اجاره به شرط تملیک راهی برای خانه دار شدن

۳
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این شکل خاص از قرارداد اجاره مانند سایر قراردادهای اجاره املاک شرایط مختص به خود را دارد، با این تفاوت که در این قرارداد شرط ویژه تملیک ملک است و مستاجر با رعایت شرایط تعیین‌شده اولیه، از زمان انقضای قرارداد، مالک مسکن مورد اجاره می‎شود.
Ejare be sharte tamlik اجاره به شرط تملیک راهی برای خانه دار شدن

اجاره به شرط تملیک روشی قانونی برای خانه‎ دار شدن افراد است. این روش مالکیت به دلیل بالا بودن قیمت مسکن برای اشخاصی‎ که توان مالی کافی برای پرداخت کل مبلغ خرید یک ملک به‌ صورت یکجا را ندارند، روشی معقول و مناسب محسوب می شود.

در باره اجاره به شرط تملیک بیشتر بدانیم

اجاره به شرط تملیک یک عقد اجاره است که در آن شرط می‎شود مستاجر در صورت عمل به شرایط مندرج در قرارداد تا پایان مدت اجاره و با پرداخت آخرین قسط اجاره‌ بها، مالک ملک مورد اجاره شود.

این شکل از قرارداد اجاره نیز مانند سایر قراردادهای اجاره املاک شرایط مختص به خود را دارد، با این تفاوت که در این قرارداد شرط ویژه تملیک ملک است و مستاجر با رعایت شرایط تعیین‌شده اولیه، از زمان انقضای قرارداد، مالک مسکن مورد اجاره می‎شود و تاقبل از آن  ملک در دست مستاجر به صورت امانت است. بر این اساس اگر به هر دلیلی شرط مورد نظر رعایت نشود مالکیت انتقال داده نمی‎شود. مال الاجاره در این قرارداد به‌عنوان قیمت معامله ولی به‌صورت تدریجی پرداخت می‎شود.

تفاوت های قرارداد اجاره و اجاره به شرط تملیک

گفتیم که ماهیت اجاره به شرط تملیک، همان عقد اجاره است اما لازم است بدانیم یک‎سری تفاوت‎هایی بین قرارداد اجاره و قرارداد اجاره به شرط تملیک وجود دارد:

۱. در قرارداد اجاره، مالک منافع ملک خود را به مستاجر منتقل می‎کند ولی در اجاره به شرط تملیک، مالک مالکیت ملک مورد اجاره را به مستاجر انتقال می‎دهد.

۲. در قرارداد اجاره گاهی موجر، مالک ملک مورد اجاره نیست اما به‌طور قانونی حق انتقال منافع ملک را برای مدت معینی دارد اما در اجاره به شرط تملیک حتما موجر باید مالک ملک مورد اجاره باشد.

۳. در اجاره به شرط تملیک مالک حق هیچ‌گونه دخل و تصرفی که متعارض با مالکیت مستاجر در آینده باشد را ندارد. اما هزینه نگهداری و تعمیرات اساسی در خصوص ملک مورد معامله در زمان قرارداد اجاره بر عهده مستاجر است. برخلاف قرارداد اجاره که هزینه تعمیرات اساسی همچون تاسیسات منزل و … بر عهده صاحب‎خانه است.

اجاره به شرط تملیک

تنها تفاوت این قرارداد با قرارداد فروش ملک این ‎است که در قرارداد فروش ملک، انتقال فوری صورت می‎گیرد و در قرارداد اجاره به شرط تملیک به‌صورت تدریجی.

اجاره به شرط تملیک در سازمان ها شرایط خاص دارد

قرارداد اجاره به شرط تملیک بین افراد حقیقی و بیشتر، میان سازمان‎های دولتی و بانک‌ها و اشخاص منعقد می‎شود تا این راه تضمینی باشد برای رعایت مصلحت حقوقی دولت و در صورت عدم رعایت شرایط مندرج در قرارداد ملک به مستاجر انتقال داده نشود.

شایان ذکر است قرارداد اجاره به شرط تملیک در هر سازمانی از شرایط خاص آن سازمان پیروی می‎کند. به‌عنوان مثال، سازمان مسکن و شهرسازی قرارداد و شرایط پرداخت متفاوتی نسبت به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یا شرکت‌های انبوه‌ساز دارد که پذیرفتن این شرایط به عهده فردی است که قصد خانه‎دار شدن از این طریق را دارد. افراد باید با توجه به شرایط شخصی خود تصمیم به امضاء این قرارداد گرفته و مسئولیت آن را بپذیرند.

برای مطالعه بیشتر به دانستنی های حقوقی ملکی مجله دلتا مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ضیایی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

    خیلی مطلب خوبی بود

    پاسخ

  2. شهین گلمحمدی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۵۹ ب٫ظ

    مطالب ارزنده ای بودن

    پاسخ

    • راضیه قربانی

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ در ۶:۱۳ ب٫ظ

      ممنونم از همراهی شما با مجله دلتا

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …