ضرورت های‎ انجام یک معامله ملکی

۴
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بخش عمده‎ای از پرونده‌هایی که در دادگستری مطرح می‌شود، ناشی از ناآگاهی مردم از شیوه درست معاملات است. بهتر است که برای انجام یک معامله اعم از ملک و سایر موارد علاوه بر دفاتر مشاور املاک به دفاتر اسناد رسمی نیز مراجعه کنید.
معامله

نوعی از معاملات که در جامعه می‌تواند اسباب دردسرهای مختلف شود، معاملات املاک است. برای این که معامله شما به درستی صورت گیرد،  باید دو مرحله زیر را انجام دهید.

مرحله اول: دفاتر مشاوره املاک

مشاوران املاک، در نقش واسطه ها، طرفین قرارداد را به هم نزدیک می‌کنند اما باید حتماً قرارداد را در دفتر اسناد رسمی ثبت کنید. اگر به بنگاه می‌روید و مبایعه ‌نامه می‌نویسید، حتماً زمان رفتن به دفتر اسناد رسمی و شماره آن را تعیین کنید و به توافق بعدی واگذار نکنید. باید توجه کنید به لحاظ زمانی، فاصله تنظیم مبایعه‌نامه تا حضور در دفتر اسناد رسمی باید کمترین فاصله باشد.

نکته دیگری که در بنگاه املاک باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بعد از تنظیم مبایعه‌نامه ممکن است معلوم شود که ملک در رهن بانک یا توقیف بوده است یا این که اصلا طرف معامله شما مالک نبوده است. ممکن است این مورد در شرایطی معلوم شود که شما مبایعه‌نامه را امضا کرده‌ و بخش بزرگی از مبلغ را پرداخته‌اید. برای اینکه با این مشکل روبه‌رو نشوید، قبل از آنکه مبایعه‌نامه را امضا کنید، با مشورت یکی از کارشناسان دفاتر اسناد رسمی یا مراجعه به اداره ثبت، از آخرین وضعیت ملک مورد معامله باخبر شوید.

همچنین سعی کنید بیشتر مبلغ قرارداد را در دفتر اسناد رسمی و هم‌زمان با تنظیم سند رسمی بپردازید. در ضمن توصیه می‌شود که زمان امضای مبایعه‌نامه و مراجعه به دفترخانه طولانی نباشد، چون با کوتاه بودن این زمان در صورت نوسان قیمت ملک و گران شدن نرخ‌ها، طرفین به فسخ معامله و یا خلف وعده وسوسه نمی‌شوند، اما با توجه به نرخ تورم اگر این زمان طولانی باشد، با افزایش قیمت ملک، فروشنده وسوسه می‌شود که با انتقال ملک با قیمتی که توافق شده، مخالفت کند که باعث دردسرهای بعدی خواهدشد.

توصیه دیگر اینکه، مردم به مشاوران املاک دارای پروانه کسب مراجعه کنند، کسانی که مورد تایید اتحادیه مشاوران املاک و وزارت بازرگانی هستند. این‌گونه مشاوران با نصب برچسب روی شیشه محل کسبشان و با دارا بودن کد رهگیری، شناخته می‌شوند. کد رهگیری معامله ملک خریداری شده  را حتماً بگیرید.

معامله

مرحله دوم : دفاتر اسناد رسمی

سند رسمی در اداره‌ها و بانک‌ها ویژگی ‌های زیادی برای صاحب سند دارد بنابراین برای خرید و فروش ملک حتماً به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، اعتبار وکالت بلاعزل است که در دفاتر اسناد رسمی منعقد می‌شود. این نوع وکالت خیلی کاربرد دارد، اما شهروندان باید توجه داشته باشند که نباید زیاد به این قرارداد دل ببندند و حتماً هرچه زودتر تکلیف قرارداد را روشن کنند. وکالت ممکن است بر اثر عواملی باطل یا ابطال یا فسخ یا منفسخ شود. مثلاً وکالت با فوت یکی از طرفین و یا محجور شدن آنان از بین می‌رود.

بنابراین اگر موکلی که وکالت داده است، آلزایمر بگیرد در واقع او محجور شده است و وکالت از بین می‌رود بنابراین توصیه می‌شود که فقط برای امور اداری از وکالت استفاده کنید و اگر ملکی  را وکالتی خریدید، هر چه زودتر آن را به سند قطعی تبدیل کنید.

هشدار ما را جدی بگیرید. برخلاف نظر برخی مردم که گمان می‌کنند، گرفتن وکالت بلاعزل از فروشنده به معنای انتقال قطعی ملک است، باید توجه داشت که محکم‌ترین وکالت‌ها‌ هم عقدی متزلزل و البته قابل فسخ است.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۱ در ۲:۱۱ ق٫ظ

  2. شعبانی

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۲۵ ب٫ظ

    توصیه می‌شود که زمان امضای مبایعه‌نامه و مراجعه به دفترخانه طولانی نباشد، چون با کوتاه بودن این زمان در صورت نوسان قیمت ملک و گران شدن نرخ‌ها، طرفین به فسخ معامله و یا خلف وعده وسوسه نمی‌شوند

    پاسخ

  3. فروزش

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۴۷ ب٫ظ

    بسیار خوب

    پاسخ

  4. محمد نیکروش

    ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ در ۱:۰۶ ب٫ظ

    استفاده کردم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …