چرا پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ دشوار است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت یکی دوماهه، بیشتر از تاثیر مثبت، تاثیر منفی بر بازار دارند و آن را ملتهب‌تر می‌کنند چون انتظارات را در بازار تغییر می‌دهند. لذا برای یک پیش بینی دقیق باید همه پارامترها را در یک بازه زمانی مطلوب مورد بررسی قرار داد.
پیش بینی قیمت مسکن در سال 98

در حال حاضر قدرت خرید متقاضیان مسکن به شدت کاهش یافته است. از طرف دیگر، به دلایل مختلف از جمله سیاست‌های کلی شهری، سیاست‌های ناهماهنگ کلان اقتصادی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، کمبود ساخت‌وساز واحدهای کوچک‌مقیاس در سال‌های گذشته و التهابی که برخی سایت‌های قیمت گذاری مسکن، اظهارنظرهای غیرکارشناسی، ابهام و نگرانی از آینده کلی اقتصاد، قیمت‌ها روند صعودی دارد. واقعیت این است که در شرایط کنونی، نمی‌توان  پیش بینی  متقنی از قیمت مسکن در سال ۹۸  ارائه داد.

به گزارش مجله دلتا، روند صعودی قیمت‌ها، فقط ناشی از افزایش هزینه تولید نیست، بلکه نگرانی از آینده و اینکه فروشنده نمی‌داند بعد از فروش واحد خود، با پول آن چه باید بکند، در این روند بسیار موثر است. فروشنده، قیمتی را برای ملک خود در نظر می‌گیرد که بالاتر از نرخ واقعی است.

اگر نیاز به پول هم نداشته باشد، حتی ماه‌ها انتظار هم او را ترغیب به کاهش قیمت نمی‌کند. چراکه نمی‌داند پس از فروش واحد، چه اتفاقی در کدام بخش اقتصاد خواهد افتاد و نمی‌تواند تصمیم بگیرد که وارد کدام بازار شود که ضرر نکند از طرف دیگر، خریدار هم قدرت خرید کافی ندارد.

پیش بینی بازار مسکن در سال 98

در نتیجه، قیمت‌ها ملتهب و شرایط بازار رکودی است. با افزایش شرایط ریسکی سرمایه‌گذاری در بقیه بازارها، فروشندگان برای حفظ ارزش پول خود، حتی قیمت‌های بالاتر را هم پیشنهاد می‌دهند. در این میان، اگر احیاناً چند معامله‌ای هم انجام شود، قیمت متوسط بالا را برای منطقه رقم خواهد زد.

 پیش بینی قیمت مسکن در سال ۹۸ غیر ممکن نیست

البته، همه اینها به این معنی نیست که هیچ پیش‌بینی از بازارهای مسکن نمی‌توان کرد. بلکه به این معنی است که این پیش‌بینی، نمی‌تواند سراسری و با یکه فرض کردن بازار مسکن اتفاق بیفتد.

این پیش‌بینی باید در ابعاد مختلف و با سنجش تغییرات عوامل مختلف صورت گیرد و مبنای سیاستگذاری باشد. پیش‌بینی باید افق‌های دورتری را مد نظر قرار دهد که بتواند سیاستگذاری کند.

ساخت واحد مسکونی زمان‌بر است. اگر الان بدانیم که یک ماه بعد قیمت‌ها مثلاً چند برابر کم یا زیاد خواهد شد، هیچ امکان سیاستگذاری مناسبی نخواهیم داشت. اما اگر بدانیم، عواملی که موثر بر ساختار قیمت و بازارهای مختلف مسکن هستند، در شرایطی تغییر می‌کنند و چه اتفاقی را در دو سه سال آینده رقم خواهند زد در این شرایط می‌توان سیاستگذاری کرد و عرضه و تقاضا را هدایت کرد.

براین اساس پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت یکی دوماهه، بیشتر از تاثیر مثبت، تاثیر منفی بر بازار دارند و آن را ملتهب‌تر می‌کنند چون انتظارات را در بازار تغییر می‌دهند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این خبر صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…