اصفهک؛ روستایی که شاهد عینی زلزله بود

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در بخش «دیهوک» همین منطقه خانه‌هایی از خشت و گل کنار هم چیده شده‌اند و روستای «اصفهک» را تشکیل داده‌اند.
روستای اصفهک

اگر بین انتخاب روستاگردی در یک بافت تاریخی و کویرگردی و آسمان نورانی‌اش شک دارید، پیشنهاد ما به شما روستای اصفهک است. این روستای تاریخی در دل کویر طبس قرار گرفته و همه ویژگی‌های دل‌خواهتان را یک‌جا دارد. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

 روستای اصفهک کجاست؟

به استان خراسان جنوبی که بروید در حدود ۳۸ کیلومتری شرق شهر طبس می‌توانید یک بافت تاریخی جالب ببینید. اصفهک یکی از روستاهایی است که شاهد عینی زلزله مرگ‌بار و تلخ طبس بود.

روستای اصفهک

ماجراجویی در یک هزارتوی کاه‌گلی

بافت تاریخی اصفهک دلیل سفر به آن است. وارد این قسمت از روستا که بشوید ماجراجویی شروع می‌شود. اگر یکی پرواز کند و از بالای سرتان از شما و مسیر جلویتان عکس بگیرد، انگار جلوی یک هزارتو ایستاده‌اید. برای این ماجراجویی وقت بگذارید و مدتی بی‌خیال ساعت و عقربه‌هایش بشوید.

طبیعت‌گردی در روستای اصفهک

کویر هم طبیعت مخصوص به خودش را دارد. موقع روستاگردی و کویرگردی در اصفهک می‌توانید پوشش گیاهی خاص آن را هم ببیند.

می‌خواهیم آسمان پر ستاره کویری اصفهک را هم جزو طبیعتش در نظر بگیریم. شاید بتوان گفت آسمان شب همان دلیلی است که هر کویرگردی را به این منطقه‌های کویری می‌کشاند.

مسجد جامع روستای اصفهک

فرض کنید شما در یکی از کنج‌های مسجد ایستاده‌اید و دوستتان در دورترین کنج نسبت شما ایستاده. حالا به دوستتان بگوید خیلی آرام و حتی به‌شکل زمزمه حرف بزند. در این لحظه قرار است غافل‌گیر شوید، چرا که صدای او را واضح می‌شنوید. برای همین معماری جالب مسجد جامع اصفهک را شبیه به بیسیم و تلفن می‌دانند.

مسجد روستای اصفهک

حمام قدیمی روستای اصفهک

حمام قدیمی روستا جزو حمام‌های خزینه‌ای بوده که بعد از زلزله کاملا بازسازی شد. احتمالا در گذشته مردم روستا به‌جای پول به مسئول حمام گندم می‌دادند و از آن استفاده می‌کردند.

رصدخانه کویری اصفهک

آفتاب که غروب می‌کند، این رصدخانه پاتوق گردشگران و کویرگردهای منطقه می‌شود. تماشای آسمان صاف، چشمک زدن ستاره‌ها و دنبال کردن کهکشان‌ها با چشم خودتان، از آن دیدنی‌هایی است که فقط در عکس و فیلم‌ها می‌بینید.

شغل مردم روستا و سوغاتی‌هایشان

می‌توان گفت که «آب»، بزرگ‌ترین دارایی اصفهک است. چندین قنات مختلف در خود روستا و اطرافش وجود دارد. برای همین شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامپروری است.

اصفهک

چه فصلی از سال مسافر اصفهک بشویم؟

با وجود کویری بودن اصفهک، چون در کنار رشته کوه‌های مرکزی قرار گرفته آن‌قدر هم گرمای غیر قابل تحملی ندارد. برای همین خیلی محدودیتی برای انتخاب فصل مناسب سفر ندارید ولی خب به‌طور کل بهار و پاییز جزو پرطرفدارترین فصل‌های کویرگردی هستند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از ایران‌شناسی گورستان اسرارآمیز بهشهر که مردگان در آن نمی‌پوسند! را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در ۰:۳۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…