مهریه همسرتان را بعد از ازدواج کاهش دهید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی اوقات زوجین پس از عقد، تصمیم‌ می‌گیرند میزان مهریه را افزایش یا کاهش دهند؛ اما آیا پس از عقد ازدواج، می‌توان میزان مهریه را با توافق مرد و زن افزایش یا کاهش داد؟
کاهش دادن میزان مهریه

کاهش دادن میزان مهریه یکی از خواسته‌های آقایان است. مهریه مالی است که به هنگام عقد ازدواج، مرد متعهد می‌شود به همسر (زن) خود بپردازد. این مال می‌تواند به‌صورت نقدی (وجه رایج کشور)، سکه و طلا، سایر اموال منقول یا غیرمنقول (ملک، خانه یا آپارتمان) باشد. این مال به‌عنوان دین و بدهی به عهده زوج قرار دارد. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

کاهش دادن میزان مهریه

باتوجه‌به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که بر مبنای نظریه شورای نگهبان صادر شده است، مهریه شرعی همان است که در سند ازدواج مقرر شده است پس در نتیجه، کاهش مهریه نیز منع قانونی دارد. البته به طریقی که زن و مرد خواهان کاهش آن در سند ازدواج هستند؛ چون مهریه تعیین شده در سند ازدواج قابل‌تغییر نیست چه افزایش یا کاهش میزان مهریه.

کاهش‌ میزان مهریه

زن می‌تواند به‌منظور کاهش دادن میزان مهریه تعیین شده در سند ازدواج به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه و در قالب سندی مجزا به نام ابراء نامه، بخشی از مهریه خود را یا تمام آن را که بر ذمه مرد است، بری کند (ببخشد).

بدین منظور که زن از گرفتن مهریه خود منصرف می‌شود و این را در قالب سند رسمی بیان می‌کند و حق خود را برای گرفتن آن در آینده نیز اسقاط یا از بین می‌برد و دیگر نمی‌تواند مدعی مهریه شود.

آیا زن می‌تواند از ابراء مهریه منصرف شده و درخواست مطالبه مهریه کند؟

در کاهش یا کلاً بخشش مهریه آگاه باشید که اگر به‌موجب سند رسمی زن تمام مهریه یا بخشی از آن را ابراء یا ببخشد، دیگر نمی‌‌تواند برای همان قسمت بخشیده شده از طریق مراجع قضایی یا اجرای ثبت اقدام به مطالبه مهریه کند و عملاً مهریه تعیین شده در سند ازدواج نیز آثار مالی خود را به‌موجب سند تنظیمی مؤخر برسند ازدواج از دست می‌دهد.

میزان مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا در طلاق توافقی بخشیدن مهریه اجباری است؟ را حتما بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۰۹ ق٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

  2. عاطفه

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ در ۷:۱۱ ب٫ظ

    اوکی 👍❤️

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ در ۶:۵۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ در ۵:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …