پارامترهای موثر بر تعیین قیمت ملک در سال ۹۸

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعیین قیمت ملک در سال 98 تحت تاثیر پارامترهای مختلفی خواهدبود که همه اینها در قیمت تمام شده مسکن اثر خواهد گذاشت.
قیمت ملک در سال 98

آخرین گزارش‌هایی که در خصوص بهای نهاده‌های ساختمانی منتشر شده است، موید رشد بیشتر بهای نهاده‌های ساختمانی و به تبع آن بهای تمام‌شده مسکن است. به صورت سنتی، پس از افزایش نرخ ارز، تورم ناشی از آن با تاخیر به سایر محصولات و کالاها سرایت کرده و منجر به افزایش تورم می‌شود. در کنار این عوامل پارامترهای دیگری هم بر تعیین قیمت ملک در سال ۹۸  موثر خواهند بود.

در این شرایط، به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت ها همچنان ادامه‌دار بوده و شاهد صعود بیشتر قیمت نهاده‌های ساختمانی در ماه‌های آتی خواهیم بود. هرچند ورود به دوره رکود می‌تواند این نرخ تورم را در خصوص برخی از کالاها تا حدودی تعدیل کند، اما در هر حال فشار بهای تمام‌شده باعث خواهد شد که تورم این بخش همچنان ادامه‌دار باشد.

تاثیر کاهش عرضه بر قیمت ملک در سال ۹۸

به گزارش مجله دلتا، به نقل از تجارت فردا، روند افزایش قیمت با اتمام سال ۹۷، شکل جدیدی به خود خواهد گرفت. افزایش احتمالی بهای حامل‌های انرژی و افزایش دستمزدها خود منجر به افزایش مجدد بهای تمام‌شده خواهد شد. همچنین در صورتی که روند فعلی فروش نفت و کسری بودجه دولت ادامه داشته باشد، احتمال افزایش بیشتر نرخ ارز نیز در سال آینده وجود خواهد داشت که همین موضوع نیز در صورت وقوع، علاوه بر ایجاد انتظار تورمی در بازار مسکن، منجر به افزایش بیشتر بهای تمام‌شده خواهد شد.

تعیین قیمت ملک در سال 98

در کنار این مولفه‌ها، هزینه‌های جانبی دیگری مانند افزایش مالیات نقل و انتقال، تاثیرات قانون مالیات‌های مستقیم بر سود سازندگان که رفته‌رفته در حال اثرگذاری در بازار است و افزایش احتمالی هزینه صدور پروانه توسط شهرداری‌ها با ورود به سال جدید، عوامل دیگری هستند که می‌توانند منجر به افزایش بهای تمام‌شده شوند.

ترکیب این روند با وضعیت فعلی، باعث سخت شدن سال آتی برای سازندگان و مصرف‌کنندگان خواهد شد. لذا در صورتی که تدبیر مناسبی برای این موضوع اندیشیده نشود، این تضاد، در میان‌مدت منجر به رکود ساخت‌وساز خواهد شد که علاوه بر تاثیرات آن در اقتصاد کلان و رشد اقتصادی، هشداری برای کسری عرضه مسکن در بلندمدت است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

تاثیر کاهش عرضه نیز در بلندمدت، غلبه سمت تقاضا با ترمیم قدرت خرید و افزایش قیمت است و این سیکل معیوب که بارها تکرار شده است، مجدداً رخ خواهد داد. در مجموع می‌توان گفت چرخه‌ای که بارها در بخش مسکن تکرار شده است، بار دیگر در حال طی شدن است و هنوز برنامه مدون و روشنی برای مقابله با این مشکل ارائه نکرده است.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…