ازدواج دختر باکره چه شرایطی دارد؟

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا با قانون جدید ازدواج دختر باکره آشنایی دارید؟ در این مطلب، با این قانون از جمله شرایط جدید ازدواج دختر بدون اجازه پدر، اجازه ازدواج دختر بالای 30 سال و سوالاتی در این راستا می‌پردازیم.
ازدواج دختر باکره

 ازدواج دختر باکره شرایطی دارد که در قانون بیان شده است. یکی از سؤال‌های حقوقی که برای دخترانی که در شرف ازدواج هستند پیش می‌آید این است که چرا برای ازدواج نیاز به اجازه پدر دارند؟ و اگر پدر با ازدواج آن‌ها مخالفت کرد از نظر قانونی چه راهکاری وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا به‌اختصار مهم‌ترین قوانین حقوقی و فقهی مربوط به اجازه ازدواج دختر باکره را برایتان شرح می‌دهیم. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

ازدواج دختر باکره

هنگام توضیح این مورد به سؤالات دیگر نیز می‌پردازیم.

اجازه پدر در ازدواج دختر باکره از منظر فقهی

به طور مختصر و به زبان ساده باید بگوییم، تمامی فقهایی که اجازه ولی را در خصوص ازدواج دختر باکره شرط دانسته‌اند به این موارد اذعان دارند که:

  • اعتبار اجازه پدر تنها در صورتی است که ولی از این اختیار بدون علت موجه استفاده نکند.
  • عدم اجازه ولی بر ازدواج باید مستند به علل و دلایل منطقی و موجه باشد.
  • چنانچه با وجود خواستگار شایسته و تمایل دختر، پدر وی از اجازه‌دادن خودداری کند؛ در این صورت اعتبار اجازه وی از بین می‌رود.
  • اثبات موجه بودن دلایل رد عقد نکاح، به عهده ولی نیست بلکه چنانچه پس از ازدواج، پدر، عقد واقع شده را قبول نکند، کافی است که عدم موافقت خود را در دادگاه اثبات کند. اثبات موجه نبودن دلایل رد و عدم موافقت ولی برعهده زوجین است.

شرایط جدید ازدواج دختر باکره بدون اجازه پدر چیست؟

ازدواج دختر باکره نیازمند اجازه پدر یا جد پدری اوست؛ ولو آن که دختر بالغ باشد. این در حالی است که چنانچه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کنند، اجازه ایشان ساقط و در این صورت شما می‌توانید با معرفی کامل مردی که می‌خواهید با او ازدواج نمایید و شرایط نکاح و مهری که بینتان قرار داده شده است، پس از اخذ اجازه در دادگاه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه کرده و نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام کنید. اگر به مطالبی پیرامون طلاق علاقه دارید، به مطلب طلاق در این دوران، ممنوع! مراجعه کنید.

ازدواج دختر

اجازه پدر برای ازدواج دختری که باکره نیست چگونه است؟

مطابق رأی وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور، درصورتی‌که زن باکره نباشد نیاز به اجازه پدر ندارد ولو این که از راه نامشروع بکارت خود را ازدست‌داده باشد.

اجازه ازدواج دختر بالای ۳۰ سال چگونه است؟

این که چند سالی شنیده می‌شود که می‌گویند دختر بالای ۳۰ سال نیاز به اذن و اجازه پدر ندارد از اساس کذب محض و شایعه‌ای دروغین است.

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی ازدواج دختر باکره منوط به اذن پدر است. تشخیص بکارت یا عدم بکارت هم دست طرفین رابطه نیست و باید توسط پزشک تشخیص داده شود. در واقع می‌توان گفت داخل این مفهوم، عدم سابقه ازدواج هم مستتر است. از طرفی نباید تصور کرد اگر بانویی از طرق غیرمتعارف مانند ورزش‌کردن یا تجاوز بکارتش را از دست داد، دیگر نیاز به اذن پدر ندارد.

اجازه پدر برای ازدواج دختر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی فروش این ملک مشکل است + ویدیو را مطالعه کنید.

منبع: sitevakil.com

۴ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۳:۱۷ ق٫ظ

    🙏🙏🌹🌹تشکر از شما

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز🌹🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۴۰۱ در ۰:۳۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۱ در ۳:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …