آیا زن ناشزه از شوهر خود ارث می‌برد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با برقراری پیوند ازدواج میان زن و مرد، قانون حقوق و تکالیفی را بر عهده هر دو می‌گذارد که مکلف به انجام آن‌ها هستند و اگر این وظایف را انجام ندهند، ضمانت اجرا خواهد داشت.
ارث بردن زن ناشزه

ارث بردن زن ناشزه یکی از مواردی است که سوالات زیادی پیرامون آن می‌شود. احتمالا عبارت زن ناشزه به گوش شما نیز خورده است؛ اما این عبارت به چه معناست و چه آثاری از نظر حقوقی در خانواده خواهد داشت؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

نشوز و زن ناشزه به چه معناست؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه این مفهوم را توضیح دهیم باید بگوییم زنی که بدون عذر موجه از تمکین عام یا تمکین خاص یا هر دو آن‌ها در برابر شوهر خودداری کند، در اصطلاح ناشزه بوده و این حالت را نشوز می‌گویند.

ارث بردن زن ناشزه

اگر زوج در هنگام نشوز زن از دنیا برود، ارث بردن زن ناشزه چه می‌شود؟ پاسخ روشن است. حقوقی که قانون برای این افراد در نظر گرفته است، تنها با تصریح قانونی از بین خواهند رفت. بنابراین در مورد ارث بردن زن ناشزه باید گفت، حتی با وجود نشوز زن، زن از همسر متوفای خود ارث خواهد برد.

زن ناشزه

نفقه زن ناشزه

مطابق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی: «هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند، مستحق نفقه نخواهد بود.» به بیان دیگر، اگر زن هر کدام از مواردی که به عنوان تمکین بیان شد را بدون عذرموجه انجام ندهد، دیگر مستحق نفقه نخواهد بود. این امر تا زمانی که زن مجددا اقدام به انجام وظایف زناشویی خود کند، ادامه خواهد یافت.
البته مرد ابتدا باید عدم تمکین زن را ثابت کرده و سپس از پرداخت نفقه خودداری کند و نمی‌تواند بدون اثبات آن در دادگاه خانواده و گرفتن حکم عدم تمکین از پرداخت نفقه سر باز زند.

مهریه زن ناشزه

گفته شد که به زن ناشزه نفقه تعلق نخواهد گرفت؛ اما سوال دیگری نیز مطرح می‌شود که آیا زن ناشزه می‌تواند اقدام به گرفتن مهریه‌ کند یا خیر؟ در پاسخ باید دانست که به مجرد وقوع عقد نکاح، زن مالک مهریه شده و یا آن را از مرد طلبکار می‌شود.

این امر حتی با نشوز زن نیز از بین نرفته و مرد باید مهریه را بپردازد. بنابراین نشوز زن مانع از حق او برای مطالبه مهریه نخواهد بود. پس اگر برای مثال، زنی بدون اذن همسر منزل مشترک را ترک کرده و در منزل پدر خود ساکن شود، ناشزه بوده و به او نفقه تعلق نخواهد گرفت، ولی می‌تواند مهریه‌اش را مطالبه کرده و به اجرا گذارد.

مهریه زن ناشزه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب حقوق مادر پس از فوت به چه کسانی می‌رسد؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …