دیوار سبز ، نگین انگشتری نمای ساختمان

۱۶
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
برای ایجاد گرین وال می‎توان گونه‎های مختلفی از گیاهان را انتخاب کرد و با کنار هم قرار دادن آن‎ها، بافت و رنگ را به گونه‎ای بسیار جذاب و متنوع به نمایش گذاشت. 
دیوار سبز

دیوار سبز یا گرین وال(green wall) یکی از زیباترین طرح‎هایی است که برای زیباسازی نمای خارجی ساختمان‎ها اجرا می‎شود. این دیوار، پوششی سبز رنگ از گیاهان مختلف است که جلوه‎ای با نشاط و سرزنده به ساختمان و نمای آن می‎بخشد.

همان‎طور که می‎دانید دیواری که با گیاهان سبز پوشیده شده باشد در مقایسه با دیواری که از مصالح سرد و خشن ساخته شده، دارای حس حیات و زندگی بیشتری است؛ بنابراین با کسب آگاهی از موقعیت جغرافیایی هر منطقه و شرایط آب و هوایی آن می‎توان از گیاهان مختص آن منطقه برای ایجاد این دیوارها استفاده کرد.

یکی از ویژگی‎های مهم دیوارهای سبز علاوه بر ایجاد زیبایی، نقش آن‎ها در پاکسازی هوا است، از این رو طراحی و اجرای دیوار سبز یکی از بهترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا در شهرهااست. علاوه بر آن گل‎ها و گیاهان بر روحیه‎ی افراد نیز تاثیرگذار بوده و شادی و نشاط اجتماعی را بالاتر می‎برد.

دیوار سبز علاوه بر این‎که یک طرح فوق‎العاده برای نمای ساختمان به شمار می‎آید، نقش مهمی در خنک کردن هوا و افزایش کیفیت آن دارد؛ بنابراین برای اجرای دیوار سبز روی نمای ساختمان، باید از گیاهانی استفاده کرد که بتوان آن‎ها را به صورت عمودی روی دیوار ساختمان نصب کرد.

دیوار سبز

 اصولاً درختچه‎های کوچک برای ایجاد گرین وال(green wall) مناسب هستند و تامین نور یکی از فاکتورهای بسیار ضروری برای پرورش این نوع گیاهان است. گیاهانی که در زمین کاشته می‎شوند از مواد مغذی خاک تغذیه می‎کنند، اما آب و مواد مورد نیاز برای رشد گیاهانی که به صورت عمودی روی دیوار نصب می‎شوند از دیوار تامین می‎گردد؛ بنابراین سیستم آبیاری گرین وال در داخل دیوار تعبیه شده و آب مورد نیاز برای رشد گیاه را فراهم می‎کند.

سایر محاسن دیوارهای سبز

ایجاد آرامش

همان‎طور که قبلاً نیز اشاره شد، گل‎ها و گیاهان تاثیر بسیاری در طراوت و ایجاد شادابی در انسان‎ها دارند، به همین منظور می‎توان با نصب دیوارهای سبز در مراکز پر تردد شهر، علاوه بر زیبایی به ایجاد آرامش و نشاط عمومی افزود.

کاهش دمای هوا

یکی از دلایل مهم و منفی بالا رفتن دمای هوا افزایش میزان مونوکسید کربن است؛ بنابراین برای کاهش این اتفاق ناگوار استفاده از دیوارهای سبز، ایده‎ای فوق‎العاده محسوب می‎شود. گیاهان با جذب این گاز آلاینده تاثیر شگرفی بر کاهش آلودگی و گازهای گلخانه‎ای می‎گذارند و میزان گرمای هوا را کاهش می‎دهند.

عایق صوتی

دیوار سبز می‎تواند با جذب آلودگی‎های صوتی و صداهای مزاحم ساختمان را در امان نگه دارد. از این رو گرین وال، یک عایق صوتی بسیار خوب به حساب می‎آید.

green wall

محافظت از ساختمان در برابر عوامل مختلف

دیوار پوشیده از گیاه، ساختمان را در برابر عواملی مانند بارندگی، باد، نور خورشید و … محافظت می‎کند؛ بنابراین می‎توان دیوار سبز را عاملی برای محافظت از ساختمان به شمار آورد.

گیاهان مخصوص دیوار سبز

در وهله اول برای ایجاد دیوار سبز باید از گیاهان مناسب این کار اطلاعات و آگاهی کافی کسب کرد. گیاهانی که برای ایجاد چنین دیواری انتخاب می‎شوند، باید با شرایط اقلیمی آن منطقه سازگار باشند؛ بنابراین استفاده از گیاهان بومی بهترین گزینه برای گرین وال هستند، زیرا به راحتی خود را با تغییرات آب و هوایی وفق می‎دهند و مقاوم هستند. از جمله گل‎هایی که برای دیوار سبز مورد استفاده قرار می‎گیرند می‎توان به گیاه پیچ امین الدوله، لیزوماکیا، پاپیتال، شیر خشت و ناز فرانسوی اشاره کرد.

منبع:سایت ساختمانچی

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون به مجله دلتا مراجعه کنید.

۱۶ دیدگاه

  1. محمد حسن بیگدلی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۴۸ ب٫ظ

    حس خوب و انرژی عالی به ادم دست میده

    پاسخ

    • زهرا نوری درخشان

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱:۳۹ ب٫ظ

      خوشحالیم که رضایت شما خواننده محترم جلب شده.

      پاسخ

  2. محمد حسن بیگدلی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۴۷ ب٫ظ

    زیبا بود

    پاسخ

  3. مبین

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۰۴ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  4. رامین

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  5. قویدل

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۰۳ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  6. نصیری

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۰۲ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. شمس

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۴:۳۸ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  8. شهین گلمحمدی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۲۴ ب٫ظ

    مطالب خیلی جالب بودن

    پاسخ

  9. رباب ملکی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۲:۱۹ ب٫ظ

    خیلی خوشحالم ازینکه سایت دلتا به شهرسبز اهمیت میده چرا که در دهه های اخیر شهرها تبدیل به جزایر گرمایی شدند و متاسفانه ساخت و سازها به بام سبز یا دیوار سبز کمتر توجه می کنند انشالله که روز به روز در راستای بیوفلیک پیشرفت کنیم

    پاسخ

  10. امیر مسعود قربانی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۵ ق٫ظ

    بسیار زیبا بود

    پاسخ

  11. ضیایی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  12. محسن محمدی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

    با سلام
    بسیار عالی

    پاسخ

  13. سهیل ساعت چی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۴۳ ق٫ظ

    آموزنده بود
    سپاس

    پاسخ

  14. وفایی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۳۶ ق٫ظ

    مطالب عالی هستند و لذت بردیم از بار علمی آنها..

    پاسخ

  15. حسنزاده

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق٫ظ

    مطالب خوب و مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…