۷ نشانه که می‌گوید کبد شما در خطر است!

1
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
۷ نشانه که می‌گوید کبد شما در خطر است!

علائم و نشانه‌های اولیه فشار کبدی و کار کردن بیش از حد کبد چه چیزهایی هستند؟ در این مطلب از دلتامگ با علائم هشدار دهنده کبد آشنا می‌شوید.

علائم هشدار دهنده کبد

در ادامه با علائمی آشنا می‌شوید که زنگ خطری هستند برای شما تا به فکر پاکسازی کبد خود بیفتید.

خستگی

خستگی یکی از شکایت‌هایی است که افراد مختلف در طول زندگی دارند. خستگی باعث می‌شود که کبد شما تحت فشار قرار بگیرد. کبد گلوکز را به گلیکوژن تبدیل می‌کند. پس بدیهی است که می‌تواند در بدن ذخیره شود و در موارد مورد نیاز به گلوکز تبدیل شده و در بدن آزاد گردد و تولید انرژی می‌کند. کبد از طریق ذخیره سازی گلیکوژن و تولید گلوکز به تامین انرژی و مبارزه با خستگی کمک می‌کند. اگر کبد تحت فشار باشد و به پاکسازی نیاز داشته باشد، نمی‌تواند به خوبی قند خون را تنظیم کند. در نتیجه خستگی و میل زیاد به مواد شیرین به وجود خواهد آمد.

علائم هشدار دهنده کبد

نامتعادلی هورمون‌ها و سندروم‌های پیش از قاعدگی

کبد بدن را از مواد شیمیایی و آلوده کننده‌ها سم زدایی می‌کند و همچنین هورمون‌های ما را نیز سم زدایی کرده که شامل استروژن بالا است. پس جای تعجب نیست هنگامی که کبد در انجام دادن این وظیفه با مشکل همراه باشد، استروژن زیاد در بدن توانایی دفع را نداشته باشد. علائم استروژن بالا در خانم‌ها شامل سندروم پیش از قاعدگی، فیبروم سینه، تغییر حالات و روحیه، اضافه وزن، بهم ریختگی‌های قاعدگی و غیره است.

سندروم‌های پیش از قاعدگی

نفخ شکم و گاز اضافه در بدن و یبوست

زمانی که مایع صفرا در بدن آهسته حرکت کند یا ساکن بماند، وضعیت دل و روده فرد نیز به هم می‌ریزد و گاهی اوقات یبوست به وجود می‌آید. مواد سمی از باکتری پاتوژنیک نیز باعث انجام پروسه‌های سم زدایی در کبد می‌گردد و در نتیجه نامتعادلی در عملکرد کبد باعث تجمع گاز اضافی و احساس نفخ بعد از خوردن غذا خواهد شد.

سطح بالای فلزات سنگین

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مثل فلزهای صنعتی کشاورزی یا تکنولوژی می‌تواند برای کبد آسیب رسان باشد. نیروی سوخت زغال و پلاستیک، فلزات لوازم الکتریکی و غیره همگی برای کبد آسیب رسان هستند. فلزهای سنگین می‌توانند باعث آسیب به کبد شوند و بیماری‌های مختلفی را به وجود بیاورند. زمانی که سم زدایی کبد با مشکل روبه رو شود، فلزهای سنگین در بدن تجمع می‌کنند.

معمولاً سه نوع تست از جمله تست خون، تست ادرار و سنجش میزان سطح جیوه مو می‌تواند میزان تجمع فلزات را به خوبی نشان دهد. دیگر آزمایش‌ها نیز برای این پروسه انجام می‌گیرد.

مطلب پیشنهادی:  از گورستان انسان‌های بی‌دهان ایران چیزی می‌دانید؟

ادرار تیره و پوست زرد

زمانی که میزان زیادی از بیلی روبین در خون وجود داشته باشد، بیماری زردی به وجود می‌آید و رنگ پوست و ادرار زرد تیره خواهد شد و در نهایت باعث ایجاد مشکل در عملکرد کبد می‌شود.

آلرژی و حساسیت به مواد شیمیایی

زمانی که کبد تحت فشار باشد و به پاکسازی نیاز داشته باشد، ممکن است که به مواد شیمیایی، بیشتر واکنش نشان دهد. مواد شیمیایی مثل گازوئیل، کروسن، گاز طبیعی، حشره کش‌ها، حلال‌ها، مواد چسبنده، چسب‌ها، انواع پارچه‌ها، فرمالدهید، مواد پاک کننده، داروها و غیره جز این مواد شیمیایی هستند.

آلرژی‌های فصلی نیز در این شرایط بدتر می‌شود و در نتیجه حساسیت به مواد غذایی افزایش پیدا می‌کند. کبد مسئول شکستن هیستامین اضافه در بدن است و زمانی که آسیب ببیند یا به پاکسازی نیاز داشته باشد، هیستامین زیادی در بدن تجمع پیدا می‌کند. افرادی که آسیب دیدگی کبد آن‌ها زیاد باشد، سطح هیستامین خون آن‌ها بیشتر از حالت طبیعی می‌شود.

بد خوابی

سالانه تقریبا ۶۰ میلیون نفر از مردم دچار اختلالات خواب می‌شوند. مشکلات خواب شامل دیر به خواب رفتن، زود بیدار شدن از خواب، پریدن از خواب، بی‌کیفیت و بیش از حد سبک بودن خواب و غیره است. معمولا برای بهبود این مسئله از داروهای خواب‌آور استفاده می‌کنند. راه کارهای ریلکسیشن نیز در این امر موثر خواهد بود اما یکی از ساده‌ترین راهکارها بهبود عملکرد کبد است.

آشفتگی‌های خواب معمولا در افرادی که دچار بیماری‌های مزمن کبد هستند، بیشتر دیده می‌شود زیرا متابولیسم ملاتونین در چنین افرادی با مشکل روبرو است. ملاتونین، هورمون ” ریتم شبانه روزی ” است که بدن ما به طور طبیعی در تاریکی آن را تولید می‌کند و باعث می‌شود که خواب شبانه بهتری داشته باشیم.

بد خوابی

در صورت دارا بودن موارد زیر حتما باید کبد خود را پاکسازی کنید:

  • به طور منظم از قهوه، الکل، چربی مضر، شکر، طعم دهنده‌های مصنوعی، شیرین کننده‌ها یا رنگ غذا استفاده می‌کنید.
  • سیگاری هستید.
  • در معرض مواد شیمیایی زیاد مثل محصولات پاک کننده، عطر و ادکلن و پاک کننده‌های خشک قرار دارید.
  • در شهرهای بزرگ و صنعتی زندگی می‌کنید.

یک نظر

  1. علیرضا

    29 دی 1402 در 0:25 ق.ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

فواید کوهنوردی ناشتا

ورزش کردن به صورت ناشتا یا روزه داری ، یکی از روشهای تمرینی است که گاها توسط ورزشکاران یا …