این قاتل مغزخوار از راه شیر آب وارد مغز شما می‌شود!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مردی در فلوریدا پس از شست‌وشوی بینی خود با آب لوله‌کشی، به عفونت مغزی دچار شد و در نهایت جان خود را از دست داد. گفته می‌شود آلودگی موجود در آب منجر به این حادثه شده است.

مردی از اهالی شهرستان شارلوت ایالت فلوریدا در امریکا، توسط آمیب (یک موجود تک سلولی) کشته شد. اداره بهداشت شهرستان در این باره اعلام کرد که این فرد احتمالاً با آب آلوده، سینوس‌هایش را شست‌وشو داده است. شست‌وشوی سینوس عملی است که در آن فرد به منظور تمیز کردن محیط بینی از مخاط و سایر مواد زائد، آب را از طریق یک سوراخ به بینی خود وارد و از سوراخ دیگر خارج می‌کند. همه چیز درباره آمیب مغزخوار را در این مطلب از دلتامگ بخوانید.

تکرار اتفاقی ترسناک!

این اولین مرگی نیست که با این علت ثبت شده است؛ در سال ۲۰۲۰ نیز یک پسر شش ساله در دریاچه جکسون تگزاس بر اثر ورود آمیب به بینی، جان خود را از دست داد. بررسی علل این مرگ‌ها اولین بار در سال ۱۹۶۲ در ایالات متحده امریکا آغاز گشت و طی این بررسی حدود ۱۶۰ مورد مرگ مشکوک و تأییدشده توسط آمیب مغزخوار ثبت شد.

«آمیب مغزخوار» یا نِگلیریا فاولِری (Naegleria fowleri)، گونه‌ای آمیب تک‌سلولی است که در آب‌های شیرین و گرم زندگی می‌کند و در انسان موجب بروز التهاب حاد پرده‌های مغز و نخاع می‌شود که به آن «مننگوانسفالیت آمیبی اولیه» یا مننژیت آمیب (PAM) می‌گویند.

آمیب مغزخوار

علائم بیماری

علائم اولیه این بیماری شامل سردرد، استفراغ و حالت تهوع است. با پیشرفت بیماری، فرد دچار مشکلات شناختی و مشکلات گردن می‌شود که این شرایط تورم شدید و نهایتاً پوسیدگی مغز و نخاع را در بر دارد و ظرف چند روز منجر به مرگ می‌شود. هیچ درمانی برای PAM وجود ندارد. ۹۷ درصد از افرادی که به این آمیب خطرناک آلوده می‌شوند، جان خود را از دست می‌دهند و تنها تعداد انگشت‌شماری از افراد آلوده تاکنون از این عفونت جان سالم به در برده‌اند.

مطلب پیشنهادی:  رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه در خانه

آیا آشامیدن آب خطرناک است؟

معمولاً آب لوله‌کشی برای نوشیدن خطری ندارد زیرا اسید معده به قدری قوی است که آمیب را از بین می‌برد. آمیب‌های مغزخوار موجود در آب فقط از طریق ورود به بینی می‌توانند سلامتی انسان را تحت‌الشعاع قرار دهند. آمیب (که ۱۲۰۰ برابر کوچک‌تر از یک سکه است)، از طریق عصب بویایی که قسمت بالایی بینی را به مغز متصل می‌کند، وارد مغز می‌شود. آب آلوده و حاوی آمیب، در صورت ورود به بینی، منجر به عفونت می‌شود.

آیا آشامیدن آب خطرناک است؟

پیشگیری از آمیب مغزخوار

برای پیشگیری از چنین اتفاق مرگباری، بهتر است هنگام شنا در استخرها یا رودخانه‌ها از گیره بینی استفاده کنید تا از ورود آب به بینی جلوگیری شود. همچنین بهتر است هنگام استحمام، سرتان را کامل زیر آب دوش یا وان فرو نبرید و نگذارید آب وارد بینی شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

افشای راز منظومه شمسی با این سنگ فضایی

تحقیقات بر روی یک سنگ فضایی به نام «EC 002» یا «Erg Chech 002» حقایق جالبی را درباره منظوم…