3 مورد از روستاهای عجیب ایران را بشناسید + ویدیو

0
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایران کشوری مملو از شگفتی و عجایب است. در ایران مکان‌ها و روستاهایی وجود دارد که به جرات می‌توان آن‌ها را در لیست عجیب‌ترین روستاهای دنیا قرار داد. روستاهای عجیب ایران یا دارای معماری و ظاهر عجیبی هستند یا اتفاقات عجیبی در آن‌ها رخ می‌دهد.

 

روستاهای عجیب ایران مکان‌هایی هستند که با سایر نقاط ایران قابل مقایسه نیستند. در این روستاها اتفاقاتی می‌افتد که دهان حیرت همگان را باز نگه می‌دارد. دلتا مگ در این مقاله به معرفی سه روستای عجیب در ایران پرداخته، با ما همراه باشید.

روستای صراخیه از روستاهای عجیب ایران

در جنوب جاده شادگان دارخوین، در دهستان ناصری روستایی در میان تالاب زیبای شادگان قرار گرفته که آن را با نام روستای صراخیه می‌شناسند. از آن‌جایی که تنها مسیر رفت و آب این روستا از طریق قایق سواری است و هیچ جاده‌ای در آن وجود ندارد و مردم در میان آب‌های تالاب خانه ساخته و زندگی می‌کنند، صراخیه با نام ونیز ایران شهرت یافته است.

مردم این روستا با قایق‌های چوبی در میان روستا جابه‌جا می‌شوند. تالاب شادگان یکی از تالاب‌های آب شیرین ایران است که در بعضی جاها نیز آب آن شور می‌شود. این تنوع آب شیرین و شور در تالاب باعث شده که تنوع زیست محیطی این منطقه بسیار بالا برود و گونه‌های جانوری و گیاهی کمیابی در این روستا وجود داشته باشد. روستای صراخیه از سرمایه‌های طبیعی ایران و جهان و یکی از روستاهای عجیب جهان است که در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

روستای صراخیه

روستای سر آقا سید از روستاهای خاص ایران

روستای سر آقا سید در دامنه‌های سرسبز کوه‌های زاگرس روستایی پلکانی قرار گرفته که به روستای سر آقا سید معروف است. این روستای پلکانی از توابع کوهرنگ است که در استان چهار محال ‌بختیاری واقع شده است. فاصله این روستا از شهرکرد حدود نود و یک کیلومتر است.

از آنجایی که خانه‌های پلکانی این روستا شباهت زیادی به نما و معماری خانه‌های ماسوله گیلان دارند، روستای سر آقا سید را با نام ماسوله زاگرس می‌شناسند. معماری سنتی و استفاده از مصالحی مانند خشت و گل ویژگی بارز خانه‌های روستای سر آقا سید است که حیاط خانه بالایی در واقع پشت‌بام خانه پایینی است.

زندگی مردم این روستا به شکل سنتی می‌گذرد و هنوز هم برای گرم کردن خانه‌هایشان از هیزم و چوب استفاده می‌کنند. لباس محلی این منطقه پوشش زنان و مردان روستا را شکل می‌دهد که زیبایی خاصی نیز به روستا بخشیده است.

از دیگر ویژگی‌های عجیب روستای سر آقا سید به‌عنوان یکی از روستاهای عجیب ایران این است که راه ارتباطی این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش سنگین برف با مناطق اطراف به‌طور کامل قطع می‌شود و تا شش ماه با دنیای بیرون هیچ‌گونه ارتباطی ندارند.

مطلب پیشنهادی:  نیلوفر آبی، مادر معابد زیبای هندوستان

روستای سرآقا سید

روستای آب اسک از روستاهای عجیب ایران

یکی دیگر از روستاهای خاص ایران روستای آب اسک است که از روستاهای توابع آمل محسوب می‌شود. این روستا در فاصله هشتاد و هفت کیلومتری مازندران واقع شده است. طبیعت بکر و زیبا، چشمه‌های آب گرم مخصوص درمان کم‌خونی و رودخانه هراز که گردشگران در کنار آن چادر می‌زنند باعث شده که این روستا به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شود.

از ویژگی‌های عجیب این روستا که بر شهرت آن افزوده، رسوم عجیب و غریب مردم آن است. هرساله یک روز در فصل بهار و در ماه اردیبهشت زن‌ها در این روستا پادشاهی می‌کنند! روسمی که به آن مراسم زن شاهی می‌گویند. در این روز هیچ مردی در روستا دیده نمی‌شود. در رسم دیگری به نام برف چال، تمامی مردان روستا از کوچک و بزرگ برای جمع کردن آخرین قطعات برف به‌جا مانده از زمستان راهی کوه می‌شوند و هرکس قطعه یخی بر دوش به سمت چالی حرکت می‌کند که یخ را در چال قرار دهد. مردم این روستا اینگونه آب شیرین و قابل شرب را برای دام‌های خود در روزهای تابستان ذخیره می‌کنند.

روستای آب اسک

سخن آخر

ایران مناطق بکر و بسیار عجیب کم ندارد که همیشه در لیست محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهانی بوده‌اند. روستایی در طالقان، روستای ماخونیک یا روستایی که تمام مردم آن کور هستند از دیگر روستاهای عجیب ایران هستند که راز و رمزهای بسیاری را در دل خود نگه داشته و مردم بسیاری را از سراسر دنیا برای بازدید و گردش به ایران می‌کشانند. تخت سلیمان نیز روستایی باستانی و عجیب در ایران است. ما در این مقاله تلاش کردیم سه مورد از روستاهای خاص ایران را به شما معرفی کنیم، امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

به جز تخت جمشید شیراز، در شهر شوش هم می‌توانید نمونه بارز معماری هخامنشی را ببینید. در محد…