آیا می‌توان از زن برای فروش طلا بدون اجازه شوهر شکایت کرد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج بوده و نشان‌دهنده محبت میان آن‌هاست. فروختن طلا بدون اجازه شوهر یکی از مواردی است که بسیاری از افراد در مورد آن سوال دارند.
فروش طلا بدون اذن شوهر

همه افراد علاقه دارند راجع‌به فروش طلا بدون اذن شوهر بدانند. برخی هدایا مانند طلا و نقره، علاوه بر زینت، در حکم سرمایه بوده و بسیار باارزش هستند. به همین دلیل فرد می‌تواند اگر نیاز داشت آن را بفروشد. آیا زن به‌عنوان استفاده‌کننده از زیورآلات، حق فروش آن‌ها را، آن هم بدون اجازه و اذن همسرش دارد یا خیر؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

فروش طلا بدون اذن شوهر

در این مورد دو حالت وجود دارد: اولین حالت موردی است که زن فقط اجازه استفاده از طلا را دارد. دومین مورد حالتی است که طلا به زن هدیه داده شده است. در حالت اول طبیعی است که وقتی طلا به زن هدیه داده شده، حق فروش آن‌ها را بدون اجازه همسرش نداشته باشد.

اما در حالتی که شوهر طلا را به زن هدیه داده است، زن می‌تواند هر گونه تصرفی می‌خواهد در آن انجام دهد. البته همه چیز به روابط خانوادگی بر می‌گردد و امکان دارد با فروش این هدایا خانواده دچار التهاب شود.

طلا به‌جای مهریه و نفقه

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها آن است که مرد برای همسرش طلا هدیه می‌گیرد و بعد از اینکه بین زوجین اختلاف ایجاد شد، مرد مدعی می‌شود این طلاها بابت مهریه و نفقه بوده است.

اما نکته مهم آن است که این مورد قابل‌پذیرش نیست. زیرا هنگام هدیه‌دادن مرد بابت بدهی خود یعنی مهریه و نفقه چنین کاری نکرده است. اساس و فلسفه هدیه‌دادن رایگان و بلاعوض بودن آن است، نه اینکه بابت بدهی داده شود.

البته اگر در هنگام هدیه‌دادن، مرد چنین چیزی را بیان کرده و از زن رسید دریافت کند، در واقع این عمل مصداق هدیه نبوده و پرداخت مهریه خواهد بود.

فروش طلا بدون اذن

شکایت از زن به‌خاطر فروش طلا بدون اذن شوهر

آیا می‌توان از زن برای فروش طلا بدون اذن شوهر شکایت کرد؟ جالب آن است که در برخی شرایط این مورد امکان دارد.

در حالتی که زن صرفاً اجازه استفاده از طلا را داشته باشد، یعنی امانت در دست وی بوده و با فروش آن مرتکب خیانت‌درامانت شده است، همسرش می‌تواند علیه وی شکایت کند. در این حالت دادگاه علاوه بر حکم استرداد قیمت طلا، مجازات‌های دیگری نیز برای زن در نظر خواهد گرفت.

اما در حالتی که طلا به زن هدیه داده شده است، او مالک طلاهای خود است و می‌تواند هر تصرفی اعم از فروش طلاها بکند و اجازه شوهر نیز لازم نیست.

حالت دیگر موردی است که مرد مقداری طلا در خانه دارد که به زن هدیه نداده است و حتی اجازه استفاده از آن را نیز نداده است. در چنین حالتی زن اگر آن را بفروشد، مرتکب سرقت شده و مجازات سنگینی دارد.

نکته بسیار مهم این است که در چنین مواردی در دادگاه‌ها نسبت به صدور حکم خیانت‌درامانت و سرقت برای زن بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌شود و به‌ندرت چنین احکامی صادر می‌شود.

شکایت از زن به خاطر فروش طلا بدون اذن شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب ارث نمی‌برید، اگر این کارها را انجام دهید! را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۳۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …