تحلیل بازار مسکن در سال ۹۸

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جهش قیمت مسکن در سال 97 متاثر از جهش بازار ارز و طلا سبب شد تا قدرت طرف تقاضا به شدت کاهش پیدا کند، ولی همین موضوع باعث شده تا کارشناسان بازار مسکن در سال 98 را با ثبات تر از سال قبل پیش بینی کنند.
مسکن در سال 98

بازار مسکن در سال ۹۸ را اغلب کارشناسان بازاری دور از تلاطم های قیمتی پیش بینی می کنند.

به زعم اکثر کارشناسان، مسکن در سال ۹۸ از سونامی پر تلاطم قیمت‌ها در امان خواهدبود. دلیل این موضوع به توان مالی متقاضیان مسکن برمی‎گرد.

به گزارش مجله دلتا به نقل از اقتصادآنلاین، مهدی سلطان‌محمدی اظهار کرد: قیمت‌های مسکن در سال ۹۶ رشد چشمگیری به خصوص در شهر تهران داشت که تا حدی قابل پیش‌بینی بود. با توجه به چرخه‌های رونق و رکود بازار مسکن و این‌که از سال ۹۲ تا ۹۵ نیز این بازار در رکود سنگین قرار گرفت، احتمال رشد قیمت مسکن بالاتر از نرخ تورم وجود داشت که این اتفاق افتاد. اما یک عامل تشدیدکننده در بازار یعنی افزایش سنگین نرخ ارز بعد از اعمال تحریم‌های سال گذشته روی داد که بازار را پر تلاطم کرد.

رشد قیمت مسکن به اندازه نرخ ارز دور از انتظار است

وی با بیان این‌که بازارهای مسکن و ارز، معمولاً همبستگی دارند افزود: در عین حال نباید انتظار داشت که این دو بازار متناسب و همپای یکدیگر رشد کنند،کما اینکه در سال ۹۷ رشد قیمت مسکن حدود نصف رشد قیمت دلار به ثبت رسید. یکی از علل همبستگی قیمت‌های ارز و مسکن، تأثیر تغییرات نرخ ارز روی قیمت بخش مصالح ساختمانی است.

مسکن در سال 1398

این کارشناس بازار مسکن درباره علت تاثیر نرخ دلار بر قیمت نهاده‌های ساختمانی به رغم تولید داخلی بسیاری از این کالاها گفت: آن‌چه باعث همبستگی کالاهای داخلی با نرخ ارز می‌شود، صرفاً تولید داخلی این کالاها نیست بلکه قابل تجارت بودن در سطح جهانی است که اهمیت دارد. کالاهایی که قابلیت جابه‌جایی و تجارت در بازارهای جهانی را دارند، جدای از این‌ که تولید داخل باشند از نوسان های نرخ ارز به شدت متأثر می‌شوند. به طور مثال هم‌اکنون قیمت مصالح فلزی با دلار ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ تومان مطابقت دارد که تا حدی با نرخ سامانه نیما هماهنگ است.

سلطان‌محمدی تصریح کرد: تغییرات قیمت مسکن در دراز مدت با نرخ تورم همواره همبستگی داشته است. وقتی تورم بالا می‌رود عده‌ای وارد بازار مسکن می‌شوند تا بتوانند ارزش نقدینگی خود را در مقابل تورم حفظ کنند. با توجه به این موضوع، در سال قبل افزایش بالاتر از نرخ تورم و پایین‌تر از نرخ دلار برای بازار مسکن قابل انتظار بود.

رشد مسکن در سال۹۸ حدود نرخ تورم خواهد بود

سلطان‌محمدی، درباره پیش‌بینی از قیمت مسکن در سال۹۸ گفت: همان مولفه‌هایی که سال گذشته در بازار مسکن وجود داشتند با مقیاس ضعیف‌تر هنوز فعال هستند. علاوه بر احتمال افزایش نرخ ارز، افزایش حداقل دستمزد که تا حدود ۳۵ درصد تعیین شده و بخش عمده‌ای از هزینه‌های ساخت مسکن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بر قیمت تمام شده مسکن در سال ۹۸ تأثیرگذار است. بنابراین احتمال تورم در این بخش زیاد است. می‌توان انتظار داشت که بازار مسکن همچنان از رشد برخوردار باشد اما افزایش جهشی نخواهد بود. وی افزود: به نظر من  قیمت مسکن در سال ۹۸ در محدوده نرخ تورم و حتی ممکن است پایین‌تر از میانگین تورم قرار گیرد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…