چگونه یک مدرسه خوب برای تحصیل فرزندمان انتخاب کنیم؟

۱
0
زمان مطالعه: 5 دقیقه
به راستی چه مدرسه‌ای می‌تواند خوب باشد و زمینه رشد و شکوفایی فرزندان را فراهم کند؟‌ 
انتخاب مدرسه مناسب

والدین برای انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندشان با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند؛ به‌ویژه اگر قصد داشته باشند تا فرزندشان را در مدارس غیردولتی ثبت‌نام کنند، رقابت در این زمینه و ادعاهای زیادی که از طرف مدارسی که در یک منطقه رقیب هم هستند، مطرح می‌شود که راستی آزمایی این ادعاها به سادگی میسر نیست. در این مطلب درباره معیارها و خصوصیات بهترین مدرسه برای تحصیل فرزندان صحبت خواهیم کرد؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.

توجه به قدمت و امکانات مدارس بزرگ

همیشه به ما گفته شده که خانه دوممان پس از منزل شخصی خود، مدرسه است؛ چرا‌که ارکان اصلی شخصیت اجتماعی انسان از آنجا شکل خواهد گرفت. کودکان و نوجوانان در محیط تحصیلی با مجموعه‌‌ای از آداب، رفتار، فرهنگ خانوادگی و تفکرات جدید آشنا خواهند شد. همچنین مدارس مکانی برای یادگیری، تربیت و پرورش مهارت‌ها و شکوفایی استعداد فرزندان است که بخشی از اهداف آینده و نوع تفکرات کودک و نوجوان نیز تحت‌تأثیر آموزش‌ها و تعاملاتی که در مدرسه دارند، صورت می‌گیرد. بنابراین بسیار مهم است که انتخاب مدرسه مناسب فرزندان در چه محیط آموزشی صورت گیرد.

مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه خوب

انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندانمان مسئله دلهره‌آوری است؛ چرا‌که باید مدرسه‌ای را انتخاب کنیم که بر رشد و ترقی آن‌ها، اولین دوستی‌ها و حتی دیگر فعالیت‌های روزانه فرزندان تاثیر‌گذار است. شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندان چگونه است؟ چگونه تشخیص دهیم مدرسه‌ای مناسب است؟ مدارس دولتی یا غیردولتی خوب چه ویژگی دارند؟

می‌توانید پیش از شروع تحقیقات برای بهترین مدرسه، لیستی تهیه کنید و معیار‌ها و انتظاراتتان را از یک محیط آموزشی خوب در آنجا بنویسید. همچنین لیستی از مدارس موجود در شهرتان نیز تهیه کنید؛ برای مثال: اگر در منطقه ۶ تهران هستید، لیست مدارس منطقه ۶ تهران را تهیه کرده تا تک به تک را مورد ارزیابی قرار دهید.
یک راه مناسب برای تشخیص یک محیط تحصیلی خوب، توجه به منابع و معلمانی که در آن تدریس می‌کنند است. مدارسی که معلمان بیشتری داشته باشند و تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در تعدد معلمان نشان دهند، ممکن است بیشتر در کار خود حرفه‌ای و خوب باشند. همچنین به‌غیر از معلمان فاکتور‌های مهم دیگری مانند مسافت خانه تا مدرسه نیز مهم است که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

انتخاب مدرسه مناسب برای فرزندان

در انتخاب بهترین مدرسه پیش‌دبستانی و دبستان و دوره اول و دوم متوسطه، تصمیم بگیرید چه نوع محیطی برای فرزند شما مناسب است.

به‌طور مثال: برای پیش‌دبستانی‌ها معیار و رویکردهای بسیاری وجود دارد؛ چرا‌که فرزندان در این سن بیشتر به‌دنبال مرکز بازی هستند تا تحصیل! ولی سعی کنید فرزندتان را در یک محیط شلوغ با فعالیت‌ها و همکلاسی‌های زیاد که روی مهارت‌های خاص تمرکز دارند، ثبت‌نام کنید. معیار‌های مورد ارزیابی برای انتخاب یک مدرسه خوب عبارت‌اند از:

داشتن مدیریت مناسب

در وهله اول برای انتخاب مدرسه مناسب، داشتن یک مدیر منظم، هدفمند و تحصیل‌کرده است. بنابراین توجه به نوع رفتار، مهارت، سابقه کاری و تجربه کادر مدیریت در محیط آموزشی دارای اهمیت بسیار است؛ زیرا یک مدیر فعال و هوشمند می‌تواند کادر آموزشی معمولی را هم با برنامه‌‌ریزی و هماهنگی‌های درست، به سوی پیشرفت و ترقی پیش ببرد و سبب موفقیت تحصیلی فرزندتان شود.

بهترین مدارس کشور

فضا و امکانات یک انتخاب مدرسه مناسب

یکی از فاکتور‌های مهم در انتخاب بهترین مدرسه، پاکیزگی محیط و ایمن بودن محیط آموزشی است که اغلب خانواده‌ها به این مسئله توجه ویژه‌ای دارند. اگر فرزندتان در مقطع ابتدایی تحصیل می‌کند، باید به‌دنبال یک مکان تحصیلی با فضای مناسب برای تحرک و فعالیت‌‌های ورزشی باشید.

طراحی کلاس و نحوه چیدمان میز و صندلی در کلاس‌ها مهم است و ممکن است در روند آموزشی دانش‌‌آموزان تاثیرگذار باشد. همچنین یکی دیگر از مهم‌ترین مسائل موجود، داشتن ابزارهای کمک آموزشی در حد استاندارد است؛ به‌ ویژه در مقطع ابتدایی که می‌توان همه چیز را به‌صورت تصویری، تجسمی و لمسی منتقل کرد و هوش و سواد دانش‌آموزان را ارتقا داد.

معلم و محیط آموزشی

معلم نقش کلیدی را در روند تحصیلی یک دانش‌آموز موفق ایفا می‌کند. یک معلم توانمند که با مهارت‌‌های رفتاری و آداب کلاس‌داری به خوبی آشناست، بسیار حائز اهمیت است. چگونه دریابیم که معلمان یک مدرسه خوب هستند یا خیر؟ لازم است تا برای این کار به سابقه تدریس آن‌ها و همچنین موفقیت دانش‌آموزان مدرسه در آزمون‌های علمی توجه کنید. همچنین یک معلم خوب و توانا، باید از احساسات و رفتار‌های کودکان به خوبی آگاه باشد تا بتواند رفتار درست و پندآموزی با دانش‌آموزان داشته باشد. اگر معلم صرفا به نحوه تدریس و مسائل آموزشی توجه کند و به سایر جنبه‌ها توجهی نداشته باشد، نمی‌توان تربیت رفتار و اخلاق فرزند را تضمین کرد.

پرداخت شهریه برای انتخاب مدرسه مناسب

به‌طور قطع هزینه ثبت‌نام برای انتخاب مدرسه مناسب یکی از معیارهای مهم در انتخاب بهترین مدرسه است. برخی از افراد معتقدند که ملاک یک مکان تحصیلی مناسب، پرداخت شهریه بسیار بالا و هزینه‌های اضافی است؛ درحالی‌که این تفکر کاملا اشتباه است.

ثبت‌نام در برخی مدارس غیر‌دولتی و پرهزینه، به‌خصوص برای خانواده‌‌هایی که توان مالی بالایی ندارند، کودکان را از محیط طبیعی جامعه دور خواهد کرد و سطح خواسته‌های آن‌ها را به‌شدت بالا می‌برد. به‌ همین علت خانواده‌ها باید توجه کنند که اغلب دانش‌آموزانی که در یک مدرسه ثبت‌‌نام می‌کنند، از یک طبقه اجتماعی برخوردار باشند؛ چرا‌که فرهنگ اجتماعی طبقات مختلف جامعه با یکدیگر متفاوت است و ممکن است بر شخصیت فرزندان تأثیر منفی بسیاری بگذارد.

ارتباط مدیریت مدرسه با خانواده

ارتباط مدیریت مدرسه با خانواده

برای انتخاب مدرسه مناسب و یک محیط آموزشی خوب، باید همواره با والدین دانش‌آموز در ارتباط باشد و آن‌ها را از وضعیت آموزشی و رفتاری فرزندشان آگاه سازد. البته باید به این نکته هم توجه کرد که انتقال تمام نکات ریز به خانواده سبب از بین رفتن حس استقلال و آزادی دانش‌آموز خواهد شد و ممکن است به شخصیت او آسیب برساند.

فاصله تا محل سکونت

فاصله زیاد مدرسه تا محل سکونت شما و صرف روزانه یک یا دو ساعت زمان برای رفت‌وآمد، فرزندتان را خسته خواهد کرد؛ به‌خصوص اگر دانش‌آموز مقطع ابتدایی باشد. از سوی دیگر، فاصله مدرسه تا خانه برای دانش‌آموزانی که خودشان این مسیر را طی می‌کنند، امنیت راه برای آن‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رضایت دانش آموزان فعلی و گذشته

یکی دیگر از معیارهای انتخاب بهترین مدرسه، پرس‌‌وجو از والدین دانش‌آموزانی است که فرزندشان در همان محیط تحصیل کرده‌اند یا می‌کنند. با این کار می‌توانید اطلاعات خوبی درباره کادر مدیریت، رفتار معلمان و وضع علمی آنجا جمع‌آوری کنید.

فعالیت‌ های ورزشی در مدرسه

شاید برای بیشتر والدین فعالیت‌های ورزشی چندان مهم نباشد؛ ولی این موضوع برای بچه‌ها به‌ویژه برای پسران و آینده ورزشی آن‌ها بسیار دارای اهمیت است. یکی از روش‌های اصلی علاقه‌مند کردن کودکان به مدرسه، داشتن یک محیط ورزشی خوب است. دانش‌ آموزان در این سنین پایین بسیار پر‌انرژی و عاشق رقابت و مسابقه ورزشی هستند. بنابراین برگزاری مسابقات مختلف در مدرسه و توجه به فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از معیارهای مهم در انتخاب مدرسه خوب باشد.

برای مثال: مجتمع آموزشی پسرانه نوید صالحین در محدوده گیشا با اصالت چند ساله در آموزش و پرورش منطقه ۶ فعال است. مدرسه پسرانه نوید صالحین پیشرو از پایه پیش‌دبستان، دبستان، دبیرستان دوره اول و دوم تشکیل شده است و فعالیت‌های فرهنگی، علمی و به‌ویژه ورزشی این مدارس زبانزد است.

رضایت دانش آموزان فعلی و گذشته از مدرسه

بهترین مدارس کشور

یکی از بهترین شیوه‌ها برای جست‌وجو و آگاهی در ارتباط با انتخاب بهترین مدرسه، مطالعه مطالب موجود در مدرسه کلوب است که توسط سایر اولیا که تجربه‌هایی از هر مدرسه داشته‌اند منتشر شده و علاوه‌براین، توجه به قدمت، امکانات و توانمندی مدارس پرسابقه می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایر رپورتاژ‌های دو ماهه اخیر که از طرف آن‌ها منتشر شده است، مراجعه کرده و آن‌ها را مورد مطالعه قرار دهید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۳۵ ق٫ظ

    مفید بود ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…