هر کدام از شهرهای ایران چه سوغاتی دارند؟

۸
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
هر یک از شهرهای ایران دارای آداب و رسوم خاص خودشان هستند و این در حالی است که با کمی گشت و گذار متوجه تنوع بالای سوغاتی در شهرهای ایران خواهید شد.
سوغاتی شهرهای مختلف ایران

هر جامعه‌ای دارای قواعد و قوانین مربوط به خود است و کشور متمدن ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال وقتی برای گردش و تفریح و مسافرت به یک شهر‌ می‌رویم برای دوستان و اقوام خود از سوغاتی‌های آن شهر‌ می‌آوریم که این کار هم سبب خشنودی اطرافیان‌ می‌شود و هم به اهالی آن شهر از نظر اقتصادی نفع‌ می‌رساند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا سوغاتی شهرهای مختلف ایران را بشناسید.

سوغات ایران

سوغاتی شهرهای مختلف ایران

اگر چه این روزها شرایط اقتصادی ضعیف، دیگر این اجازه را نمی‌دهد که سوغاتی بخریم اما خرید یک هدیه کوچک نیز موجب خوشحالی دیگران و همچنین سبب آشنایی با شهر مورد نظر‌ می‌شود.

نوقای تبریز یکی از سوغاتی شهرهای مختلف ایران

اگر به تبریز مسافرت کردید حتما به قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها سر بزنید و از شیرینی‌های نوقا، قرابیه، شکر پنیری خرید کنید و به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید. علاوه بر شیرینی و فرش، کفش چرم، معرق و منبت نیز از هنر دست عزیزان تبریزی است.

صنایع دستی

سوغات اردبیل

وقتی اسم اردبیل را‌ می‌شنویم ناخودآگاه به یاد عسل خوشمزه و ناب و طبیعی اردبیل‌ می‌افتیم. از سوغاتی‌های خوشمزه‌ای مثل حلوای زنجبیلی، حلوای سیاه و سفید و قچکورگی‌ می‌توان به عنوان سوغاتی برای عزیزان هدیه ببرید.

سوغات آذربایجان غربی

ارومیه با نقل‌های خوشمزه‌اش شناخته شده و زبانزد خاص و عام است. از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه ارومیه‌ می‌توان به شیرینی‌های خوشمزه مانند سوجوق و نان‌های محلی و سنتی و عرقیجات اشاره کرد.

سوغات اراک

از جمله سوغاتی شهرهای مختلف ایران می‌توان به نان فطیر، انار، عسل و انگور اشاره کرد. البته این سوغاتی‌ها تنها شامل خوراکی‌های دلپذیر نیست بلکه در زمینه صنایع دستی مانند گیوه و فرش نیز دستی بر آتش دارد.

سوغات شهر کرد

گز از سوغاتی‌های بسیار خوشمزه شهرکرد نیز است. از دیگر سوغاتی‌های این شهر‌ می‌توان به قره قورت و بادام درختی و عسل نیز اشاره کرد. از جمله دست‌سازه‌های شهرکرد‌ می‌توان به گلیم، قالی و گبه اشاره کرد.

سوغات شهر کرد

سوغات اهواز

خوزستان از استان‌های جنوبی و زیبا با مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز است و چون در یک منطقه گرمسیری واقع شده دارای خرماهای بسیار لذیذ و خوشمزه است. از دیگر سوغاتی‌های اهواز کلوچه را‌ می‌توان نام برد که در شهرهای شوشتر و دزفول پخته‌ می‌شود.

سوغات ایلام

ایلام از جمله استان‌های زیبای کشورمان است که شیرینی‌های خوشمزه‌اش هم معرف همگان است از جمله این شیرینی‌های خوشمزه کله کنجی، بژی برساق، حلوای بگل را می‌توان نام برد و نان‌های متنوع مانند نان گرده و نان ساج نیز از سوغاتی‌های خوشمزه‌ای است که بسیار لذیذ و ترد هستند.

سوغات تهران

بر خلاف شهرهای دیگر سوغاتی خریدن از تهران بسیار آسان و بی‌دردسر است چرا که نمی‌توان یک چیز خاصی را به عنوان سوغاتی خاص تهران مد نظر قرار داد و جالب اینکه‌ می‌توانید تمام سوغاتی‌های نقاط مختلف کشور را در تهران خریداری کنید.

سوغات سنندج

سوغاتی‌های سنندج به دو گروه خوراکی و صنایع دستی تقسیم‌ می‌شود. شیرینی‌های خوشمزه‌ای که مختص این استان است عبارت‌اند از: بادام سوخته، شیرینی کنجدی، سقز، نان برساق که در گروه خوراکی‌های خوشمزه جای‌ می‌گیرند.

سوغات شهر های ایران

سوغات بیرجند

سوغاتی‌های اغلب استان‌های کشورمان در دو گروه خوراکی و صنایع دستی طبقه‌بندی‌ می‌شوند. سوغاتی خوراکی شامل زرشک، زعفران، انار و عناب است و صنایع دستی هم شامل قالی‌بافی، ترکه‌بافی و برک‌بافی هستند.

سوغات قم

از جمله سوغاتی شهرهای مختلف ایران نان خوشمزه کسمه قم است. البته مردم با استعداد و هنرمند قم در زمینه فرش و قالی‌بافی نیز حرفی برای گفتن دارند. در سفر قم علاوه بر خرید سوهان برای عزیزانتان، فرش و قالی هم یادتان نرود.

سوغات قم

سوغات همدان

همدان به دلیل آب و هوای سردش سوغاتی‌های خاصی دارد، سوغاتی‌هایی از قبیل شیره که برای مواجهه با سرما بسیار انرژی‌بخش است. از دیگر سوغاتی‌های همدان‌ می‌توان به آثار چرمی، گلیم، ظروف سفالی و آبگینه نیز اشاره کرد.

قطعا شهرهای ایران بسیار زیاد هستند و اشاره به تمام این سوغاتی‌ها در یک مطلب نمی‌گنجد. در مطلبی دیگر به موارد دیگر از سوغاتی‌های شهرهای ایران اشاره خواهیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری جاذبه‌ای اسرارآمیز در چالوس که ندیده‌اید را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ در ۰:۰۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۳ ب٫ظ

  3. عاطفه

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۶:۲۲ ب٫ظ

    بسیار عالی وزیباوخوشمزه، فقط ذکر کنم سوغات مهم قم به شهروکشورهای دوردست آفریقا (آخوند) 👳بعدا سوهان

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۵:۰۳ ب٫ظ

    چرا بقیه شهرها ذکر نشد؟

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در ۲:۳۹ ب٫ظ

      خیلی حجم مقاله زیاد می‌شد گنجایش نداشت. تو یک مطلب دیگه بقیه شهرها رو می‌نویسم.

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۴:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…