چطور یک مبایعه نامه بنویسید که کمتر ضرر کنید

۸
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مبایعه نامه‎ی شما با توجه به طرف معامله، نسبت به هر مورد متفاوت است اما می‎توانید با دقت در پاره‎ایی جزئیات، متن آن را طوری تنظیم کنید که کمتر ضرر کنید.
کمتر ضرر کنید

بهتر است  است با آگاهی از یک سری جزئیات هنگام نوشتن مبایعه نامه کمتر ضرر کنید.

مبایعه نامه قراردادی است که پس از انجام بیع  نوشته می‎شود. بیع به قراردادی گفته می‎شود که بر اساس آن مالی را به کسی می‎فروشند. بنابراین ، قراردادی مکتوب که میان دو طرف معامله (فروشنده و خریدار) تنظیم ودر آن مالی در برابر دریافت بهای آن فروخته می‎شود، مبایعه نامه نام دارد.

دراین نوشتار قصد داریم به‎طور خلاصه در مورد دو مبحث مهم اختلاف بر انگیز صحبت کنیم . این دو مبحث عبارتند از: نوشتن  مبایعه نامه با ورثه و اشخاص حقوقی

نوشتن مبایعه نامه با ورثه

در مورد املاکی که مالک آن فوت کرده باشد، در صورتی می‎توان ورثه مرحوم یا مرحومه را به عنوان طرف قرارداد شناخت که ورثه دارای گواهی انحصار وراثت معتبر صادره از مراجع قضایی باشند.

در متن گواهی می‎بایست مشخصات ملک مورد نظر قید شده باشد مگر اینکه در متن گواهی نوشته شود که ورثه‎ی مذکور، وارث تمام دارایی‎های متوفی است، دراین صورت باید ابتدا مشخصات شخص متوفی وسپس مشخصات وراث به همراه شماره و مشخصات و تاریخ گواهی انحصار وراثت در قرارداد قید شود.

در مورد خریدار نیز ورثه نمی‎توانند برای شخص متوفی مالی را خریداری کند، به معنای دیگر شخص متوفی را نمی‎توان به عنوان خریدارمحسوب کرد.

بعد از نوشتن مشخصات طرف‎های قرارداد، می‎بایست آدرس و شماره تلفنی ازهر یک از دوطرف گرفته و در قرارداد نوشته شود تا در صورت لزوم  بتوان به این افراد دسترسی پیداکرد.

کمتر ضرر کنید

نوشتن مبایعه نامه با اشخاص حقوقی

همه اشخاص می‎توانند به عنوان نماینده حقوقی شرکت‎ها، نهادها، ارگان ها و مراکز دولتی و خصوصی و… معرفی ودر قرارداد به عنوان طرف معامله شناخته شوند که لازم است مواردی در این‎باره رعایت شود:

۱ -کلیه شرکت‎ها باید دارای اساسنامه و روزنامه رسمی و مجوزهای لازم  برای انجام معامله‎ی مورد نظر باشند و مشخصات مدارک در قرارداد قید شود.

۲ – طرف قراردای که به عنوان نماینده یک شرکت معرفی می‎شود یا باید عضو هیئت مدیره شرکت  و یا  از طرف هیئت مدیره  برای انجام معامله وکالت داشته باشد. همچنین  شرایط وکالت‎نامه نیز باید به طور دقیق طبق شرایط و ضوابطی که برای اشخاص حقوقی گفته شد رعایت شود.

۳ – همه‎ی نمایندگان  نهادها و مراکز دولتی و خصوصی و ارگان ها بایداز طرف مدیر عامل آن نهاد برگه‎ی وکالت نامه یا نمایندگی  داشته باشند .

۴- ارگان ها و نهادهای دولتی باید مجوز خرید داشته باشند  یعنی انجام معامله‎ی مورد نظر،  به تصویب مجامع عمومی رسیده باشد ، نماینده می‎بایست مجوز لازم را ارائه ونویسنده مشخصات مجوز را در قرارداد قید کند.

۵ – در بند طرف های قرارداد می‎بایست ابتدا مشخصات و شخص حقوقی قید شده و سپس در قرارداد توضیح داده شود که شخص حقوقی به عنوان نماینده قانونی و یا وکیل نماینده قانونی  اقدام به امضای قرارداد نموده است.

۶ – در مورد اشخاص حقوقی نیزلازم است پس از درج مشخصات دقیق ، آدرس و تلفن آن شرکت و یا نهاد و ارگان و یا سازمان قید شود که در صورت لزوم به آن رجوع شود.

رعایت این موارد باعث می‎شود معاملات شما به دلیل فسخ یا ابطال متزلزل نشده و از همان ابتدا از استحکام لازم برخوردار باشند لذا در معاملات کمتر ضرر کنید.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. حسنی

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در ۲:۱۱ ب٫ظ

    مطلب جالبی بود
    ممنون از زحمات شما

    پاسخ

  2. نژادی

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ در ۹:۵۲ ق٫ظ

    خوب

    پاسخ

  3. جعفری

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    سپاس از مطالب خوب شما

    پاسخ

  4. سمایی

    ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

    خوب بود اطلاغاتم بیشتر شد ممنون

    پاسخ

  5. بهمن غفوری

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۸:۱۹ ق٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  6. محمد حسن بیگدلی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۴:۴۹ ب٫ظ

    سپاسگذارم

    پاسخ

  7. حسنی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

    کاملا کاربردی بود.
    ممنون از شما

    پاسخ

  8. ضیایی

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۶:۵۲ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …