برداشت از حساب متوفی که شرایطی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعد از آن‌که فردی فوت می‌کند یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می‌شود آن است که چگونه می‌توان از حساب متوفی پول برداشت کرد؟
برداشت از حساب متوفی

برداشت از حساب متوفی یک موضوع بسیار پر چالش است؛ زیرا بعد از فوت‌کردن یک نفر، شناسنامه وی باطل می‌شود و ازآنجایی‌که سیستم‌های اطلاعاتی فوت فرد از طریق ثبت‌احوال هنگام باطل کردن شناسنامه به تمام ارگان‌ها مثل بانک و… گزارش می‌کنند، کلیه حساب‌های متوفی مسدود می‌شود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

برداشت از حساب متوفی پس از انحصاروراثت

اگر قصد دارید اموال متوفی را انحصاروراثت کنید، لازم است گواهی انحصاروراثت داشته باشید. خبر خوب آنکه با داشتن این گواهی شما می‌توانید برای همه اموال فرد متوفی، چه سپرده بانکی، خودرو، ملک و… او تعیین تکلیف کند.

مراجعه به شورای حل اختلاف آخرین محل زندگی فرد متوفی

در ابتدا باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و بعد از ارائه مدارک، فرم درخواست انحصاروراثت را دریافت کنید. اطلاعات لازم در این فرم عبارت است از: مشخصات وراث و نسبت هر یک از آن‌ها با فرد متوفی. سپس این فرم را حتماً در دست خود نگه دارد.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای برداشت از حساب متوفی

این مرحله برای دریافت استشهادیه محضری انجام می‌شود و لازم است برای آن مدارک فرد متوفی و همه وراث و همچنین دو شاهد را همراه داشته باشید. پس از اینکه وراث در استشهادیه محضری توسط افراد شاهد تایید شدند دفتر اسناد رسمی استشهادیه را به شما تحویل می‌دهد.

در این مرحله برای گرفتن استشهادیه محضری باید مدارک فرد متوفی، همه وراث، دو شاهد را همراه خود داشته باشید. بعد از اینکه وراث در استشهادیه محضری توسط افراد شاهد تأیید شدند دفتر اسناد رسمی استشهادیه را به شما تحویل می‌دهد.

مراجعه به اداره مالیات برای برداشت از حساب متوفی

در این مرحله لازم است شما مالیات‌برارث را پرداخت کنید. برای این کار، اموال متوفی را محاسبه و سپس مالیات‌برارث هر یک از آن‌ها را پرداخت کنید.

مراجعه به اداره مالیات برای برداشت از حساب متوفی

مراجعه مجدد به شورای حل اختلاف برای برداشت از حساب متوفی

بعد از آماده‌کردن تمام مدارکی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، باید مجدداً به شورای حل اختلاف مراجعه کنید و مدارک را به آن‌ها تحویل دهید. بقیه کارها را توسط خود شورای حل اختلاف انجام می‌شود.

در این مرحله آگهی انحصاروراثت شورا در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود. درصورتی‌که فردی به این آگهی اعتراض نکند گواهی انحصاروراثت صادر می‌شود؛ اما اگر فردی ادعا کند که یکی از وراث است و اسم او در درخواست مطرح نشده است پرونده برای رسیدگی به دادگاه ارجاع می‌شود.

مراجعه به بانک

پس از اینکه گواهی انحصاروراثت را دریافت کردید می‌توانید همراه با رسید مالیات‌برارث به بانک مراجعه کنید و سهم خود از سپرده بانکی فرد متوفی را برداشت کنید.

مراجعه به بانک

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب طلاق دادن این زن شرایط خاصی دارد! را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

    آدم هیچی نداشته باشد وبمیره هم خوش راحته وتوگور نمیلرزه هم وراث میتمرگن😢هم دولت سود نمی کنه

    پاسخ

    • ا.....ی

      ۱۲ تیر ۱۴۰۲ در ۱:۵۷ ب٫ظ

      ای کاش درست و سالم زندءگی می کردیم و این دخانیات و مواد مخدرو دادگاه و زندان را نمی داشتیم. حضرت علی (ع) می فرمایند : آنکه انتقام می کشد یک روز خوش اس و آنکه می بخشد یک عمر …. الله حافظ تون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …