سهم پدر و مادر از مهریه دختر چقدر است؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زن چه زنده باشد و چه مرده، مهریه او قابل طلب‌کردن است. در زمان حیات زوجه، خودش مسئول رسیدگی و گرفتن مهریه‌اش است؛ اما پس از فوت او، ورثه می‌توانند درخواست طلب مهریه زن را کنند.
سهم پدر و مادر از مهریه دختر

سهم پدر و مادر از مهریه دختر یکی از موارد حقوقی است که باید از آن اطلاع داشته باشید. مرد به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند از زیر بار مهریه شانه خالی کند و حتی اگر به دیگران بدهکار باشد، پرداخت طلب مهریه بر تمامی بدهکاری‌های دیگر ارجح است. افرادی که از مهریه زن ارث می‌برند شامل همسر او، در صورت عقد دائم، فرزندان و پدر و مادر دختر است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مهریه زن پس از فوت او قابل‌مطالعه است؟

مهریه یکی از مهم‌ترین حقوق مالی بوده که بعد از ازدواج به زن داده می‌شود. براین‌اساس درصورتی‌که زن فوت هم کند و مهریه خود را دریافت نکرده باشد، مرد موظف به پرداخت آن است.

بر اساس قانون مقدار مهریه از جانب شوهر باید به ورثه زن داده شود. البته این مسئله در مورد عقد موقت هم وجود دارد و درصورتی‌که زنی در این مدت فوت کند، باز هم مرد موظف به پرداخت مهریه وی است.

حال این سؤال پیش می‌آید مهریه زن فوت شده به چه افرادی تعلق می‌گیرد. باید گفت که مهریه فقط به ورثه تعلق می‌گیرد و دراین‌بین شوهر هم جزء ورثه محسوب می‌شود.

علاوه بر این درصورتی‌که فرزندی داشته باشند، فرزندان هم جزء ورثه مادر خود محسوب می‌شوند. همچنین اگر پدر و مادرزن هم در قید حیات باشند، آن‌ها نیز جزء ورثه به‌حساب می‌آیند.

در اینجا تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که چون مرد هم پرداخت‌کننده مهریه و هم جزئی از ورثه بوده، باید قبل از پرداخت آن سهم وی از مبلغ کلی کم شود.

مهریه زن پس از فوت

سهم پدر و مادر از مهریه دختر

مهریه دختر یک حق بوده و مانند یک بدهی بر عهده زوج خواهد بود، چه زوجه زنده و چه مرده باشد. درصورتی‌که در هنگام حیات زوجه، مهریه زن پرداخت نشده باشد یا اینکه آن را نبخشیده باشد، مهریه او پس از فوت نیز پابرجاست و ورثه او از این مال سهم می‌برند.

اگر عقد دائم بسته شده باشد، زوج نیز از مهریه ارث برده و بعد از کسر این مبلغ، مابقی مهریه در صورت طلب خانواده، به مقدار سهم‌الارث بین پدر و مادر تقسیم می‌شود.

سهم پدر و مادر از مهریه دختر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط ارث بردن نوه از مادربزرگ را حتما بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۶:۲۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۲۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۲۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۳۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۴:۱۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …