ازدواج با زن بیوه چه محدودیت‌هایی دارد؟

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ازدواج می‌تواند با دختری باکره که پیش‌ از این سابقه ازدواج نداشته، صورت گیرد یا ازدواج با زن بیوه، یعنی زنی که همسر او، فوت نموده نیز امکان‌پذیر و صحیح است.
موانع و محدودیت های ازدواج با زن بیوه

محدودیت های ازدواج با زن بیوه را همه افراد باید بدانند. ازدواج با زن بیوه نیز همانند ازدواج با دختر باکره و ازدواج با دختر همسر، از شرایط به‌خصوصی برخوردار است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

موانع و محدودیت های ازدواج با زن بیوه

چنانچه زن که یکی از طرفین عقد ازدواج است بیوه باشد، موانع و محدودیت‌هایی برای ازدواج با او، وجود خواهد داشت که در صورت عدم توجه به آن‌ها، ممکن است که طرفین حرمت ابدی نسبت به یکدیگر پیدا کنند و بدین واسطه، دیگر هیچ‌گاه نتوانند به زوجیت یکدیگر درآیند.
باتوجه‌به اهمیت اطلاع از موانع و محدودیت ‌های ازدواج با زن بیوه، در این بخش قصد داریم، در خصوص محدودیت های ازدواج با زن بیوه، صحبت کنیم و بگوییم که طرفین عقد،چگونه می‌توانند، این موانع را بر طرف کرده و پس از آن به‌واسطه عقد نکاح دائم یا موقت، به زوجیت یکدیگر درآیند. موانع ازدواج با زن بیوه، عبارت‌اند از:
وجود قرابت نسبی: زن بیوه و مردی که قصد ازدواج با او را دارد، نباید از اقارب نسبی یکدیگر باشند. بر اساس قانون مدنی، پدر، مادر، اجداد، جدات و هر چه قدر بالاتر رود، اولاد، فرزندان اولاد، برادر، خواهر و فرزندان آن‌ها، هر چقدر که پایین‌تر رود، عمه، خاله، دایی و عمو، از اقارب نسبی هستند که ازدواج با آن‌ها، ممنوع است.

وجود قرابت نسبی
وجود قرابت رضاعی: زن بیوه و مردی که قصد ازدواج با او را دارد، نباید با یکدیگر قرابت رضاعی، یعنی، قرابتی که به‌واسطه شیر خوردن نوزاد، از شخصی غیر از مادرش، با رعایت شرایط فقهی و قانونی، ایجاد می‌شود، داشته باشند. (در حدود طبقات و درجات قرابت نسبی)
بودن در عده وفات: زن بیوه، در زمان ازدواج مجدد نباید در عده وفات همسرش که ۴ ماه و ده روز است باشد؛ چراکه ازدواج در زمان عده، با علم به حرمت این امر و علم به اینکه زن، در مدت عده است، سبب مواجه‌شدن با عواقب نگه نداشتن عده و حرام شدن ابدی طرفین، بر یکدیگر خواهد شد.
بودن در حالت احرام: زن بیوه و مردی که قصد ازدواج با او را دارد، نباید در حالت احرام باشند؛ چراکه ازدواج در حالت احرام، با علم به حرمت این امر، سبب حرام شدن ابدی طرفین، بر یکدیگر خواهد شد و در غیر این صورت، سبب بطلان عقد است.
کافر و غیرمسلمان بودن مرد: مردی که زن بیوه مسلمان، قصد ازدواج با او را دارد، نباید کافر و غیرمسلمان باشد.

کافر و غیرمسلمان بودن مرد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مجازات بارداری از رابطه نامشروع چیست؟ را مطالعه کنید.

منبع: www.heyvalaw.com

۱۱ دیدگاه

  1. حمید

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در ۵:۳۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۰۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۲۹ ق٫ظ

  6. عاطفه

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۵:۳۹ ب٫ظ

    سپاسگزارم ازشما مطالب بسیار عالی و آموزنده بود مرسی 🙏

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۱۸ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما عاطفه عزیز

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۳۶ ب٫ظ

  8. طاها

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۱۸ ب٫ظ

    یه دختر باکره در حال احرام هم نمی توان با او ازدواج کرد ، یه دختر باکره هم نمی تواند با مرد کافر یا غیر مسلمان ازدواج کند . یه دختر باکره هم نمی تواند با محارم رضاعی و سببی خود ازدواج کند . تنها فرق دختر باکره و زن بیوه برای ازدواج درنگه داشتن عده وفات همسر که چهار ماه و ده روز است ، می باشد .

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۱۹ ق٫ظ

      ممنونم از نظر شما

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …