در چه صورتی افراد نمی‌توانند از حیاط ساختمان استفاده کنند؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هر چند حق استفاده برای تمام مالکین طبقات یک ساختمان از قسمت‌های مشاعی از جمله حیاط، تراس، بالکن، زیرزمین و... همواره وجود دارد؛ اما تحت شرایطی این حق گاهی اوقات برای تمام افراد وجود ندارد.
استفاده از حیاط ساختمان

استفاده از حیاط ساختمان یکی از مسائلی است که در آپارتمان‌‌ها وجود دارد. هر ساختمانی دارای بخش‌هایی است که همه افراد ساکن می‌توانند از آن استفاده کنند و این بخش‌ها به همه افراد تعلق دارد. مالکیت این قسمت‌های آپارتمان غیرقابل انتقال است و همین بخش‌های مشترک گاهی موجب بروز اختلافات شدیدی بین ساکنین آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها می‌شوند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

قوانین حیاط مشاع چگونه است؟

حیاط ساختمان یکی از بخش‌های مشاع است. هیچ کس از حیاط نمی‌تواند استفاده شخصی ببرد و در آن وسایلی بگذارد که شخصی هستند و موجب آزار و اذیت دیگران شود. حتی اگر استفاده اختصاصی که از حیاط می‌شود آن قدر ناچیز باشد که به کسی آزاری نرسد، باز هم این عمل موجب نقض قوانین مالکیت می‌شود.

طبق ماده ۱۰۰ شهرداری هر چیزی را که در حیاط مشاع ساخته شود، می‌توان به صورت قانونی پیگیری و تخریب کرد. اگر هر فرد از حیاط مشاع به عنوان پارکینگ شخصی استفاده کند، در آن انباری بزند، سایبانی بگذارد و … امکان شکایت وجود دارد.

نوع ساخت برخی از ساختمان‌ها به گونه‌ای است که گاهی استفاده از حیاط را پیچیده می‌کند. برای مثال، حیاط برخی از آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که تنها واحد اول یا دو واحد پایین امکان استفاده از آن را دارند و از درب آن‌ها به حیاط راه دارد؛ اما در سند، استفاده از حیاط ساختمان مشاع است.

قوانین حیاط مشاع چگونه است؟

استفاده از حیاط ساختمان

بر اساس تعریفی کلی که در ماده ۲ قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است، هر قسمت از آپارتمان را که در سند، مالکی برای آن عنوان نشده و همه ساکنین به‌طور مشترک از آن استفاده می‌کنند، مشاعات ساختمان می‌نامند.

یکی از سوالات پر تکرار آن است که در چه صورت اهالی ساختمان نمی‌توانند از حیاط استفاده کنند؟
در یک ساختمان چند طبقه تمام اعضای ساختمان حق استفاده از قسمت‌های مشاعی را دارند مثل استفاده از حیاط ساختمان.

این حق زمانی قابلیت اعمال دارد که امکان دسترسی به قسمت‌های مشاعی برای مالکان ساختمان مقدور باشد. در غیر این‌صورت استفاده از این حق مقدور نخواهد بود.

البته تصرف کردن به قصد جلوگیری از ورود به حیاط مشاعی که مالکین دیگر امکان دسترسی به آن را دارند، امکان‌پذیر نیست.

گاهی اوقات یکی از مالکان منحصرا دسترسی به حیاط را دارد و راه ورود به حیاط تنها از خانه یک مالک است که در این‌صورت این حیاط مشاعی نیست. این امر به لحاظ نحوه احداث ساختمان و کیفیت استقرار آپارتمان است.

حیاط ساختمان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …