قلعه‌ های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قلعه‌های دیدنی و معروف استان چهار محال و بختیاری عبارتند از: قلعه چالشتر، قلعه سردار اسعد بختیاری، قلعه امیرمفخم دزک، قلعه صمصام السلطنه شلمزار، قلعه بارده، قلعه امیر مجاهد و بسیاری دیگر که باب طبع گردشگران مختلف هستند.
قلعه های دیدنی

قلعه‌ های دیدنی استان چهارمحال و بختیاری در جنوب غربی ایران و در مرکز رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.

کشف ابزار سنگی نشان از قدمت ۹ هزارساله استان  چهار محال و بختیاری دارد. همچنین بقایای اولین روستاهای ایران در این خطه کشف شده است.

قلعه های دیدنی استان

قلعه های دیدنی و معروف استان چهار محال و بختیاری از دوران صفویه تا دوره پهلوی دوم ساخته شده‌اند. قلعه‌های معروف آن عبارتند از: قلعه چالشتر، قلعه سردار اسعد بختیاری، قلعه امیرمفخم دزک، قلعه صمصام السلطنه شلمزار، قلعه بارده، قلعه امیر مجاهد و بسیاری دیگر که باب طبع گردشگران مختلف هستند.

این بناها سرشار از آیات قرآنی، آینه کاری، نقاشی، نقوش شکار و جنگ، داستان‌های عاشقانه و نقوش قهوه خانه‌ای، سقف های چوبی، حوض حیاط بزرگ، ستون‌های حجاری شده بسیار تماشایی و پنجره‌های گره چینی شده، هستند که فرهنگ و تاریخ پر شکوه ایران زمین را در جای‌جای خود با اقتدار نشان می‌دهند.

قلعه

به عنوان مثال، قلعه دزک، در روستای دزک از توابع شهر کیار قرار دارد و در اواخر دوره قاجاریه ساخته شده است. این عمارت برجسته دو ایوان شرقی و غربی، تالار و سفره خانه، اتاق آینه و چهاربرج دارد.

 قلعه های دیدنی استان چهار محال و بختیاری طی ماه‌ها و سال‌های طولانی میزبان مشاهیر معروفی مانند: علامه دهخدا، وحید دستگردی، فرخی یزدی، ملک الشعرای بهار و دکتر محمد مصدق بوده است.

قلعه ها

آداب و رسوم مردم چهارمحال و بختیاری هم گنجینه‌ای ارزشمند برای جامعه‌شناسان و گردشگران محسوب می‌شود. از این آداب  و رسوم می‌توان به کوچ‌نشینی، دستمال‌بازی، موسیقی محلی، دست‌بافته‌ها و…اشاره کرد.

با صفحه گوناگون در مجله دلتا همراه شوید.

۳ دیدگاه

  1. مهدی مختاری

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

  2. محمد حسن بیگدلی

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

    عاشق جاهای تاریخی هستم
    امیدوارم بتوانم سفری داشته باشم
    سپاسگذارم

    پاسخ

    • زهرا دُرّی

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۵ ق٫ظ

      سلام و سپاس دوست گرامی.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…