هر آنچه درباره روانشناسی رنگ سبز باید بدانید

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق تحقیقات، نگاه‌کردن به رنگ سبز قدرت ایده‌پردازی و تفکر خلاق انسان را تقویت می‌کند تا خارج‌ از چهارچوب‌ها و راه‌حل‌های مرسوم بیندیشد و تصمیم بگیرد.
روانشناسی رنگ سبز

رنگ‌ها مستقیما بر طرز فکر و نحوه رفتار انسان اثر می‌گذارند و این قابل‌انکار نیست. سبز رنگ طبیعت است و احساس آرامش، شادی و طراوت طبیعت را القا می‌کند. در ادامه همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا مفصل درباره روانشناسی رنگ سبز و مفاهیم مثبت و منفی این رنگ صحبت کنیم.

مفهوم و روانشناسی رنگ سبز

مفهوم و روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز حاصل ترکیب ۲ رنگ آبی و زرد است. رنگ آبی برای القای حس امنیت و اطمینان کاربرد دارد و رنگ زرد نشانگر خوش‌بینی و جوانی است. طبیعی است که ترکیب این ۲ رنگ اصلی احساسات متنوعی را پوشش دهد.

سبز؛ رنگ آرامش

استفاده از انواع رنگ سبز در مراکز، ادارات، رستوران‌ها، هتل‌ها و مکان‌های جدید سبب آرامش مراجعان می‌شوند. به همین خاطر این رنگ اغلب در طراحی داخلی و خارجی اماکن عمومی استفاده می‌شود.

سبز؛ رنگ طبیعت و سلامت

رنگ سبز آرامش‌بخشی ذاتی خود را از طبیعت می‌گیرد. برخی از محققان این آرامش و اثر مثبت را به روند تکامل ربط می‌دهند و می‌گویند رنگ سبز در دوران نخستین به‌معنای وجود آب، غذا، سرپناه و آرامش در طبیعت بوده است. به همین خاطر محصولاتی با بسته‌بندی‌ سبز در نظر ما سالم‌تر و طبیعی‌ترند، حتی اگر واقعا این‌طور نباشد و مضرتر باشند.

سبز؛ رنگ انگیزه

فکر می‌کنید چرا در چراغ راهنمایی رنگ سبز به‌معنی حرکت و قرمز به‌معنی توقف است؟ سبز به‌رغم آرامش‌بخش‌بودن، محرک و انگیزه حرکت هم هست. کسانی که تمام روز را در فضای سبز پر از گل‌و‌گیاه سپری می‌کنند و به طبیعت دسترسی دارند، بیشتر الهام می‌گیرند و خلاق‌ترند. طبق تحقیقات، نور سبز قدرت خواندن را تقویت می‌کند و احتمال موفقیت را افزایش می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که واکنش افراد به رنگ‌ها بر اساس تجارب گذشته، ارتباطات شخصی و فرهنگ جامعه می‌تواند متفاوت باشد.

سبز؛ رنگ خوش‌بینی

رنگ سبز مفاهیم عاطفی مثبت‌تری دارد و با القای خوش‌بینی، به‌خاطر‌سپردن و یادآوری کلمات را راحت‌تر می‌کند. در تحقیقات دیگر نیز مشخص شد شرکت‌کنندگانی که در معرض رنگ سبز قرار می‌گرفتند، امیدوارتر بودند و ترس از شکست کمتری داشتند.

سبز؛ رنگ حسادت

دقت کردید رنگ‌و‌روی بیماران سبز می‌شود؟ حسادت نوعی بیماری روحی مهلک است. برای همین خیلی‌ها رنگ سبز را به احساس حسادت گره می‌زنند و آن را یکی از نشانه‌های منفی رنگ سبز معرفی می‌کنند.

رنگ سلامت

رنگ سبز نماد چیست؟

رنگ سبز در درجه اول نماد رشد، امید و تعادل انرژی و بیانگر مفاهیم محیط‌زیست مثل ابتکارات سبز، انرژی سبز، فضاهای سبز و صلح سبز است. البته روانشناسی رنگ سبز تا حد زیادی به نوع رنگ سبز بستگی دارد:

  • سبز روشن: بهار و تولد دوباره. رنگ گیاهان تازه‌روییده، نماد خامی و جوانی و بی‌تجربگی.
  • سبز زیتونی: آرامش و صلح و ظرافت. البته نماد فریب و خیانت هم هست.
  • سبز تیره: باروری، طمع، پول و انگیزه. انتخاب اول تاجران ثروتمند و جاه‌طلب و طماع.
  • سبز مایل به زرد: بیماری، حسادت، زوال، ترس و درگیری.
  • رنگ سبز آبی: تمیزی و طراوت و آب. این رنگ روح را آرام می‌کند و شفابخش روح است.
  • سبز زمردی: رنگ الهام و نشاط و نشانگر فراوانی و ثروت مالی و عاطفی.
  • سبز یشمی: رنگ اعتماد و رازداری، درایت و دیپلماسی و سخاوتمندی روح.
  • سبز لیمویی: نماد جوانی و ساده‌لوحی. این رنگ ذهن را از منفی‌گرایی پاک می‌کند.
  • سبز چمنی: نماد امنیت، اطمینان، طبیعت و سلامت.

کلام آخر درباره روانشناسی رنگ سبز

رنگ‌ها واکنش‌های روان‌شناختی انسان را تحریک می‌کنند و بر احساسات او اثر می‌گذارند. سبز به‌عنوان یکی از پرکاربردترین رنگ‌های جهان برای بسیاری از افراد نماد طبیعت است و شادابی و آرامش فضایی سرسبز را تداعی می‌کند. البته نباید فراموش کرد که واکنش ما به هر رنگ به‌شدت تحت‌تأثیر تجربیات گذشته و فرهنگ جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کنیم و ممکن است رنگی مشابه برای دو نفر تداعی‌گر دو موضوع کاملا متفاوت باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از روانشناسی احساس تنهایی چیست و چه کنیم تا تنها نباشیم؟ را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۶:۳۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۲۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…