حد انتظار، می‎تواند سبب ایجاد حجم زیادی از استرس شود. هنگامی که کارها طبق برنامه پیش نمی‎روند، این افراد به شدت عصبانی و گاهی توسط همکاران خود طرد می شوند. زیرا آن‎ها فکر می‎کنند که این افراد، آن‎ها را برای رسیدن به اهداف خود عقب می‎زنند. عصبانی شدن تا حدی نرمال است اما رفتار نادرست به این معنااست که شما برای رسیدن به چیزی غیر ممکن، فشار زیادی به خود می‎آورید.

موفقیت

۸- آیا انتقاد پذیر هستید؟

برای این افراد انتقاد؛ نشان دهنده شکست است و شکست بزرگترین ترس آن ها است. آن ها حتی کوچکترین انتقاد را خیلی جدی می گیرند.

۹- آیا تا به حال احساس رضایت داشته اید؟

افراد افراطی در موفقیت معمولا هرگز قادر به آرام گرفتن و لذت بردن از شرایط نیستند. حتی پس از دستیابی به موفقیت های بزرگ، این افراد واقعا نمی توانند از موفقیت خود لذت ببرند. تمام چیزی که برای آن ها اهمیت دارد، این است که در آینده چه اتفاقی می افتد.

۱۰- آیا دائما در حال تغییر اهداف خود هستید؟

علاوه بر سخت کار کردن، افراد افراطی در پروژه های بسیاری شرکت می کنند. این افراد فقط به داشتن مهارت در یک زمینه راضی نمی شوند و می خواهند در همه چیز موفق باشند. در محیط کار این افراد داوطلبانه در کارهای زیادی شرکت می کنند. متاسفانه به جای مهارت یافتن در تمام کارها، این افراد در هیچ یک از این مهارت ها ماهر نمی شوند.

۱۱- آیا ترس های زیادی دارید؟

منابع زیادی برای ایجاد انگیزه و هل دادن افراد به سمت اهدافشان وجود دارد. افراد افراطی در موفقیت، معمولا ترس های زیادی دارند و انگیزه‎ای که آن ها را به سمت هدف سوق می‎دهد، ترس آن‎ها است.

ترس از شکست، ترس از قضاوت توسط افراد دیگر و ترس از ضعیف یا فاقد صلاحیت شناخته شدن را می‎توان از جمله این ترس‎ها برشمرد. این نوع انگیزه منبعی از اضطراب است.

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت روان ازصفحه خانه سلامت  مجله دلتا بازدید کنید.

۳ دیدگاه

  1. ملکی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۱۶ ب٫ظ

    واقعادر بعضی موارد امکان حق و ناحق شدن هست ولی کلا زیاد روی در هرکاری به نظر من درست نیست

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۴:۴۹ ب٫ظ

      سلام
      بله همینطوره
      ممنون از همراهی شما با مجله

      پاسخ

  2. حامد

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۹:۵۸ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…