از سردترین تا گرم‌ترین روزها در سقز

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهرستان سقز در شمال استان کردستان و در نقاط کوهستانی واقع شده است که به دلیل زمستان‌های بسیار سردش، یکی از سردترین نقاط شهری ایران به شمار می‌رود.
شهرستان سقز

شهرستان سقز یکی از شهرستان‌های استان کردستان است. سقز در نقاط کوهستانی واقع شده که هوای آن در زمستان بسیار سرد و در تابستان گرم است. در زمستان گاهی برف‌های سنگین می‌بارد و در پاییز و بهار ریزش باران اغلب چندین روز متوالی ادامه دارد. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

جاذبه‌های دیدنی شهرستان سقز

جاذبه‌های دیدنی شهرستان سقز

شهرستان سقز مرکز شهرستان و در سر سه راهی سنندج ـ میاندوآب و بانه واقع شده است.

غار کرفتو

غار کرفتو بی‌شک یکی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی غرب کشور محسوب می‌شود. این غار مجموعه‌ای از زیبایی‌های طبیعی و تلاش انسان‌ها برای غلبه بر طبیعت و زنـدگی بهتـر و ایمن‌تر است.

غار کرفتو

روستای تاریخی ترجان

در فاصله ۶۰ کیلومتری از سقز، روستایی تاریخی، کوهستانی و تپه‌ای با چشم‌اندازهایی بسیار زیبا قرار دارد که به «روستای ترجان» شهرت یافته است. آب‌وهوا و اقلیم ویژه و منحصربه‌فرد روستای ترجان، به دلیل قرارگیری آن در دامنه کوه، مناظر شگفت‌انگیز طبیعی خارق‌العاده‌ای را ایجاد کرده است که برای طبیعت‌گردی مکانی مناسب خواهد بود.

رودخانه سقز

این رودخانه زیبا در شهر سقز کردستان است و یکی از جاذبه‌های دیدنی این استان به حساب می‌آید. این رودخانه زیبا در حاشیه پارک کوثر قرار گرفته است.

رودخانه سقز

حمام حاج صالح

حمام حاج صالح در بافت قدیمی شهرستان سقز و در مجموعه بازار این شهر به سبک اصفهانی ساخته شده و مجموعه کاملی است که تمام ویژگی‌های یک حمام را داراست.

قدمت این حمام به دوران صفویه بازمی‌گردد. این حمام در دوران پهلوی به زورخانه تغییر کاربری پیدا کرد و تغییرات اندکی در آن روی داد.

بازار قدیمی سقز

مجموعه بازار قدیمی شهرستان سقز در مرکز اصلی این شهر قرار دارد. با توجه به احداث مراکز تجاری در مجاورت آن همچنان به عنوان یکی از مراکز ‏تجاری اصلی شهر محسوب می‌شود‏.

قلعه باستانی زیویه

قلعه زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر آثار ‏هنری یکی از شاخص‌ترین و باارزش‌ترین مکان‌های تاریخی محسوب می‌شود. از جمله اشیاء به دست آمده در ‏کاوش‌های باستانی این قلعه، قطعات عاج منقوش بود که نقوش حیوانی و صحنه شکار اساطیر روی آن حک ‏شده و از ارزش ویژه‌ای برخوردار هستند.

دینی های سقز

مسجد دومناره سقز

این مسجد در خیابان امام و در بافت قدیمی سقز واقع شده است. تاریخ دقیق ساخت آن ‏مشخص نیست ولی اهالی محل ساخت آن را به شیخ حسن مولاناآباد از علمای سابق ‏مذهبی منطقه نسبت می‌دهند. احتمالا این بنا در اواخر دوره افشاریه و اوایل زندیه ساخته ‏شده باشد.

دریاچه سد شهید کاظمی (دریاچه زرینه رود)

این دریاچه در ۶۲ کیلومتری شمال شهرستان سقز و بین شهرستان‌های سقز و بوکان قرار گرفته است. آب دریاچه از رودهای زرینه رود، خورخوره، سیمینه رود و چم سقز تامین می‌شود. این دریاچه از جاذبه‌های طبیعی استان محسوب می‌شود. روستاهای اطراف دریاچه به ویژه روستای قلندر از روستاهای گردشگری این منطقه به شمار می‌آیند.

روستاهای اطراف دریاچه

پیست اسکی سقز

یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های محبوب در بین مردم شهرستان سقز، «پیست اسکی» این شهرستان است که در گردنه خان، در محور سقز به سمت بانه و در بخش شمالی کوه وزنه قرار دارد. این پیست بیش از ۶ ماه از سال مملو از برف است. برای دیدن جاذبه‌های بیشتر از ایران بنایی در ایران که با زلزله ۸ ریشتری هم خراب نمی‌شود! را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری در این شهر مردم با دود حمام می‌گیرند! را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. مرجان

    ۲ اسفند ۱۴۰۱ در ۳:۵۲ ب٫ظ

    سلام با اطلاعاتی ک دادید شهر قشنگ و دیدنی هست امیدوارم روزی بتونم برم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۸:۴۸ ق٫ظ

      یک دنیا ممنون از نوشتن نظرتون عزیزم. امیدوارم برید و برای ما هم تعریف کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…