هشدار: ۸ لیوان آب در روز کافی است

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پزشکان بر این باورند که قبل از تشنه شدن باید به میزان لازم آب آشامیدنی مصرف نمایید و اگر تشنه شدید، یعنی بدن شما آب مورد نیاز خود را از دست داده است. اما مصرف بیش از حد آب هم می‌تواند خطری جدی برای سلامتی ما محسوب شود.
نوشیدن آب زیاد

درست است که مصرف زیاد آب، همیشه توصیه شده است اما بد نیست بدانیم که زیاده‌روی در مصرف آب می‌تواند بدن را مسموم کند و به مغز آسیب برساند. برای دانستن آسیب‌های ناشی از نوشیدن آب زیاد با مجله اینترنتی دلتا همراه شوید.

همواره شنیده‌ایم که آب مایه حیات است و زنده ماندن سلول‌های بدن انسان بیش از هر چیز وابسته به آب است. اما افراط در نوشیدن همین مایه حیات می‌تواند آسیب‌هایی جدی به سلامت ما وارد کند. در حالی‌که هیچ فرمول واحدی برای تعیین مقدار نوشیدنی در روز وجود ندارد، توصیه رایج این است که ۸ لیوان در روز انتخاب خوبی است.

مضرات نوشیدن آب زیاد

شاید خطرناک‌ترین مسئله در مورد مصرف آب چیزی است که توسط یک مطالعه جدید اعلام شده است و آن اینکه نوشیدن بیش از حد آب می‌تواند بدن را مسموم یا عملکرد مغز را مختل کند. طبق این تحقیق وقتی‌که آب زیادی در سلول‌ها از جمله سلول‌های مغزی جمع می‌شود منجر به تورم آن‌ها می‌شود و وقتی این اتفاق برای مغز بیفتد، علائمی مانند گیجی، خواب‌آلودگی و سردرد ایجاد می‌کند.

افزایش بیشتر این فشار، می‌تواند باعث ایجاد شرایطی مانند فشار خون بالا، کندی ضربان و کمبود سدیم شود؛ عنصری حیاتی که به حفظ تعادل مایعات در داخل و خارج سلول‌ها کمک می‌کند و زمانی‌که سطح آن به دلیل وجود مقدار زیادی آب در بدن کاهش می‌یابد، مایعات وارد سلول‌ها شده و سلول‌ها متورم می‌شوند. به همین دلیل فرد را در معرض خطر تشنج، کما یا حتی مرگ قرار می‌دهد.

نوشیدن آب

چگونه بفهمیم که به مقدار کافی آب نوشیده‌ایم؟

۱. رنگ ادرار

بهترین راه برای تعیین اینکه آیا به اندازه کافی آب می‌نوشید، نظارت بر رنگ ادرار است که معمولا از زرد کم‌رنگ تا رنگ چای متغیر است، که دلیل آن تغییر در ترکیبات رنگدانه‌های اوروکروم و سطح آب در بدن است.

اگر ادرار شما اغلب شفاف است، این نشانهٔ مطمئنی است که خطرات نوشیدن آب زیاد از شما دور است. همچنین میزان استفاده از دستشویی نشانه دیگری از میزان آب مصرفی شماست؛ اگر بیش از حد معمول یعنی بیش از ۶ تا ۸ بار در روز و حداکثر ۱۰ بار به دستشویی می‌روید، به این معنی است که عدم تعادلی در کار است.

۲. حالت تهوع

در اثر نوشیدن آب زیاد کلیه‌ها نمی‌توانند سموم اضافی را خارج کنند که این مسئله منجر به انباشت سموم در بدن و ایجاد حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود.

۳. سردرد

نوشیدن آب زیاد همچنین می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود. زیرا سطح نمک را کاهش می‌دهد و سلول‌ها را متورم می‌کند. تورم سلول‌های مغزی فشاری بر جمجمه وارد می‌کند که باعث سردرد ضربان‌دار می‌شود و ممکن است منجر به ضعف مغز و مشکل در تنفس شود.

۳. تغییر رنگ پوست دست و پا و لب

همچنین تغییر رنگ پوست دست‌ها، پا‌ها و لب‌ها، ضعف عضلانی و خستگی نیز از دیگر علائم نوشیدن آب زیاد است.

نوشیدن آب زیاد

مقدار پیشنهادی مصرف روزانهٔ آب در مردان و زنان

هنوز هیچ دستورالعمل یا نتیجه تایید شده یکسانی در این مورد به‌دست نیامده است، چراکه بر اساس مطالعات، چالش کمیت بستگی به میزان نیاز هر بدن دارد. برای زنان از سن ۱۹ تا ۳۰ سالگی حدود ۲.۷ لیتر آب در روز و برای مردان در همان مقطع سنی ۳.۷ لیتر آب روزانه توصیه شده است. همچنین سطح تشنگی برای همه افراد اعم از ورزشکاران، سالمندان و زنان باردار معیار مشخصی ندارد. مهم است بدانید که آب برای عملکرد و زندگی سلول‌های حیاتی موثر است، بنابراین بدن شما در صورت نوشیدن آب زیاد به شما هشدار می‌دهد. با این هشدار بهتر است به مصرف ۸ لیوان آب در روز اکتفا کنیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر علاقه‌مندید دانستنی‌های شگفت‌انگیزی دربارهٔ آب بدانید این مطلب را از دست ندهید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۲۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…