آیا می‌توان به زن خیانتکار مهریه پرداخت نکرد؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقد ازدواج یا نکاح مانند سایر عقود، سبب می‌شود که حقوق و تکالیفی به عهده زوجین قرار گیرد. برای مثال زوج پس از عقد باید به زن مهریه پرداخت کند.
پرداخت مهریه زن خیانتکار

پرداخت مهریه زن خیانتکار یکی از مواردی است که در مورد آن بسیار سوال می‌شود. درصورتی‌که زن به همسر خود خیانت نماید یا مرتکب رابطه نامشروع شود، آیا همچنان حق دریافت مهریه را خواهد داشت؟ به‌عبارت‌دیگر، آیا به زن خیانتکار مهریه تعلق می‌گیرد؟ همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

حق مهریه زن

بر اساس ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، ” به‌مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید “. به‌عبارت‌دیگر طبق این ماده، به‌محض اینکه عقد نکاح به طور صحیحی واقع شد، زن مالک مهریه می‌شود .

پرداخت مهریه زن خیانتکار

در پاسخ به این سوال و باتوجه‌به مواد مختلف قانونی، این چنین باید گفت که حق مهریه، باتوجه‌به عقد ازدواج به زن تعلق‌گرفته است و او مالک مهریه‌اش شده است؛ بنابراین، باوجودآنکه خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از جانب زن، جرم است و مرد می‌تواند دراین‌خصوص علیه زن شکایت کیفری کند، حق مهریه زن وجود دارد و درصورتی‌که زن مهریه‌اش را مطالبه کند، مرد مکلف است که مهریه را به زن پرداخت کند. اگر به مسائلی پیرامون رابطه نامشروع علاقه دارید، به مطلب این رابطه نامشروع به اجبار است مراجعه کنید.

در واقع، خیانت زن یا برقراری رابطه نامشروع از سوی زن سبب ازبین‌رفتن حق مهریه زن نخواهد شد؛ چرا که مالکیت زن بر مهریه در زمان عقد نکاح محقق شده و مرد مکلف به پرداخت مهریه زن شده است. اما درصورتی‌که مرد نسبت به خیانت زن آگاه شود و خواهان طلاق توافقی با زن (طلاق به‌خاطر خیانت) باشد، در این حالت زوجین می‌توانند شرط قرار دهند که به‌ازای عدم شکایت مرد از زن به دلیل خیانت، زن نیز مهریه خود را به مرد ببخشد.

پرداخت مهریه

آیا می‌توان با وجود خیانت زن مهریه را پرداخت نکرد؟

پرداخت مهریه مرتبط با خیانت زن نیست و باید پرداخت شود؛ اما راهکارهایی برای عدم پرداخت آن نیز وجود دارد. بنابراین پرداخت مهریه زن خیانتکار در حالت کلی امکان دارد مگر در شرایط خاص.

خیانت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی شرایط زن برای دریافت مستمری همسرش مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۱ در ۶:۴۱ ب٫ظ

  3. عاطفه

    ۹ دی ۱۴۰۱ در ۸:۰۱ ب٫ظ

    اینجا که قانون باید حق دادن مهریه را باطل کند سکوت کرده. قانون ایران قانونه جنگله 🧐به امید قانون به معنای واقعی 🙏🙏🙏🙏نه این مزخرفات

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۰ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

      ممنون از نظرتون عزیزم

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۹ دی ۱۴۰۱ در ۱:۱۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …