اگر این نکات را هنگام اجاره خانه ندانید، ضرر می‌کنید

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجاره یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین عقود است که چالش‌های بسیاری پیرامون آن ایجاد می‌شود که اگر افراد اطلاعات کافی نداشته باشند، ضرر می‌کنند.
نکات مهم اجاره خانه

نکات مهم اجاره خانه را همه افراد باید بدانند تا دچار مشکل نشوند. طبق قانون، اجاره عقدی است که به موجب آن، مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد ‌اجاره را عین مستاجره گویند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

نکات مهم اجاره خانه

منعقد کردن قرارداد اجاره، می‌تواند به صورت شفاهی و کتبی باشد. در هر دو مورد، این قرارداد مورد پذیرش قانون‌گذار بوده و هر دو طرف باید به تعهدات خودشان عمل کنند. در قرارداد اجاره چه کتبی باشد چه شفاهی، باید نکات مهم اجاره خانه حین عقد و تنظیم قرارداد، رعایت شود. نکات حقوقی اجاره‌خانه، مسکن، آپارتمان در هنگام تنظیم قرارداد عبارت‌اند از:

  • اهلیت داشتن طرفین یکی از مهم‌ترین شروط در قرارداد اجاره است. اهلیت در قرارداد شامل عقل و بلوغ و رشد است. نبودن هر کدام از این موارد می‌تواند باعث باطل شدن یا در برخی موارد عدم نفوذ قرارداد شود.

اجاره خانه

  • تعین مدت عقد اجاره از دیگر نکات مهم اجاره خانه است. زیرا اگر غیر از این شرایط باشد، طبق ماده ۴۶۸ قانون مدنی، عقد اجاره باطل خواهد شد. البته، اگر در قرارداد، مدت شروع اجاره، قید نشود، مستفاد از ماده ۴۶۹ قانون مدنی، مدت شروع، از زمان انعقاد عقد، محاسبه می‌گردد.
    درج موعد دقیق انتقال ملک، توسط صاحبخانه و تعهداتی که موجر، اقدام به پذیرش آن‌ها، در هنگام تحویل عین مستاجره نموده است. نظیر تحویل ملک، به‌صورت رنگ شده یا سرامیک شده و…
  • تعیین میزان دقیق اجاره‌بها و موعدی که مستأجر، موظف به پرداخت آن است و مشخص‌کردن طریقه پرداخت و شماره‌حسابی که باید، مبلغ اجاره‌بها، به آن، واریز گردد. همچنین، موجر می‌تواند، خسارت دیرکرد در پرداخت اجاره‌بها را نیز در قرارداد، مشخص کند تا درصورتی‌که مستأجر، در موعد مقرر، از پرداخت اجاره، استنکاف نمود، مالک بتواند خسارات و زیان ناشی از این دیرکرد در پرداخت را دریافت کند.
  • درج شرط برخورداری از خیارات قانونی، جهت فسخ قرارداد به‌موجب آن‌ها یا درج شرط اسقاط کافه خیارات، ولو خیار غبن فاحش است که البته شرط دوم به جهت محدودیت‌هایی که در فسخ قرارداد برای پذیرندگان ایجاد می‌نماید، توصیه نمی‌گردد.
  • تهیه اجاره‌نامه در دو نسخه و امضای اجاره‌نامه دستی یا اجاره‌نامه تنظیم شده در بنگاه معاملات ملکی، توسط طرفین قرارداد. همچنین امضای دو شاهد ذیل آن، جهت اعتبار پیداکردن این سند عادی. همین‌طور، استفاده از آن برای گرفتن دستور تخلیه توسط موجر، در صورت بروز اختلاف.

اجاره‌نامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب زن در چه شرایطی می‌تواند درخواست طلاق کند؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۲:۰۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. غروب

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

    ممنون بسیار عالی بود

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۱۳ ب٫ظ

    بسیار عالی و مفید بود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۱۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…