چرا جوانان ازدواج سفید را انتخاب می‌کنند؟

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ازدواج سفید زن و مرد بدون ثبت رسمی و قانونی ازدواج و بدون سپری کردن آداب و رسوم مرسوم، شروع زندگی خود را زیر یک سقف پایه‌ریزی می‌نمایند.
دلایل ازدواج سفید در جوانان

اگر بخواهیم ازدواج سفید را به صورت ساده تعریف نماییم می‌توان گفت که ازدواج سفید، شروع و تشکیل پیوند زناشویی بین یک زن و مرد بدون لحاظ چهارچوب قانونی، حقوقی، شرعی و عرفی است. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به بیان دلایل ازدواج سفید در جوانان می‌پردازیم.

دلایل ازدواج سفید در جوانان

افزایش آمار طلاق در میان خانواده‌های ایرانی و ایجاد ناامنی از ازدواج در میان جوانان به دلیل ترس از طلاق ،پرداخت مهریه‌های سنگین، آسیب‌های اجتماعی بعد از طلاق، راحت‌تر به اتمام رساندن این نوع زندگی در مقابل راه قانونی طولانی و طاقت فرسای طلاق، فرار از مسئولیت‌ها و تعهدات ازدواج رسمی ،خلأ قانونی برای حمایت از حقوق زنان بعد از طلاق، مشکلات اقتصادی و دغدغه کمتر مردان برای رفع نیاز جنسی، ‌صرفه نظر از تجملات و مراسم پرهزینه ازدواج، اجتناب از تهیه جهیزیه های سنگین و سفید ماندن شناسنامه از جمله دلایل اصلی رجوع به زندگی مشترک بدون ازدواج است.

مشکلات مالی و اقتصادی

بدون شک مسئله اقتصادی در همه زمینه‌های زندگی افراد تأثیرگذار است. کشور ما متاسفانه از وضعیت اقتصادی ناپایداری رنج می برد که این موضوع، فشار‌ها را به جوانان و کسانی که به دنبال ازدواج میباشند مضاعف می‌نماید. بسیاری از جوانان به دلیل عدم فراهم بودن شرایط اقتصادی مانند کار و مسکن نمی‌توانند تعهد رسمی در قبال ازدواج و پیوند زناشویی داشته باشند و ترجیح می دهند روابط عاطفی و جنسی خود را در قالب ازدواج سفید مدیریت نمایند.

دلایل ازدواج سفید در جوانان

محک زدن رابطه از دلایل ازدواج سفید در جوانان

وقتی پای صحبت‌های جوانانی که ازدواج سفید انجام داده‌اند و یا تصمیم بر این موضوع دارند می‌نشینیم، دلایل و موضوعات پیرامون محک زدن طرف مقابل برای انتخاب درست و صحیح را دخیل در تصمیم‌شان برای ازدواج سفید در نظر می‌گیرند. این افراد بر این عقیده‌اند که به دلایل شرایط نا امن موضوع ازدواج که مشکلات اقتصادی، حقوقی و مخاطرات اجتماعی را در خصوص شکست مقوله ازدواج و شکل گیری آسیب طلاق به محتمل می سازد، باید به هر طریق ممکن از همسر آینده‌شان اطلاعات و شناخت بیشتری کسب نمایند تا بتوانند با دید باز و شفافی اقدام به انتخاب همسر رسمی و شریک زندگی خود نمایند.

بالا رفتن آمارهای طلاق

به هر حال زمانی که جوانان به آمارهای طلاق در جامعه ایرانی توجه می‌کنند، احساس نگرانی و ابهام در خصوص صحت و درستی انتخاب خود برای ازدواج در خود می‌یابند. این موضوع انکار ناپذیر بوده و نمی‌توان آن را موضوعی بهانه جویانه و بی تأثیر در گرایش جوانان به ازدواج سفید تلقی کرد. وقتی به ریشه‌های طلاق در جامعه ایرانی توجه می‌نماییم، به دلایل مختلفی می‌رسیم که تاثیر گرفته از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه است.

عدم مسئولیت پذیری از دلایل ازدواج سفید در جوانان

متاسفانه به دلیل ضعف‌های فرهنگی و عدم آماده سازی جوانان به نحوی که قادر به پذیرش مسئولیت و تعهدات خود در قبال سایر افراد جامعه باشند، شاهد این موضوع هستیم که جوانان از مقوله ازدواج رسمی به دلیل تعهدات و مسئولیت های مرتبط با آن شانه خالی کرده و به دنبال این هستند که چهارچوبی غیر الزام آور برای تعهدات و مسئولیت‌‌های مربوط به شریک زندگی‌شان را انتخاب نمایند.

این چهارچوب چیزی نیست جز ازدواج سفید که نه تنها این افراد را مسئولیت پذیر نمی‌کند بلکه عادت به محول کردن مسئولیت‌ها و تعهدات خود به سایر افراد نیز می‌نماید.

دلایل ازدواج سفید در جوانان

مهم‌ترین نقص در ازدواج سفید

ترویج آزمایشی شدن مقوله ازدواج، موقتی شدن و عدم تعهد پذیری طرفین در ازدواج سفید باعث ممانعت از این موضوع می‌شود که بسیاری از جوانان از فواید ازدواج رسمی برای طرفین غافل شوند. جمع کثیری از روانشناسان بر این باورند که عدم قطعیت درمورد ثبات و طول عمر روابط مربوط به ازدواج سفید، سرمایه ‌گذاری در آن را برای هر دو طرف خطر ساز می نماید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب هرگز این دروغ‌ها را به همسرتان نگویید  را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در ۹:۱۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در ۱:۳۷ ب٫ظ

    بایدشرایط اقتصادی فراهم شودتاجوانان واهمه ای ازازوداج ومسائل مالی وبگومگونداشته باشند

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ در ۱:۰۴ ب٫ظ

      ایشالا

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…