۸ دلیلی که باعث ایجاد استرس می‌شود

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ممکن است احساس اضطراب، تحریک‌پذیری یا کاهش عزت‌نفس داشته باشید.ممکن است ذهنتان سرشار از افکار آزاردهنده باشد و دائماً نگران باشید.
دلایل ایجاد استرس در افراد

هر روز با عوامل استرس‌زای مختلفی رو‌به‌رو هستیم. عوامل کوچکی که استرس نامحسوس ولی آزاردهنده ایجاد می‌کنند و البته عوامل محسوسی که به جزئی جدانشدنی از زندگی امروزه تبدیل شده‌اند. استرس انواع مختلفی دارد که شدت تأثیرگذاری آنها کاملا متفاوت است و البته درمان‌های مختلفی نیز برای هر نوع از استرس وجود دارد. در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به بیان دلایل ایجاد استرس در افراد می‌پردازیم.

دلایل ایجاد استرس در افراد

در حقیقت استرس و اضطراب پاسخ بدن شما نسبت به تهدیدات است. زمانی که چیزی شما را تهدید می کند،به طور طبیعی واکنش های شیمیایی ای در بدنتان اتفاق می افتد. این واکنش ها شما را برای مقابله با این اضطراب و استرس آماده می کند. در این زمان بدنتان سعی دارد تا با شرایط تطبیق پیدا کرده و شما را از خطرات احتمالی آگاه کند. افرایش ضربان قلب، بالا رفتن تعداد تنفس در دقیقه، افزایش فشار خون و انقباض ماهیچه هایتان به خاطر همین آماده شدن است.

محل کار

همه‌ی ما بیشتر ساعات روز را در محل کارمان می‌گذرانیم، پس عجیب نیست که در همین محل با یکی از بزرگ‌ترین عوامل استرس روبه‌رو شویم. برای رهایی از عوامل استرس‌زای موجود در محل کار باید برنامه‌ریزی دقیقی ترتیب بدهید که وظایف کاری‌ را از اوقات فراغت و وقت‌گذرانی با خانواده‌تان و دوستان تفکیک کنید. تلاش کنید این عوامل استرس‌زای به سایر بخش‌های زندگی‌تان وارد نشود. مثلا در زمان استراحت و خارج از وقت کاری، کار را تعطیل کنید و فکرتان را با مسائل مرتبط با آن مشغول نکنید.

دلایل ایجاد استرس در افراد

ظاهر و قیافه از دلایل ایجاد استرس در افراد

شما هم از چروک‌های پوست، جوش‌های ناخوانده که روی پوست‌تان جا خوش می‌کنند و اضافه وزن خود نگران هستید؟ خب طبیعی است. همه دوست دارند زیبا و جذاب باشند اما وقتی مسائل ظاهری به عوامل تولید استرس و دغدغه‌ی اصلی افراد تبدیل می‌شوند، باید فکری کرد.

به یاد داشته باشید بسیاری از نارضایتی‌هایی که از ظاهر خود دارید، راه چاره دارند. تمرینات ورزشی، تغذیه سالم و تغییر سبک زندگی تأثیر بسیار زیادی بر ظاهر و روحیه‌ی شما دارند.

اجتماع

همه دوست دارند موفق باشند، روی دیگران تأثیر بگذارند و دیده و شنیده بشوند و این خواسته‌ای عادی و طبیعی است، اما اگر این خواسته از مسیر منطقی خود خارج گردد و تحت تأثیر تبلیغات و الگوهایی که جهان امروز را تحت سلطه دارد، قرار گیرد، چیزی جز استرس و فشار به همراه نخواهد داشت.

رقابت از دلایل ایجاد استرس در افراد

استرس مفید باعث حرکت و شکوفایی می‌شود و رقابت، تلاش و بهبودی عملکرد را به دنبال دارد. این نوع استرس افراد را به یادگیری، تمرین بیشتر و متعهد بودن تشویق می‌کند. استرس مفید همان اضطراب شیرینی است که در برخی ملاقات‌ها به آن دچار می‌شوید یا همان حس مطلوبی است که برای شرکت در رقابت‌های سالم دارید.

دلایل ایجاد استرس در افراد

سلامت

گاهی اوقات بیش از حد نگران سلامتی خود یا اطرافیان‌مان می‌شویم. نگرانی از ابتلا به بیماری‌ها، خطراتی که سلامت خود و عزیزان‌مان را تهدید می‌کند فقط و فقط زاییده‌ی افکار منفی ما هستند. بعضی وقت‌ها سابقه‌ی بیماری یا وقایع ناخوشایندی که در گذشته سلامت ما یا عزیزان‌مان را تهدید کرده است، به عامل استرس در زندگی بدل می‌شود.

تغییرات از دلایل ایجاد استرس در افراد

سازگاری با تغییرات برای بیشتر مردم دشوار است. به عنوان مثال بیشتر افراد نقل مکان کردن را تجربه‌ای پراسترس می‌دانند. شروع یک کار جدید و آغاز زندگی مشترک تغییرات اجتناب‌ناپذیری هستند. خواه این تغییرات مثبت باشند یا منفی، باید خود را با شرایط جدید وفق داد و همین تلاش برای تطبیق پیدا کردن با موقعیت‌های جدید، باعث ایجاد استرس می‌شود.

مسائل مالی

حتی اگر بحران اقتصادی در کار نباشد و وضع مالی نسبتا خوبی هم داشته باشید، باز هم در مورد اوضاع مالی نگرانی‌های مختلفی خواهید داشت. برنامه‌ریزی مالی، سرمایه‌گذاری، دخل و خرج و در یک کلام بحث پول همیشه نگرانی‌هایی به همراه دارد. مسائل مختلفی مثل سطح رفاه زندگی، بازنشستگی و موارد زیاد دیگری تحت تأثیر امور مالی هستند.

روابط از دلایل ایجاد استرس در افراد

حتی شادترین روابط هم درجه‌ای از استرس را در خود پنهان دارند. هم‌زیستی در تمام شکل‌هایش مشکلاتی را در پی دارد. برای زندگی کردن با همسر و هم‌خانه باید تفاوت‌ها را پذیرفت. اختلافات میان افراد، از مسائل فیزیکی نظیر فضای خانه و استفاده از وسایل شروع شده و به مسائل بسیار مهمی چون اختلاف عقیده می‌رسد. تفاوت‌ها اجتناب‌ناپذیرند و البته می‌توانند منبع عوامل استرس‌زا در روابط میان افراد باشند.

دلایل ایجاد استرس در افراد

پیشنهاد مطالعه: مطلب دلیل افسردگی پس از رابطه چیست؟ را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۷:۴۲ ب٫ظ

    عالی خیلی خوبه

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…