رپورتاژ آگهی

درماتیت آتوپیک چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

۴
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیا تاکنون چیزی راجع‌به درماتیت آتوپیک شنیده‌اید؟ بیماری پوستی که باعث التهاب و قرمزی پوست می‌شود و عوارضی چون پوست ترک خورده، پوست زمخت و یا خارش پوستی را به همراه دارد.
1 2 درماتیت آتوپیک چیست؟ علت، علائم و راه‌کارهای درمانی آن

اگزمای آتوپیک گاهی با تاول نیز همراه می‌شود و ممکن است تحت شرایط استرس‌زا، تغییر فصل و یا بدون هیچ گونه دلیل واضحی عود کند. به همین علت شناخت ماهیت بیماری، علائم، علل بروز آن و راهکارهای درمانی بیماری می‌تواند در پیش‌گیری و یا گذر از آن موثر باشد. در ادامه این مطلب درماتیت آتوپیک را به‌طور کامل بررسی و یکی از آسان‌ترین روش‌های ارتباط با پزشک و مشاوران درمانی را معرفی می‌کنیم.

درماتیت آتوپیک چیست؟

درماتیت آتوپیک نوعی بیماری شایع همراه با خارش‌پوستی و زمینه ارثی است. بهترین دکتر پوست تهران می‌گوید زمانی که پوست دچار خشکی، تورم تغییر رنگ و پوسته پوسته شدن شود، فرد دچار درماتیت شده است. این بیماری غیر مسری و در بین تمامی افراد و گروهای سنی مشترک است. به‌طوری که حتی گاهی نشانه‌هایی از وجود اگزمای آتوپیک در نوزادان نیز مشاهده می‌شود. افراد مبتلا معمولاً ناحیه آسیب دیده را به شدت می‌خارانند و باعث التهاب بیش‌تر پوست و تشدید علائم می‌شوند. این بیماری معمولا مخفی نمی‌ماند و با علائم زیادی همراه است.

علائم درماتیت آتوپیک

مهم‌ترین نشانه وجود این نوع اگزما خارش و خشکی پوست است که التهاب و قرمزی نیز به همراه دارد. همان‌طور که گفتیم این بیماری سن و سال نمی‌شناسد و می‌تواند مهمان همه گروه‌های سنی شود. اما معمولاً علائم درماتیت آتوپیک در بزرگسالان و کودکان کمی متفاوت ظاهر می‌شوند. این علائم عبارتند از:

علائم درماتیت آتوپیک در بزرگسالان

اگزمای آتوپیک در بزرگسالان به شیوه‌های مختلفی ظاهر می‌شود و ممکن است این گروه سنی نوعی الگوی پراکنده اگزمایی داشته باشند و بیماری بیش‌تر به صورت موضعی مزمن خودش را نشان دهد. به‌طور کلی این عارضه در بزرگسالان بیش‌تر در نقاط زیر دیده می‌شود:

  • بروز التهاب در دست، پلک، چین‌های بدن، نوک سینه
  • پوست بسیار خشک و پوسته شدن در پشت زانوها
  • بروز التهاب و خارش در پشت گردن
  • بروز سوزش و خارش در صورت

علائم درماتیت آتوپیک در کودکان

  • مشاهده بثورات پوستی در چین‌های آرنج و زانو
  • ظاهر شدن لکه‌های پوستی تیره و روشن
  • ضخیم و چرمی شدن پوست
  • خشک و پوسته شدن بدن
  • مشاهده التهاب روی گردن صورت و اطراف چشم

علت بروز درماتیت آتوپیک

تاکنون علت دقیقی برای پیدایش اولیه این عارضه پیدا نشده است اما برخی از پزشکان معتقدند که این بیماری در اثر بروز نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن ظاهر می‌شود. این اختلال باعث می‌شود سلول‌های التهابی بیش از حد در سطح پوست تولید شوند، پوست آب بیش‌تری از دست دهد و احتمال ورود مواد محرک به بدن بیش‌تر شود. در نتیجه خشکی و خارش شدت پیدا می‌کند. با این‌که برای شروع بیماری علت دقیقی وجود ندارد، اما برای عود و شدت گرفتن بیماری موارد زیر بیان می‌شوند:

  • حرارت
  • استرس
  • عرق کردن
  • خاراندن
  • تغییر هوا
  • حمام طولانی و داغ
  • استفاده از صابون‌ها و شوینده‌های قوی
  • پوشیدن پارچه‌های پشمی و مصنوعی
  • قرارگیری در معرض محرک‌ها مانند خاک و دود
  • قرار گرفتن در معرض آلرژی‌زاها مانند گرد و غبار و شوره
  • انجام تمرین‌های ورزشی سنگین

دکتر پوست

پیش‌گیری از بروز درماتیت آتوپیک

  • استفاده نکردن از پارچه‌های پشمی و الیاف مصنوعی
  • پرهیز از استعمال سیگار و دخانیات
  • دور بودن از گرد و غبار و دود
  • استفاده از مواد شوینده و پاک کننده‌های ملایم

بد نیست بدانید که گاهی بیماری‌های قلبی باعث بروز مشکلات پوستی در افراد می‌شوند. وجود نشانه‌هایی روی پوست، ناخن و بدن می‌تواند گواهی بر وجود عارضه‌های قلبی باشد. در چنین مواردی به بهترین دکتر قلب تهران مراجعه کنید.

درمان درماتیت آتوپیک

برای درمان درماتیت آتوپیک روش‌های مختلفی وجود دارد که همه آن‌ها هدف کاهش خارش و ناراحتی‌های پوستی را دنبال می‌کنند. این روش‌ها به سه دسته درمان‌های خانگی، استفاده از داروهای بدون نسخه و درمان‌های پزشکی تقسیم می‌شوند.

درمان خانگی

برای درمان خانگی بیماری، فرد مبتلا باید پوست خود را مرطوب کند تا از شدت التهاب، سوزش و خارش بکاهد. همچنین لازم است بیمار در مدت درمان از آلرژی‌زا‌ها و محرک‌ها دوری کند.

مورد مهم بعدی در درمان خانگی درماتیت آتوپیک حمام‌کردن و استفاده از شوینده‌های ملایم است. استفاده از آبرسان برای هیدراته نگه داشتن پوست نیز الزامی است.

درمان درماتیت آتوپیک با داروهای بدون نسخه

در روش دیگری از درمان، بیمار می‌تواند از داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده نماید. این موارد کمک می‌کنند درد و التهاب کاهش پیدا کند. همچنین برای کاهش خارش نیز از آنتی‌هیستامین استفاده می‌شود.

درمان پزشکی درماتیت آتوپیک

معمولاً زمانی که شدت بیماری و عوارض آن زیاد است، پزشک برای مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از خاراندن بیش از حد، موضع آسیب دیده را باندپیچی می‌کند. همچنین گاهی کورتیکواستروئید‌های خوراکی برای مدت زمان یک هفته تجویز می‌شوند. اما از آنجایی که عوارض جانبی این دارو‌ها زیاد است، تنها در موارد نادر توصیه می‌شوند. (منبع: زومجی)

دکتر قلب

تشخیص و درمان درماتیت آتوپیک با درمانکده

در این مطلب یکی از انواع بیماری‌های پوستی رایج در بین بزرگسالان و کودکان را بررسی کردیم‌. بیماری که با خارش و التهاب شدید همراه است و می‌تواند به دلایل متعددی بروز پیدا کند. نشانه‌های این عارضه مشهود و ملموس هستند بنابراین شما می‌توانید در اسرع وقت و سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. پیشنهاد می‌کنیم در صورت مشاهده در تورم، حساسیت، بثورات پوستی، قرمزی، ترشحات غیرعادی از پوست و حتی تب حتماً با پزشک و مشاوران درمانی ارتباط برقرار نمایید. به این منظور می‌توانید از سیستم رزرو آنلاین نوبت پزشک درمانکده کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به مشکلات و مسائل شما رسیدگی شود.

۴ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۲۷ ب٫ظ

    ⭐۵

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۱ در ۸:۳۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۱ در ۰:۵۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۱ در ۶:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در رپورتاژ آگهی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…