سهم‌الارث خود را به آسانی تقسیم کنید

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر فرد در جامعه دارای املاک و دارایی‌هایی است که پس فوت‌ او وارثین صاحب آن‌‌ها خواهند شد. افراد می‌توانند ملک و املاک خود را پیش از مرگ نیز میان فرزندان تقسیم کنند.
مزایای صلح عمری

تقسیم ارث با صلح عمری راهکاری برای تقسیم کردن آسان سهم‌الارث است. مطابق قانون اموال همه افراد پس از فوتشان میان وارثان آن‌ها که شامل همسر، فرزندان، پدر، مادر و‌… می‌شوند تقسیم خواهد شد؛ اما قانون‌گذار برای تقسیم‌ اموال هر فرد پس از فوت شرایط دیگری را نیز تعیین ‌کرده است‌ که کمی متفاوت‌تر هستند و از این روش با نام صلح عمری یاد می‌شود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مزایای تقسیم ارث با صلح عمری

قرارداد صلح عمری، قراردادی است که طی آن مالک یک ملک مالکیت ملک خود را از طریق قراردادی به نام صلح به شخص دیگری منتقل می‌نماید؛ با این شرط که: اولاً مصالح، تا زمانی که زنده است، مالک منافع ملک متعلق به خود او بوده؛ ثانیاً، بعد از فوت مالک، صلح کامل شده و متصالح علاوه بر عین، مالک منافع مال نیز شده و بتواند از آن استفاده کند. اکنون در این بخش، به توضیح مزایای صلح عمران پرداخته که شامل موارد زیر است:
طبق قانون، افراد می‌توانند برای تعیین تکلیف اموالشان بعد از فوت، وصیت‌نامه تنظیم کنند. محدودیتی که دراین‌رابطه وجود دارد آن است که هر شخص صرفاً تا یک‌سوم اموال خود را برای بعد از مرگ خود، می‌تواند وصیت کرده و وصیت مازاد بر ثلث اموال، بدون تنفیذ و اجازه وراث، باطل است؛ بنابراین از مهم‌ترین مزایای صلح عمری، می‌توان به این نکته اشاره نمود که با انعقاد صلح عمری، مالک می‌تواند برای اموالش در زمانی که در قید حیات است، تعیین تکلیف کرده و آن را به نظر وراث و بعد از فوت خود واگذار نکند.
مزیت دیگر از مزایای صلح عمری، آن است که ازآنجاکه قرارداد انتقال ملک در قالب صلح انجام‌گرفته، میزان مالیات انتقال آن در مقایسه با قرارداد بیع یا همان قرارداد خریدوفروش و مالیات‌برارث، بسیار کم‌تر است.
یکی دیگر از مزایای صلح عمری، آن است که در این قرارداد، درعین‌حال که مالک، مالکیت عین ملک خود را به طور کامل به متصالح منتقل می‌نماید، مالکیت منافع ملک را برای خود نگه داشته و بنابراین می‌تواند بدون واهمه از بیرون‌شدن از ملک توسط متصالح، تا پایان عمر و با خیال راحت در ملک انتقال‌داده‌شده، سکونت و زندگی نماید.

آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟

یکی از سؤالات صلح عمری که بسیار مطرح می‌شود، آن است که آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟ یا اینکه مالکیت مال به طور کامل برای صلح کننده یا مصالح باقی‌مانده و تنها بعد از فوت وی، به صلح شونده یا متصالح منتقل می‌گردد؟

در پاسخ به این سؤال که آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟ باید گفت که در قرارداد صلح عمری، به‌محض انعقاد قرارداد، مالکیت عین به متصالح انتقال‌یافته و بنابراین، در صلح عمری، سند منتقل می‌شود؛ با این توضیح که اولاً مالکیت منافع، برای مصالح باقی‌مانده و تا زمان مرگ وی، این حق برقرار است؛ ثانیاً، مصالح می‌تواند با درج خیار در قرارداد صلح عمران، این امکان را برای خود فراهم ساخته تا هرزمان بخواهد تا قبل از فوت خود، قرارداد صلح را مطابق مقررات فسخ صلح عمری، فسخ نماید.

آیا در صلح عمری سند منتقل می‌شود؟

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب تقسیم ارث مادر چه مراحلی دارد؟ را حتما بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۱:۲۸ ق٫ظ

    عالی ‌بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در ۴:۴۵ ب٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون

      پاسخ

    • هادی‌ حدا

      ۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۵۰ ب٫ظ

      هم عالی بود هم متعالی بود

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۱ در ۷:۴۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …