چرا در تعطیلات نوروز چاق می‌ شویم؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به مصرف تنقلات و آجیل و شیرینی در تعطیلات نوروز، حجم مواد غذایی در هر وعده باید کم و به‌ویژه شام مختصر میل شود.
چرا چاق می شویم؟

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که چرا در تعطیلات نوروز چاق می‎شویم؟ داشتن وعده‌های غذایی نامنظم و پرخوری را عامل اضافه وزن و چاقی دانست.

به گزارش مجله دلتا به نقل از خبرگزاری مهر، فرشته فزونی توصیه کرد: در ایام نوروز باید از پرخوری پرهیز  و به‌ویژه مصرف مواد غذایی پرکالری مثل شیرینی، شکلات و نوشابه ها محدود شود.

وی با تاکید بر گنجاندن غذاهای دریایی و لبنیات کم‌چرب در برنامه غذایی روزانه،گفت: سعی کنید ساعات غذا خوردن و خوابیدن در این ایام منظم باشد. زیرا وعده‌های غذایی نامنظم و پرخوری باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود. همچنین غلات کامل مانند نان سنگک، برنج سبوس دار به میزان مناسب مصرف شود.

چرا چاق می شویم؟

این کارشناس تغذیه همچنین افزود: «روزانه حداقل ۵ وعده میوه و سبزی تازه میل کنید. زیرا سبزی و میوه‌های رنگی و جوانه‌های تازه، سرشار از ویتامین و مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. ضمن این‌که از مصرف زیاد نوشیدنی‌های گازدار،چای و قهوه باید پرهیز کرد. وی گفت: به‌ جای مصرف نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های غیر طبیعی، از دوغ ، آب، نکتار میوه‌ها و آب‌میوه تازه استفاده شود. ولی حتما”روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید.

طبق توصیه‌های این کارشناس تغذیه باید مصرف شکر، قندهای ساده، نمک، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده محدود شود. آجیل و مغزهای کم نمک یا بی‌نمک را به‌ جای میان‌ وعده و به‌اندازه مصرف و تا حد ممکن غذای خود را کم‌نمک و کم‌چرب تهیه کرد.

همچنین با توجه به مصرف تنقلات و آجیل و شیرینی در تعطیلات نوروز، حجم مواد غذایی در هر وعده باید کم و به‌ ویژه شام مختصر میل شود. وی توصیه می‎کند : از مصرف روغن‌های جامد و اشباع‌شده خودداری و تا حد امکان با روغن‌های مایع خوراکی غذا ها پخت شوند.

 مطالب بیشتر در مورد سلامتی را در صفحه خانه سلامت مجله دلتا بخوانید.

یک نظر

  1. ضیایی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۶:۵۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…