این تعهد به همسر، برایتان گران تمام می‌شود!

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اصل بر این است که زوجین، به تعهدات اخلاقی خود، پایبند بمانند؛ بی‌آنکه نیازی به ثبت این تعهدات در جای خاصی باشد.
تعهدنامه‌ های اخلاقی همسر

تعهدنامه‌ های اخلاقی همسر ممکن است از سوی هرکدام از زوجین اعم از زن یا شوهر ارائه شده و در خصوص موضوعات مختلفی نیز، تنظیم گردند. همچنین، ازآن‌جهت که ارائه چنین تعهداتی، عواقب حقوقی خاصی در پی خواهد داشت، آشنایی با نحوه تنظیم تعهدنامه زن و تعهدنامه مرد یا شوهر در محضر و نکات حقوقی مربوط به آن، برای هر یک از زوجین، پراهمیت است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

تعهدنامه‌ های اخلاقی همسر چیست؟

تعهدنامه‌ های اخلاقی همسر ممکن است از سوی هرکدام از زوجین، اعم از زن یا شوهر، ارائه شده و در خصوص موضوعات مختلفی نیز، تنظیم گردند. همچنین، ازآن‌جهت که ارائه چنین تعهداتی، عواقب حقوقی خاصی در پی خواهد داشت، آشنایی با نحوه تنظیم تعهدنامه زن و تعهدنامه مرد یا شوهر در محضر و نکات حقوقی مربوط به آن، برای هر یک از زوجین، پراهمیت است.

الزامات ناشی از زندگی زناشویی، تا حد زیادی، اخلاقی است؛ به این معنا که اخلاق، سبب پایبندی طرفین، به مفاد تعهدات شرعی، قانونی و عرفی خواهد شد؛ فلذا زیر پا گذاشتن برخی از این تعهدات، ضمانت اجرای حقوقی نداشته و اصولاً، جرم، محسوب نمی‌شود.

بااین‌حال، گاهی، در صورت نقض چنین تعهداتی، زوجین، برای اطمینان از اینکه تعهدات، توسط طرف مقابل، به‌صورت دقیق، اجرا می‌شوند، اقدام به اخذ تعهدنامه اخلاقی از همسر می‌نمایند .

لذا در پاسخ به این سؤال که تعهدنامه اخلاقی همسر چیست، باید گفت که هرکدام از زوجین، اعم از زن یا شوهر، می‌توانند به‌صورت رسمی، تعهدنامه اخلاقی از همسر خود اخذ نمایند تا به‌واسطه آن، طرف مقابل، به لحاظ حقوقی نیز، به یک‌سری از تعهدات اخلاقی، پایبند شده و به این واسطه، نتواند از تعهدات قراردادی خود، امتناع نماید .

در این حالت، شوهر یا زن، متعهد می‌شود که موارد مذکور در تعهدنامه زوجین را بی‌چون‌وچرا، انجام داده و از آن، سرپیچی نکند. در غیر این صورت، ممکن است که در صورت سرپیچی از تعهد زن یا تعهد مرد، ضمانت‌های اجرایی ذکر شده در متن تعهدنامه اخلاقی همسر، در خصوص وی، اعمال گردد که بسته به موضوع تعهدنامه مرد و زن، این ضمانت‌های اجرایی، متفاوت است.

تعهدنامه‌ های اخلاقی همسر چیست؟

عواقب تعهد محضری از همسر

اصولاً تعهد محضری اخلاقی همسر، یک اثر حقوقی مهم دارد و آن هم این است که شخص متعهد، علی‌الاصول می‌بایست به تعهدات مورد پذیرش در آن سند پایبند بماند. لکن درصورتی‌که مجدداً تعهدات مندرج در سند تعهدنامه، زیر پا گذاشته شود، ضمانت اجرای کیفری یا حقوقی خاصی متوجه فرد نخواهد شد.
مگر اینکه در متن تعهد محضری اخلاقی همسر، ضمانت اجرای تخلف از متن تعهدنامه، مورد پیش‌بینی قرار گرفته باشد. مثلاً، درصورتی‌که زن، متوجه برقراری رابطه نامشروع توسط شوهر شده باشد، می‌تواند در متن تعهدنامه اخلاقی محضری، وی را به وفاداری، ملزم نماید.

اما باید توجه داشت که این امر، به‌هیچ‌وجه جلوی خیانت مجدد مرد را نمی‌گیرد. اگر به مسائلی پیرامن مجازات‌ها علاقه دارید، به مطلب آیا با گرفتن اسکرین‌‌ شات مجازات می‌شوید؟ مراجعه کنید.

بلکه اگر زن، حین تنظیم تعهدنامه اخلاقی محضری، شرط کرده باشد که در صورت خیانت مجدد مرد، وی حق طلاق خواهد داشت، در این صورت، عواقب تعهد زن یا تعهد مرد، آن است که اگر شوهر، دوباره مرتکب رابطه نامشروع بشود، زوجه وکالت و حق طلاق خواهد داشت.
البته، حین تنظیم تعهدنامه اخلاقی همسر، این نکته را باید مدنظر قرارداد که مفاد تعهدنامه زن و مرد، حاوی اقراری بر علیه خود متعهد نباشد؛ چرا که این امر، عواقب حقوقی خاصی دارد.

به‌عنوان نمونه، اگر مرد در زمان تنظیم تعهد اخلاقی، اقرار بر ارتکاب زنا یا رابطه نامشروع کند، ممکن است در صورت نقض آن تعهد، بعدها زن بتواند به استناد این تعهد محضری، علیه مرد، شکایت کیفری مطرح نماید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این مجرم هیچ مجازاتی ندارد + ویدیو را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۷:۲۶ ق٫ظ

    👍

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۳۰ ب٫ظ

  3. امید

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۱:۳۰ ب٫ظ

    آیا میشه بعد از ازدواج دوباره درخواست افزایش مهریه داد آیا امکان داره در شرط عقدنامه بعد از چند سال زندگی شرط حق طلاق را وارد عقدنامه کردویا مبلغ مهریه را افزایش داد آیا این تغییرات را می‌توان دردفترخانه اسناد رسمی یا دفتر های ازدواج وطلاق ثبت مجددکرد وجه قانونی دارد

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ق٫ظ

      به لحاظ قانونی تغییر میزان مهریه به جهت افزایش مهریه پس از عقد ممکن نیست اما شما می‌توانید بعد از عقد و حتی پس از چند سال زندگی مشترک حق طلاق را به همسر خود بدهید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …