کاهش نرخ سود و تاثیر آن بر بازار مسکن

آمار معاملات آبان ماه ۹۶ (تهیه شده توسط دفتر اقتصاد مسکن) حاکی است که میزان خرید و فروش آپارتمان در تهران، با ۶ درصد افزایش نسبت به مهرماه، به حدود ۱۴ هزار واحد مسکونی رسیده است؛ این درحالی است که آمار معاملات انجام شده در مهرماه امسال در قیاس با شهریور، کاهش ۱۰ درصدی را نشان می داد.

با توجه به این که تعداد معاملات انجام شده در مهرماه، کمتر از ۱۳ هزار واحد بود؛ رشد اخیر را باید نشانه ای از زنده شدن بازار مسکن در هفته های پایانی پاییز قلمداد کرد.

در یک بررسی کلی دیگر، اعداد و ارقام نشان می دهند که میزان خرید و فروش آپارتمان در دو ماه مهر و آبان امسال، ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ افزایش داشته است که این مساله باعث شده عملکرد ۸ ماهه بازار مسکن در سال ۹۶ با رشد ۷ درصدی نسبت به ۸ ماه پارسال روبه ‌رو شود.

البته در نیمه اول سال جاری، بازار معاملات مسکن فقط رشدی ۳ درصدی را شاهد بود، اما دامنه تغییر در نیمه دوم سال بسیار گسترده تر شد.

بررسی های انجام شده درباره عامل اصلی جنب و جوش در بازار پاییزی مسکن (بخصوص در ماه آبان) نشان می دهد که دلیل این پویایی، حضور گروه تازه ای از خریداران در این بازار است که  مبدا حرکت‌شان «بازار پول» و علت حرکت‌شان، «کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی به ۱۵ درصد» است/ اقتصاد نیوز

بیشتر ببینید در همه عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…