نحوه بینایی نوزادان: آن‌ها دنیا را چگونه می‌بینند؟

۸
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در شش ماه اول، توانایی بینایی نوزاد بسیار رشد می‌کند. در این زمان شروع به شناخت بسیاری از چیزهایی می‌کند که می‌بیند. طی رشد کودک، نوزاد به تدریج می‌آموزد اشیائی را که می‌بیند از هم تشخیص دهد. کم‌کم یاد می‌گیرد کاری در مورد اشیایی که می‌بیند، انجام دهد.
نحوه بینایی نوزادان

نحوه بینایی نوزادان تا همین چند وقت پیش برای ما مجهول بود. اما امروزه مطالعات جدیدی در این باره صورت گرفته است. دید کودکان تا قبل از سن ۲ سالگی کامل نمی‌شود. این در حالی است که مهم‌ترین تغییرات در این زمینه زمانی رخ می‌دهد که آنان هنوز یک سالگی را پشت سر نگذاشته‌اند. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی دلتا در این‌باره صحبت خواهیم کرد.

نحوه بینایی نوزادان

زمانی که یک نوزاد چشم باز می‌کند و برای اولین بار پیرامون خود را می‌نگرد میزان دید او ۱۲ تا ۲۵ بار کمتر از دید یک انسان بالغ است. در واقع می‌توان گفت نوزاد، تصاویر تاری را مشاهده می‌کند.

در یک ماهگی نوزاد توانایی تشخیص رنگ‌ها را ندارد. در ۲ ماهگی اندازه مردمک نوزاد بسیار کوچک است، بنابراین نور کمتری را به سمت خود جذب می‌کند. در نتیجه اشیا به چشم نوزاد تیره‌تر دیده می‌شوند.

بینایی نوزادان

دید نوزاد در ۳ماهگی چگونه است؟

جالب است بدانید نحوه بینایی نوزادان به این‌صورت است که در ۳ ماهگی نوزاد شروع به تشخیص برخی از اجزای صورت همانند چشم و دهان می‌کند.

زمانی که نوزاد ۴ ماه اول را پشت سر می‌گذارد قدرت دید او دو برابر شده و دیگر تا ۵ ماهگی ماهیچه‌های چشم نوزاد قدرت کافی برای ادراک عمیق‌تر فضای پیرامون خود را کسب کرده است.

تشخیص تصاویر۳بعدی

بعد از گذشت ۶ ماه، چشم و ذهن کودک توانایی آن را پیدا می‌کند تا از جهان اطراف خود تصاویری ۳ بعدی بسازد. در این سن نوزادان قادرند با چشم خود اشیای در حال حرکت را تعقیب کنند.

به گفته کارشناسان، زمانی که نوزادان چهار دست و پا حرکت کردن را شروع می‌کنند، هماهنگی دست و چشم نوزاد تقویت می‌شود. این مهارت به نوزادان در گرفتن اشیا کمک می‌کند و تا ۹ ماهگی قاعدتا این مهارت را کسب کرده‌اند.

بینایی نوزادان

در ۱۰ ماهگی دید نوزاد به قدری قوی شده است که می‌تواند فاصله‌ها را تا حد خوبی تشخیص دهد. علاوه بر آن، در ۲ ماه آخر یک سالگی، نوزاد جهان را متفاوت از آنچه در قبل می‌دیده، تماشا می‌کند، در نتیجه کنجکاوی نوزاد بیشتر برانگیخته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب هشدار، آنچه نباید به فرزندان خود بگویید را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۵۱ ب٫ظ

    با تشکر فراوان

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۰۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

    مفید

    پاسخ

    • مونا رستمیان

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

      تشکر فراوان

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۲۰ ب٫ظ

    چقدر جالب ممنون

    پاسخ

    • مونا رستمیان

      ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۵ ق٫ظ

      ممنون از شما که می‌خونید.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۲:۳۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…